معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت: در تامین اکثر کالاهای مورد نیاز، موفق عمل کردیم و باید این اقدامات به درستی به اطلاع مردم برسد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت صمت، عباس قبادی در همایش معاونان امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها افزود: اطلاع از میزان تولید هم در محصولات صنعتی و هم کشاورزی، برای رصد به موقع بازار ضروری است و معاونان بازرگانی سازمانهای صمت استانی در جهت پیش بینی، رصد و گزارش میزان تولید و میزان کالاهای استانشان بکوشند تا بتوانیم تصمیمات کارشناسی و به موقع بگیریم.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با تاکید بر اینکه نظارت بر قیمت گذاری در زمانهای خاص باید مدنظر قرار بگیرد، گفت: مثلا الان زمان بازگشت حجاج است که نظارت بر رستورانهایی که از مهمانان حجاج پذیرایی میکنند باید در نظر گرفته شود.
قبادی با اشاره به موضوع لاستیک افزود: شرایط تامین برخی کالاها مانند لاستیک حساس بود که با پیگیریهای لازم به حالت عادی بازگشت و کمبودی نداریم.
وی در خصوص سبوس، گفت: قیمت مصوب سبوس ۱۲۵۰ تومان است، با همین قیمت که مصوبه تنظیم بازار است جلو میرویم.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در پایان با اشاره به وضعیت نان، افزود: برنامههای مختلفی برای تنظیم قیمت نان مطرح شده است و به زودی با هماهنگی وزارت کشور برای تنظیم بازار این کالا از رئیس جمهور دستورات لازم را میگیریم.
نقشه راه تنظیم بازار، تدوین می شود
تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز هست را در این حوزه دنبال میکنیم
به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی در همایش معاونان امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها افزود: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار موفق عمل نکرد، چون هم خود متولی بخش تولید بود و هم برخی ابزارهای تنظیم بازار را در اختیار نداشت.
تهیه نقش راه را برای تنظیم بازار دنبال میکنیم
وی با اعلام اینکه پراکندگی مسئولیتها سبب شد تا هفته قبل دولت وظایف تنظیم بازاری را که در قانون انتزاع به وزارت جهاد سپرده شده بود دوباره به وزارت صمت بازگرداند، تصریح کرد: تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز هست را در این حوزه دنبال میکنیم.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به برنامههای خود، افزود: در حوزه بازرگانی دو بخش داخلی و بازرگانی خارجی را دنبال میکنیم که تنظیم بازار و توسعه صادرات دو محور این برنامهها است.
تنظیم بازار موضوعی فرابخشی است
مدرس خیابانی تنظیم بازار را موضوعی فرابخشی و مربوط به کل کشور دانست و گفت: تامین معیشت مردم موضوع و مساله مهم کشور است و مشارکت حداکثری همه دستگاهها در تنظیم بازار ضروری است.
تنظیم بازار نباید خللی در راه تولید ایجاد کند
وی در خصوص اعمال سیاستهای تنظیم بازاری اضافه کرد: تنطیم بازار و سیاستهای آن به هیچ وجه نباید به تولید ضرر و خللی وارد کند.
مدرس خیابانی اضافه کرد:چرخ تولید نباید برای تنظیم بازار متوقف شود و در برخی موارد نباید با ایجاد سرکوب قیمتی به سمت تعطیلی تولید برویم.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در همین رابطه ادامه داد: برای تنظیم بازار، هم مصرف کننده و هم تولید کننده هر دو در کنار هم در نظر گرفته شوند و ما باید هر دو را در نظر بگیریم تا آسیب نبینند.
مدرس خیابانی با اشاره به برخی قیمت گذاریهای مصوب در ستاد تنظیم بازار، گفت: قیمت مصرف کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای مرغ، قیمتی است متعادل که نه مصرف کننده آسیب میبیند و نه تولید کننده متضرر میشود.
اطلاع رسانی از اولویتهای تنظیم بازار است
وی در خصوص نقش اطلاع رسانی در تنظیم بازار، افزود: اطلاع رسانی قیمت از اولویتهای کاری ما در حوزه تنظیم بازار است که اپلیکیشنی برای اعلام و رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی و مورد نیاز مردم در حال راه اندازی است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در همین زمینه اضافه کرد: در تنظیم بازار، رسانه و تعامل با رسانه جهت اعتماد سازی و اطلاع رسانی درست و به موقع خیلی مهم است.
مدرس خیابانی گفت: وفور کالا و فراوانی کالا در تنظیم بازار مقدم بر قیمت است که این مورد باید لحاظ شود.
ضرورت افزایش قدرت پیش بینی برای تنظیم بهتر بازار
وی ادامه داد: در تنظیم بازار ضروری است که قدرت پیش بینی خود را بالا ببریم تا افزایش قیمت ناگهانی کالاها را بتوانیم پیش بینی و مدیریت کنیم و فروشگاههای زنجیرهای یکی از جاهایی است که افزایش ناگهانی قیمتها را میتواند به ما هشدار دهد تا بتوانیم سریع مدیریت کنیم.
تدوین تقویم کالایی برای رصد کالاها در فصول مختلف سال
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی همچنین گفت: تقویم کالایی برای رصد کالاها در فصول و ماههای خاص سال داشته باشیم و تقویم تولید و تقویم مصرف برای رصد کالاها در زمانهای خاص (مانند ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس) و تقویم کالایی به تفکیک جغرافیای محل تولید کالاها را باید تدوین کنیم.
تنظیم ورود و خروج کالا، یکی از ابزارهای تنظیم بازار است
مدرس خیابانی تنظیم ورود و خروج کالا را یکی از ابزارهای تنظیم بازار معرفی کرد و گفت: استانهای تولید کننده کالاها در ابتدا خود رصد کنند و کمبود کالایی اگر در استانشان اتفاق میافتد هشدار دهند تا بتوانیم سریع مدیریت کنیم.
نقش و جایگاه مهم اصناف در تنظیم بازار
وی با اعلام اینکه تنظیم بازار بدون حضور اصناف یک شوخی است، گفت: ۳ میلیون واحد صنفی با ۷ میلیون اشتغال مستقیم ظرفیت قابل اعتنایی است و اتحادیهها باید کار اجرایی کنند و بازرسان برای نظارت به اتاق اصناف بیاییند، کار اتحادیهها نباید اجرایی باشد.
فشار روی مردم زیاد است/ نباید در اتاق دربسته بنشینیم
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص وضعیت معیشتی کنونی مردم نیز، تصریح کرد: فشار روی مردم زیاد است، نباید در اتاق دربسته بنشینیم، حتما تولید باید با در نظر گرفتن معیشت مردم حمایت شود.
مدرس خیابانی با اعلام اینکه صادرات در شرایط کنونی از نان شب هم واجبتر است، گفت: صادرات به تولید و اشتغال کمک میکند و باید تقویت شود و روی صادرات فوق العاده باید کار شود.
کارکرد رایزنان بازرگانی باید تقویت شود
وی با بیان اینکه کارکرد رایزنان بازرگانی باید تقویت شود، ادامه داد: امسال برای صادرات به ۱۵ کشور همسایه هدف گذاری شده است که رایزنان در این کشورها باید مستقر شوند و رایزنان باید اطلاعات بازاریابی برای حضور و توسعه کالاهای صادراتی و اطلاعات وضعیت رقبای صادراتی کشورمان را رصد و پایش کنند.
ضرورت استفاده از ظرفیت بنادر و پایانههای مرزی
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با تأکید بر اینکه صادرات در حوزه استانهای مرزی تقویت شود، اضافه کرد: بازارچههای مرزی باید رونق پیدا کنند، وقتی همه مسیرها را بستند نباید مسیرهایی را که خود داریم، مانند همین بازارچههای مرزی را خودمان تعطیل کنیم. همچنین از ظرفیتهای بنادر استفاده شود، مثلاً بنادری مانند چابهار و انزلی پتاتسیلهای خوبی دارند.
مدرس خیابانی در پایان، گفت: استفاده از فناوریهای نوین و هوشمند در بازرسی و نظارت بر بازار، باید در دستور کار قرار بگیرد و حضور بازرسان و ناظران در بازار برای رصد و پایش قیمت ها، باید منطبق بر سامانههای هوشمند و it (فناوری اطلاعات) باشد.