۱۰ هزار نفر در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی شرکت کردند و این فرصتی برای گفتمان در رابطه با موضوعات ضروری خارج از برنامه درسی متداول در حوزه علوم پزشکی است
آقای لاریجانی از پیشرفتهای علمی کشور سخن گفت و افزود: سالانه رتبه بندیهای مختلفی درخصوص بررسی وضعیت کشورها صورت میگیرد و رتبه ایران در طی سنوات گذشته در این رتبه بندیها نشان دهنده رشد علمی کشور است.
وی ادامه داد: براساس شاخصهای نوآوری سال ۲۰۱۹ رتبه کلی ایران در جهان ۶۱ است و در منطقه پس از هند رتبه دوم را دارد. همچنین بر اساس شاخصهای دانش جهانی در سال ۲۰۱۷ ایران رتبه ۸۳ را در بین ۱۳۲ کشور جهان کسب کرده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درملن و آموزش پزشکی بر نقش نیروی انسانی دانش محور در توسعه علمی کشور تأکید کرد و گفت: توجه به آموزش عالی یکی از نکات کلیدی است که لازم است در کشور مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال ۹۴ تاکنون در حال اجرا است و هدف اصلی آن تربیت نیروی انسانی با دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور است.
وی با بیان اینکه در بین منابع انسانی نخبگان و استعدادهای درخشان، به عنوان آینده سازان کشور میتوانند نقش چشمگیری در ارتقای شاخصهای علمی کشور داشته باشند، افزود: یکی از محورهایی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته و پیگیری میشود بحث ساماندهی نیروهای استعداد درخشان حوزه سلامت در قالب شناسایی، ارتقاء و هدایت این نیروها است.
آقای لاریجانی با اشاره به اینکه کشور ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را دارا است، گفت: سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت میکنند و لازم است برنامه ریزی جدی برای استفاده از این ظرفیتها در داخل کشور صورت گیرد.
وی نگهداری نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از فرار مغزها، ایجاد تسهیلاتی برای برگشت نخبگان ایرانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و ایجاد شبکههای نخبگان در کشور و تشویق عضویت نخبگان ایرانی در اقصی نقاط جهان را به عنوان راهبردهای بهره برداری از ظرفیت نخبگان در کشور ذکر کرد و افزود: المپیادهای علمی دانشجویی شرایط خوبی فراهم میکند تا با شناسایی استعدادهای درخشان بخش علوم پزشکی برنامه ریزی لازم برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور صورت پذیرد.
آقای لاریجانی از تلاشهای نخبگان حوزه علوم پزشکی و تأثیر آن بر پیشرفت علمی این حوزه سخن گفت و عنوان کرد: در کنار پیشرفت کلی کشور در حوزه علم، سهم دانشگاههای علوم پزشکی از مقالات منتشرشده کشور در بانکهای اطلاعاتی معتبر، حدود ۳۰ درصد کل مقالات منتشر شده کشور است.
وی افزود: در تولید مقالات پزشکی، ایران از رتبه ۲۰ در ۲۰۱۱ به رتبه ۱۷ در ۲۰۱۷ در جهان رسیده و با تلاشهای صورت گرفته، مقالات منتشر شده دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۵ سال گذشته در بیش از ۷ هزار و ۹۸۳ عنوان کتاب مرجع بین المللی و راهنماهای تصمیمسازی بالینی، مورد استفاده و استناد قرار گرفته است.
آقای لاریجانی گفت: علاوه بر انتشارات علمی در بخش اختراعات و تولید محصولات دانش بنیان نیز پیشرفت خوبی داشته ایم به طوری که طی ۵ سال گذشته، تعداد ۹۲۱ پروانه اختراع (Patent) از دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دنیا ثبت شده و ۳ هزار و ۳۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی تأسیس شده است.
وی با بیان اینکه ۳۴۰ محصول دارویی در شرکتهای دانش بنیان مستقر در دانشگاههای علوم پزشکی تولید میشود گفت: ضروری است تا با توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت در تداوم و شتاب پیشرفت علوم پزشکی گام برداریم.
آقای لاریجانی از برنامههای این حوزه برای تحول در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و افزود: طبق مطالعات صورت گرفته مشکلات تحصیلی و آموزشی علت عمده خروج نخبگان از کشور است و در قالب برنامه تحول، با بهره گیری از نظامهای اعتباربخشی و ایجاد زیرساختهای مناسب گامهای مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشته شده است.
وی درباره گسترشهای بین المللی آموزش علوم پزشکی گفت: با برنامههای مختلف سعی شده تا مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در بستر دانشگاههای نسل سوم در بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه یابد، چرا که تولید ثروت دانش بنیان یکی از اهداف مهمی است که در سیاستهای کلان کشور بر آن تأکید شده است.
آقای لاریجانی برنامههای حمایتی ویژه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای دانشجویان استعداد درخشان سخن گفت و عنوان کرد: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیتههای حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی حدود ۱۰ هزار نفر شرکت کرده اند گفت: در این المپیاد شاهد تلاشهای چشمگیر دانشجویان عزیز بودیم و امیدواریم این عزیزان تلاشهای خود در حیطههایی که به آن وارد شده اند را تداوم داده و در آینده بتوانند عامل تحولات اثربخش در نظام سلامت کشور باشند.