از نظر اندیشمندان ارتباطات، خبر سازنده می تواند در روان درمانی به کار رود و مانع افسردگی و مایوس شدن مخاطبان ناشی از تاثیرات منفی اخبار بد باشد. نشان دادن آینده ای با نگرانی های کمتر از جمله کارکردهای خبر سازنده است.
پژوهش خبری صدا وسیما: موضوع خبر سازنده ، برای اولین بار در سال 2007 در رسانه های کشورهای اسکاندیناوی به ویژه دانمارک بروز و ظهور یافت. خانم لیسبث نودسن(Lisbeth Knudsen)، رئیس تحریریه یک شرکت رسانه ای با نام برلینگسکه، سرمقاله ای نوشته و در آن به تاثیرات طبیعی و در عین حال تعیین کننده اخبار منفی و بد بر مخاطبان تاکید کرد و در مقال خواستار انتشار اخبار امیدآفرین، مثبت و خوب در رسانه ها برای بالابردن روحیه آنها شد. از آن زمان، رسانه های دانمارکی، متاثر از این دیدگاه به انتشار اخبار امیدآفرین و مثبت بیشتری در مقایسه با اخبار منفی پرداختند. شبکه دو دانمارک در بخش خبری خود، فرمت ویژه ای با عنوان «بله ما می توانیم» در بخش اخبار شبانه پخش می کند که در آن فقط به اخبار مثبت، خوب و امید آفرین می پردازد. این شیوه به سرعت در رسانه های دیگر تسری یافت. مدت کوتاهی بعد، رادیو و تلویزیون سوئد نیز به تاسی از دانمارک، انتشار اخبار خوب و امیدآفرین را در دستور کار قرار داد. تاثیرات مثبت این رویکرد باعث شد که هلند نیز از سال 2009 به در اولویت قرار دادن اخبار خوب در پخش های خبری توجه کند و در اتاق خبر خود، بخشی به عنوان گروه خبرنگاران برای پیشرفت و گروه خبرنگاران برای اخبار مثبت و سازنده روی آورد.
هافینگتون پست در سال 2011 برای اولین بار به خبر سازنده روی آورد و بخش ویژه ای به آن اختصاص داد. واشنگتن پست نیز از سال 2014 ستونی با عنوان خوش بینانه به راه انداخته است. شبکه تلویزیونی ملی بلژیک با نام RTBF نیز در سال 2012، مجله ماهانه ای با عنوان تغییر به روی آنتن برد که در آن چشم انداز و آینده را مثبت و سازنده ترسیم می کرد.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهشگران: تهمینه بختیاری و محمد نیک ملکی