قانون نظام جامع مهارتی
بستر توسعه مهارت آموزی در مدارس
رئیس کمسیون آموزش مجلس: مجلس با تصویب قانون نظام جامع مهارتی، گام بلندی برای توسعه مهارت آموزی در مدارس برداشته است
محمد مهدی زاهدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما افزود: قانون نظام جامع مهارتی از انقلابیترین قانونها برای حمایت از آموزش مهارتی است که دبیرخانه آن را هم در وزارت کار و سازمان فنی حرفهای قرار دادیم و شورایی را به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل داده ایم که دستگاههای متعددی زیر نظر آنهاست.
زاهدی افزود: در این شورا از کارگر ساده تا کسانی که مدرک معادل phd حرفهای دارند، ۸ جایگاه حرفهای تعریف و تاکید کرده ایم صلاحیت حرفهای ملاک عمل در همه استخدامها و بکارگیری نیرو اعم از بخشهای دولتی و خصوصی باشد.
وی گفت: خوشبختانه آیین نامه داخلی شورا در هیئت وزیران تصویب و برای اجرا به وزارت کار ابلاغ شده است. امیدواریم تا ۴ سال آینده آنچه را که در این قانون انتظار داشتیم در عمل ببینیم.
زاهدی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه هم بر گسترش آموزش مهارتی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش تاکید کردیم و حمایتهای جدی از سازمان فنی حرفهای در متن برنامه ششم توسعه آمده است. در دانشگاههای فنی حرفهای و جامع علمی کاربردی بسترها را برای جوانان فارغ التحصیل فراهم کرده ایم تا مهارت کسب کنند و کارآفرین شوند.
وی گفت: امیدواریم با هماهنگی مجلس و دولت و نظام اجرایی کشور قانون نظام جامع مهارتی به خوبی پیاده شود و در ۳ سال آینده به موفقیتهای خوبی در مهارت آموزی برسیم.
زاهدی افزود: در دو سال اخیر در بحث مهارت آموزی شاهد تحرک خوبی در آموزش و پرورش بوده ایم. گسترش هنرستانهای فنی حرفهای و کارودانش هم بسیار خوب بوده است.
وی افزود: کمبود تجهیزات داریم و در قانون بودجه سال ۹۸ ردیف بودجه خوبی را برای تجهیز هنرستانها در نظر گرفته ایم که اگر اختصاص یابد به توسعه مهارت آموزی کمک زیادی میکند.
زاهدی افزود: خوشبختانه مشکل معلم و هنرآموز نداریم، فقط در تجهیز هنرستانها با کمبود مواجهیم که امیدواریم در ۳ سال آینده این مشکل حل شود و هنرستانها توسعه بیشتری یابد. زیرا در قانون برنامه ششم تاکید شده است ۵۰ درصد دبیرستانها در سه سال آخر از طریق هنرستانها مهارت کسب کنند.
رئیس کمسیون آموزش مجلس گفت: پدر و مادرها هم تلاش نکنند که فرزندان فقط به دنبال شغل پزشکی بروند. در کشور ما باید بیش ۶۰۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی تحصیل کنند و به امید پزشک شدن در کنکور پزشکی شرکت کنند. باید فرزندان را به سمت مهارت آموزی سوق داد، خوشبختی فقط در پزشک شدن یا رشتههای خاص نیست.