به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، جواد سمساریلر در نشست خبری افزود: هم اکنون ۲۵ سازمان، وزارتخانه و ستاد در خصوص حمل و نقل بین المللی مصوبه، قانون و آیین نامه دارند که در موارد بسیاری تناقضاتی بین شان دیده میشود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت ۵۴۶ شرکت حمل و نقل بینالمللی ایران خوب نیست، و این در حالیست که انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی از همان ابتدا در بخش خصوصی شکل گرفته و اداره میشود.
سمساریلر با بیان اینکه در اروپا یک کامیون کشنده سالانه بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر سیر دارد در حالیکه در ایران این میزان به دلیل مشکلات متعدد و توقفهای زیاد، به حدود ۶۰ هزار کیلومتر رسیده است گفت: در بخش ترانزیت که در سالهای گذشته از ۱۸ میلیون تن فراتر میرفت امروز به حدود ۵ تا ۶ میلیون تن کالای ترانزیتی رسیده ایم که این کاهش هیچ ربطی به تحریمها ندارد چراکه اساسا تحریمهای اخیر، کالاهای ترانزیتی را هدف نگرفته اند و علت اصلی این کاهش، ضعف عملکرد و رویههای اداری غلط ماست.
وی در این مورد به گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال، هیئت دولت مصوب کرده کالاهای ورودی به کشور باید ثبت سفارش شده باشند و این امر باید در گمرک محل تخلیه اثبات شود درحالیکه در مرز، برخی خودروها چند روز معطل میشوند تا ثابت شود کالایی ثبت سفارش شده است یا خیر؟ و این در شرایطی است که ما معتقدیم مرز، محل عبور کالا است و رسیدگی به شرایط آن باید در گمرک محل تخلیه صورت پذیرد.
وی ادامه داد: یک خودرو با ۶۰۰ میلیون تومان قیمت و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت یدک به همراه بار خود باید ۱۰ تا ۱۵ روز در مرز معطل شود تا به مسایلی، چون ثبت سفارش و ... آن رسیدگی شود.
به گفته رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران اگر این خودرو خارجی باشد به ازای هر روز توقف ۲۵۰ یورو حق توقف دریافت میکند که این امر به بالا رفتن قیمت تمام شده کالاها میانجامد.
وی همچنین درباره اسکن کالاها و بار کامیون نیز گفت: طبق مصوبه گمرک باید همه کامیونهای وارداتی اسکن شوند و برای هر بار اسکن ۱۱۰ هزار تومان هزینه از راننده دریافت میشود.
وی افزود: در مرزها، یک آزمایشگاه توسط استاندارد ایجاد شده است که هر مایع سیال ورودی باید آزمایش شود تا پیش ساز مواد مخدر نباشد، اما این آزمایشگاه فقط یکی دو روز کالاهای وارداتی را معطل میکند و در آخر هم یک جواب بدون دقت لازم میدهد.
به گفته سمساریلر، این امور موجب شده مرز بازرگان به یک بازار مکاره تبدیل شود و هزینهها و توقفها به شدت افزایش یابد درحالیکه همه این موارد در قوانین ترانزیت و حمل و نقل کالا و پروتکلهای بین المللی نظیر TIR و TIREPD گنجانده شده، اما گمرک بدون توجه به پروتکلهای بین المللی، با ایجاد یک سامانه برای خود اظهاری که البته آفلاین است خود به یک معضل تبدیل شده است.
وی افزود: ۱۵۷ کشور و از جمله ایران عضو کنوانسیون TIR هستند، اما این کنوانسیون که در مجلس شورای اسلامی هم تصویب و در شورای نگهبان تایید شده است تا مرز ایران اجرا میشود و از مرز ایران به بعد اجرا نمیشود و حتی گمرک ایران حاضر به اجرای قانون جامع گمرک مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی هم نیست و در عوض این قانون را تفسیر کرده و مرتبا بخشنامه صادر میکند.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران افزود: کشور به این بزرگی را با بخشنامه نمیتوان اداره کرد و باید قانون اجرا شود درحالیکه هر مدیر گمرک با سلیقه خود بخشنامهای صادر میکند و جالب اینجاست که از سال ۱۳۴۳ تاکنون هیچ بخشنامهای ملغی نشده است و همه آنها قابل استناد هستند.
وی در خصوص اختصاص ارز دولتی و نیمایی به شرکتهای حمل و نقل بین المللی نیز گفت: دهها نامه و توصیه نامه از بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی دراین خصوص صادر شده است، اما ما خودمان با آن مخالفت کردیم چراکه اولا تفاوت زیادی بین ارز آزاد و سامانه نیما وجود ندارد و در ثانی، مشکلات دریافت این ارز را میدانستیم و لذا از دریافت آن امتناع کردیم.
سمساریلر در ادامه سخنان خود به علاقه مندی کشورهای خارجی به همکاری با ایران در حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: از بدو تأسیس این انجمن، همکاری خوبی در این بخش اعمال شده، اما این بخش، این روزها چندان وضعیت مطلوبی ندارد.