انگلیس در ماجرای توقیف نفتکش غافلگیر شد و بخش حمل و نقل دریایی نیز واقعا برای چنین اتفاقی آمادگی نداشت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از لندن، فیلیپ دیاکن مسئول دریاد گلوبال Dryad Global (شرکت امنیت دریایی مستقر در لندن) اعلام کرد: ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو توسط ایران بیست تا چهل دقیقه طول کشید و ناو انگلیسی اچ ام اس مونتروز HMS Montrose که در یک ساعتی محل توقیف استینا ایمپرو قرار داشت، به اندازه ای از این محل دور بود که نتوانست به کمک نفتکش انگلیسی بیاید.
فیلیپ دیاکن افزود ناوچه اچ ام اس مونتروز به هیچ وجه امکان آن را نداشت که در این ماجرا وارد عمل شود و مانع از توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران شود. وی در عین حال مشخص نکرد که چگونه به فایل صوتی ارتباطات رادیویی ضبط شده در این ماجرا دست یافته است.
دیاکن در عین حال تاکید کرد همه این ارتباطات رادیویی بر روی امواج باز شماره 16 که کشتیهای نظامی و تجاری سرتاسر جهان برای ارسال پیام از آن استفاده می کنند، صورت گرفته است.
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس متهم شده که به علت توجه بیش از اندازه به رقابت با بوریس جانسون بر سر جانشینی ترزا می نخست وزیر انگلیس، مسئولیت های دیپلماتیک خود را از یاد برده و موجب عملکرد ضعیف انگلیس در ماجرای توقیف نفتکش استینا ایمپرو توسط ایران شده است.
فیلیپ دیاکن خاطر نشان کرد پس از ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی مشتریانش به دنبال پیدا کردن جایگزینی برای کشتیهایی هستند که تحت پرچم انگلیس در خلیج فارس تردد میکنند.
وی افزود احتمالا کشتیهایی که با پرچم انگلیس، آمریکا و کشتیهای مرتبط با منافع عربستان سعودی در خلیج فارس تردد میکنند بیشتر از دیگر کشتیها با خطر توقیف روبرو هستند. برای این که یک کشتی پرچم خود را عوض کند دست کم یک ماه زمان لازم است.اکنون همه نگاه ها به چین معطوف می شود چرا که این کشور یک بازیگر مهم در منطقه خلیج فارس است و از متحدان مهم ایران محسوب می شود.
فیلیپ دیاکن تصریح کرد ما مذاکراتی را آغاز کرده ایم تا کشتیها را تحت پرچم چین درآوریم. ترانزیت نفت ادامه خواهد یافت چرا که ایرانیها مایل نیستند در کار دیگر کشورها اختلال ایجاد کنند. همه دولتها از این پس تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت تا برای کاهش تنش ها کاری بکنند اما با استفاده از کشتیهای جنگی نمیتوان این کار را کرد