بهسازی باند اول و ساخت باند دوم بزرگراه رضویه شهرستان مشهد روز جمعه با حضور مسئولان استانی و شهری آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مرکز خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی در مراسم آغاز بهسازی باند اول و احداث باند دوم بزرگراه
علیرضا رزم حسینی افزود: شهر مشهد فقط متعلق به مشهدی ها نیست بلکه متعلق به همه ایرانیان ، شیعیان عالم و مسلمان جهان است و هر کاری صورت گیرد برای همه این جمعیت بزرگ انجام می شود.
وی گفت: روند احداث جاده رضویه ظرفیت های خوبی را برای روستاها، بخش ها و محدوده های اطراف در زمینه کسب و کار و ایجاد اشتغال فراهم می کند.
نماینده مردم فریمان، سرخس، رضویه و احمدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ثمرات احداث این پروژه برای مردم سرخس، صالح آباد، رضویه و مشهد خواهد بود و ۳۵۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
سید احسان قاضی زاده هاشمی افزود: عمده کامیون های حامل شن و ماسه مشهد از این مسیر تردد می کنند و زباله مشهد نیز از این مسیر خارج می شود و تردد ناوگان باری سنگین از این مسیر سبب ایجاد تصادفات بسیار می شد بطوریکه پیش از این در جاده مشهد - سرخس و میامی سالیانه ۱۹ نفر بر اثر تصادف کشته می شدند.
همچنین شهردار مشهد در این مراسم گفت: برای ارائه خدمات به محدوده رضویه و سایر محدوده های اطراف شهر جلسات متعددی برگزار شد تا زمینه قانونی کار برای ارائه خدمات فراهم شود.
محمد رضا کلائی افزود: برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید مسیرهای قانونی خدمات رسانی نیز فراهم شود، دهیاری ها توان اجرای پروژه های بزرگ را در محیط اطراف شهر ندارند و دست شهرداری نیز از نظر قانونی برای اجرای این پروژه ها در خارج از محدوده خدماتی بسته است.
وی گفت: در عین حال متولی دیگری هم به جز شهرداری برای آن نیست ولی به دلیل برخی ممانعت ها پروژه هایی همانند این طرح، سال های سال بر زمین باقی می ماند.
کلائی افزود: اقداماتی که باید در این محور و سایر جاده ها برای توسعه شهر مشهد انجام شود، به معنای فراهم آوردن زمینه های لازم برای رفاه مردم است. در این راستا به نظر می رسد مدل اقتصاد مقاومتی می تواند مدل خوبی باشد.
وی با اشاره به تشکیل کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار در شورای شهر گفت: شورای شهر با تشکیل این کمیسیون و پیگیری امور، عزم خود را برای رفع این مشکل نشان داده است اما عزم بزرگتری نیز مورد نیاز است.
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: شورای پنجم و مدیریت شهری رویکرد انسانی و توسعه محور از نوع توسعه پایدار به ویژه در مناطق محروم دارند.
رمضانعلی فیضی با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال برای آغاز این پروژه برنامه ای وجود نداشته، افزود: شورای اسلامی شهر مشهد با رویکرد توجه به مناطق پیرامونی و کم برخوردار، ایجاد مسیر دسترسی به منطقه پرجمعیت رضویه را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه محور ارتباطی شرقی غربی در مشهد مورد نیاز بود اظهار داشت: محورهای شمالی و جنوبی به اندازه کافی داریم اما این راه که به موازات جاده سرخس می تواند بار ترافیکی را کاهش دهد و مخاطرات را بکاهد، باید اجرایی می شد.
بزرگراه رضویه به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۳۹ متر است که حجم آسفالت آن ۶۷ هزار تن پیش بینی شده است.
زمان اجرای بهسازی باند اول و احداث باند دوم این بزرگراه ۱۲ ماه در نظر گرفته شده و برآورد اولیه اعتبار این پروژه نیز ۳۴۰ هزار میلیارد ریال است.