معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری بیستمین اردوی دانش آموزان عشایری خبر داد
وی افزود: بیستمین اردوی دانش آموزان عشایر در گروه پسران آغاز شده است و پس از اتمام این اردو دانش آموزان عشایری در گروه دختران اردوی خود را آغاز میکنند.
حکیم زاده گفت: برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی متنوع، مسابقات بومی و زیارت آستان قدس رضوی از جمله برنامههای این اردوست که با همکاری آستان قدس رضوی برگزاری میشود.
وی افزود: جشنواره جابر ابن حیان به منظور شناخت استعدادهای دانش آموزان که براساس متون کتابهای درسی دست آوردهای کاربردی تولید میکند از دیگر برنامههای اوقات فراغت آنان است.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش گفت: برگزاری المپیادهای مدارس، برگزاری مسابقات در سطوح استانی، منطقهای وکشوری و همچنین پیشنهاد استفاده دانش آموزان از برنامههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله برنامههای این وزارتخانه برای گسترش پوشش خدمات اوقات فراغت به دانش آموزان است.
وی افزود: طرح کانون مدرسه به منظور استفاده از تواناییهای مدرسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح مدارس اجرا میشود.
حکیم زاده گفت: اجرای طرح شناسایی، هدایت استعدادهای برتر (طرح شهاب) به صورت سراسری در پایه چهارم به منظور شناسایی استعدادهای دانش آموزان اجرا میشود.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به توقعهای متفاوت برخی خانوادهها از آموزش و پرورش افزود: گاه برخی تبلیغات رسانهها از جمله صداوسیما موجب توقعات نابه جا در خانوادهها میشود که نظام تربیتی را تا سطح آموزش تست زنی پایین میآورند.
وی گفت: رسانهها نیز باید آموزش و پرورش را به منظور تربیت و مهارت آموزی به نسل آینده کمک کنند.
حکیم زاده با بیان اینکه دانش آموزان از ۱۶۸ ساعت در هفته تنها ۲۴ ساعت مدرسه هستند، افزود: وظیفه اول تربیت به عهده خانواده است، اما مدارس نیز در کنار آن وظایف تربیتی دارند.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش گفت: به منظور افزایش زمان تربیت و مهارت آموزی دانش آموزان برخی برنامههای آموزشی کاسته شده و به جای مشق شب نیز تکالیف تربیتی و مهارت آموزی به منظور ارتقای مسئولیت پذیری و کسب مهارتهای زندگی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در مقطع پیش دبستانی وظایف تدوین محتوا بر عهده آموزش و پروش است، افزود: مجوز مهدهای کودک کودکان یک ماه تا ۴ سال به عهده سازمان بهزیستی است و مجوز پیش دبستانیهای ۴ تا ۶ سال به عهده آموزش و پرورش است.
حکیم زاده با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش با تفاوتهای مدارس در سطوح مختلف از جمله پیش دبستانی مخالف است، گفت: با توجه به شرایط موجود نباید همه وظایف را از آموزش و پرورش طلب کرد و در زمینه نظارت بر اجرای صحیح قانون باید سازمانهای نظارتی همکاری کنند.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سن پیش دبستانی مناسبترین زمان برای آموزش مهارتهای زندگی و هویت آموزی با رویکرد هویت ایرانی و اسلامی باید در اولویت باشد، افزود: وزارت آموزش و پرورش در گسترش پوشش آموزش پیش دبستانی با اولویت مناطق محروم تلاش کرده است.
حکیم زاده با اشاره به اینکه پوشش کلی آموزش پیش دبستانی در کشور ۷۴ درصد است، گفت: در برخی استانهای مرزی همچون خوزستان این پوشش ۱۰۰ درصد، در سیستان و بلوچستان ۸۴ درصد، در خراسان شمالی ۹۰ درصد و در ایلام ۹۲ درصد است.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش افزود: اولویت پیش دبستانی با استانهای دوزبانه و محروم در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است.