تنها پنج کیلومتر از طرح ملی چهار خطه شهرکرد به بروجن باقی مانده و فقط حدود سی میلیارد ریال برای تملک زمین های کشاوزان نیاز است تا حوادث دلخراش رانندگی در این مسیر اصلی استان چهارمحال و بختیاری کاهش یابد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز چهارمحال و بختیاری؛ زنده اند، خدا را شکر، کشته نداشت؛ این کلمات برایم آشناست؛ هر روز مسیر 50کیلومتری محور شهرکرد به بروجن را طی می کنم؛ تنها پنج کیلومتر از طرح ملی چهار خطه شهرکرد به بروجن در محدود
محور شهرکرد - بروجن به لردگان یکی از محورهای ترانزیتی فلات مرکزی به جنوب کشور می باشد؛ به منظور کاهش بار ترافیکی و تصادفات در این مسیر سال1387 بود که اجرای طرح ملی چهار خطه شهرکرد - بروجن به لردگان آغاز شد.
سرهنگ نوربخش رئیس پلس راه استان می گوید: محور لردگان به ایذه پرخطرترین جاده و شهرکرد به بروجن دومین محور پر خطر در چهارمحال و بختیاری است که پارسال در این جاده تصادفات جاده ای هفت درصد افزایش داشته است.
شهرهای فرادنبه و سفیدشت در محدوده چهار خطه شهرکرد به بروجن قرار دارند و حالا فقط پنج کیلومتر از مسیر 11کیلومتری فرادنبه تا سفیدشت باقیمانده و این طرح نیاز به تملک زمین های حاشیه جاده دارد که تاکنون اجرایی نشده است.
پنج کیلومتری که به دلیل دو خطه بودن، کیفیت نامناسب سطح جاده و نا آشنایی مسافران و گردشگران شاید کمتر هفته ای باشد که صحنه ای دلخراش از واژگونی و یا برخورد خودروها در آن اتفاق نیفتد.
در تیرماه سال۹۵ امیری، معاون عمرانی(وقت) استاندار چهارمحال و بختیاری در بازدید از طرح همسطح سازی شهر سفیددشت، به
سعید روستایی، رئیس راه و شهرسازی بروجن می گوید: چهار خطه شهرکرد به بروجن در حال حاضر حدود 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حالا بیش از 800 روز از وعده مسئولین می گذرد؛ مشکل یا بهانه کجاست؟ آیا پرداخت تنها سی میلیارد ریال برای آزاد سازی پنج کیلومتر باقیمانده از زمین های مستثنیات مبلغ زیادیست یا خواسته کشاورزان نابجاست؟
مسئله ای که حتی برای مسئولین این تصور را ایجاد کرده بود که شرکت پیمانکار چهارخطه شهرکرد به بروجن نمی خواهد کار انجام دهد.
مازیار ناظم مدیر کارگاه شرکت پیمانکار طرح می گوید: از سال گذشته تاکنون منتظر جای آزاد برای اجرای طرح هستیم و تعطیل شدن کار حتی به ضرر ما هم شده؛ و وقتی مسئولین از طرح بازدید کردند؛ به این نتیجه رسیدند که حریم راه باید آزاد شود تا کار ادامه یابد.
حمید ربیعی سرپرست معاونت راه و شهرسازی استان می گوید: 15کشاورز اهل شهر فرادنبه در اینجا کشاورزی می کنند؛ برای تملک زمین های آنها به حدود سی میلیارد ریال نیاز است و کشاورزان پول نقد می خواهند و در حال حاضر و با شرایط کنونی نقدینگی دولت، امکان پرداخت پول نقد به آنها وجود ندارد.
خواسته کشاورزان:
منبع درآمدم فقط این زمین کشاورزیه، کاری از دست ما بر نمی آید؛ برای ما اشتغالزایی کنند، اصلاً خسارت نمی خواهیم؛ خواسته
حاضر بودیم کِشتمان از بین برود؛ چون همشهری و هموطنامون در این جاده کشته و مصدوم شدند؛ به تازگی اعلام کرده اند مقصر کشاورزان هستند؛کشاورزان چه گناهی دارند خیلی از مسئولین نمی خواهند این راه عملی شود.
محسن علوی با چهار دهه تجربه کشاورزی می افزاید: مشخص نمی کنند که چه مقدار حریم و هزینه باید به ما پرداخت کنند؛ فقط خسارت می خواهیم؛ هنوز قسط وام های طرح سامانه بارانی این زمین ها را پرداخت نکرده ایم.
هر ماه جلسات متعددی هم در شرکت سفیدشت و فرمانداری شهرستان بروجن برای این محور برگزار می شود و قول هایی می دهند و می روند؛ سری قبلی فرماندار بروجن قول داد، در یک هفته مشکل را حل کند ما هم قبول کردیم؛ ولی متأسفانه نماینده اداره راه به هیچ عنوان حاضر نمی شود این جریان را حل کند.
تصویب 50میلیارد ریال
خانم ربیعی نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی از تصویب 50میلیارد ریال اعتبار نقدی به دنبال جلسات متعدد برای تکمیل این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر می دهد.
رئیس اداره راه و شهرسازی استان می گوید: حدود 20 متر از عرض زمین های کشاورزان تملک می شود و تنها چند کشاورز است که زمین های آنها از دست می رود.
سعید روستایی ادامه می دهد؛ بر اساس ارزیابی صورت گرفته قیمت زمین های مورد نظر به قیمت روز برآورد و به مالکین اعلام شده
رئیس راه و شهر سازی بروجن از پرداخت پول، به صورت نقدی و اوراق بلندمدت خبر می دهد و ادامه می دهد: کشاورزان باید همکاری داشته باشند؛ آنها می توانند اوراق را در بازار با مبلغ کمتر به پول تبدیل کنند و یا از سود آن بهره مند شوند.
سعید روستایی می گوید: در صورتی که کشاورزان همکاری نکنند، طبق ماده 9تملک اراضی پول تحویل صندوق و به دستور دادستان کار انجام می شود.
فرماندار بروجن می افزاید: ما از کشاورزان دفاع می کنیم؛ مگر اینکه زمین ها ملی باشند و مدارکی نداشته باشند.
مسعود ملکی، کل قرارداد برای اجرای طرح چهار خطه شهرکرد به بروجن را را 400میلیارد ریال اعلام می کند و می گوید: در حال حاضر 220میلیارد ریال این مبلغ برای اجرای طرح هزینه شده است.
وی هزینه اجرای پنج کیلومتر باقیمانده حریم زمین های کشاورزی در محدوده فرادنبه را حدود 100 میلیارد ریال اعلام کرد.
تصفیه حساب فقط نقدی؛
این حرفی است که کشاورزان حاشیه جاده می گویند: «باید فقط به صورت پول نقد تصفیه حساب شود»
مدیرکل راه و شهرسازی استان می گوید: جلسات متعددی با مالکان این زمین ها داشته ایم؛ اما آنها اسناد خزانه اسلامی که دولت منتشر کرده را قبول نمی کنند.
داریوش حسینی می افزاید: 50میلیارد ریال اعتبار نقدی که از سوی سازمان برنامه و بودجه مصوب شده در مرحله پایانی پرداخت است.
وی ادامه داد: در صورت پرداخت این اعتبار محور شهرکرد به بروجن امسال بازگشایی خواهد شد.
روزانه حدود 25هزار خودرو از محور شهرکرد به بروجن تردد می کنند؛ خودروهایی که هر لحظه ممکن است سرنشینانشان، قربانیان این جاده باشند؛ مثل تیم پزشکی حادثه دیده مرکز بهداشت که به جای خدمت به بیماران راهی تخت بیمارستان شدند.