پژوهشگر معارف اسلامی: حج فریضهای دینی با ابعاد سیاسی است که به درستی غلط بودن تفکر جدایی دین از سیاست را نمایان میکند
وی افزود: در رابطه با موضوع پیوند دین و سیاست، در بین متدینین طیفی گسترده وجود دارد که از یکسو حاضرند جان خود را برای تحقق اسلام سیاسی فدا کنند و در سویی دیگر، عدهای هم ورود به سیاست را نجس میدانند که نشان میدهد این موضوع به درستی تبیین نشده است.
این پژوهشگر معارف اسلامی ادامه داد: یکی از مواردی که پاسخ به این رابطه را سخت کرده است، دوران سیاه حاکمیت کلیسا در جهان غرب و تجربیات ناشی از آن است که در این دوره با نهایت خشونت و تحجر از درون کلیسا بر مردم حکومت میشد و هر ندای معترضی را با چماق مبارزه با مقدسات پاسخ میدادند ولذا دامن روحانیان آن زمان کلیسا به سیاست کثیف و خون مردم آلوده شد و این امر، باعث ایجاد ریشههای سکولاریزم در همه مکاتب آن زمان شد.
وی گفت: در تاریخ اسلام هم نمادی از این سیاست وجود دارد که دوران حکومت سفاک بنی العباس بود که آنها هم فقط در یک مورد با حاکمیت دادن به ابومسلم خراسانی موجب شدند این فرد طبق روایات تاریخی ۶۰۰ هزار زن و بچه را بکشد و شعار آنها هم تحقق حاکمیت دینی از سوی اهل بیت علیهم السلام بود و نتیجه این شد که اهل بیت و ائمه اطهار برای اینکه ریشه دین باقی بماند، جز در موارد نادری اجازه قیام و تشکیل حکومت را ندهند.
حجت الاسلام میرلوحی افزود: به همین دلیل، امروز روایتهای معتبری داریم که برای حفظ دین دست به قیام و حکومت نزنید که این روایات مستمسک برخی متدینین برای جلوگیری از ورود به سیاست شده است، اما آنها نمیبینند که این روایات ظرف چه زمانی و در کدام بسته تاریخی صادر شده است.
پژوهشگر معارف اسلامی با تشریح ابعاد نگاه درون دینی به ابعاد سیاسی دین تصریح کرد: اگر سیاست را به معنای تدبیر امور عامه مردم و اجتماع در نظر بگیریم و نوع اداره اقتصادی جامعه، مجازات ها، روابط بین الملل و فرهنگ و ... را بررسی کنیم در یک نگاه ساده میبینیم که بسیاری از ابواب فقهی در اقتصاد نظیر خمس و زکات و مالیات و زکات فطره و ... و در بحث مجازاتها مباحثی نظیر دیات و قصاص و تعزیرات و همچنین روابط بین الملل و جنگ و صلح و ... کاملا سیاسی هستند و همه اینها عین سیاست است و لذا امام خمینی (ره) در صحیفه خود فرمودند والله اسلام تمامش سیاست است.
میرلوحی حج را نماد دیگری از جلوههای سیاسی اسلام دانست و تاکید کرد: در حج هم میبینیم که پیامبر اکرم (ص) از این فرصت استفاده کرده و مهمترین خبر تاریخ یعنی بحث امامت و ولایت امیرالمومنین (ع) را در این اجتماع عظیم مسلمانان مطرح کردند.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه اول مسلمانان رها کردن موانع ایجاد همدلی مسلمین و تلاش برای تحقق وحدت است تصریح کرد: گرچه ولایت موضوعی بسیار مهم است، اما نباید به عاملی برای تفرقه شیعه و سنی بدل شود و امروز به خوبی میبینیم که با سیاستهای درست و تاکیدات امام خمینی ره و مقام معظم رهبری، موضعات مهم جهان تشیع به صدر اخبار جهان اسلام بدل میشود و این وحدت شیعه و سنی، منجر به بروز تفوق ولایت امیرالمومنین در اقصی نقاط جهان اسلام و حتی در عربستان سعودی شده است.
پژوهشگر معارف اسلامی گفت: مسلمانان باید از این فرصت تاریخی بهره گیرند و موضعاتی نظیر برخورد با یک عالم دینی نظیر شیخ زکزاکی در نیجریه و قتل عام مسلمانان در یمن را به موضوع فکری همه حجاج جهان اسلام بدل سازند.
وی افزود: برائت از مشرکین که به حق سیاسیترین موضوع و عبادت حج است کاملا متکی به آیات قرآنی است و اگر کسی بگوید این موضوع را امام خمینی (ره) از خود گفته ظلمی به امام خمینی (ره) کرده است چراکه برائت از مشرکین کاملا متکی به آیات محکمه قرانی است و باید در این مراسم هم از مشرکین و هم از شرک و هم از ائمه شرک که امروز آمریکا و اسراییل در صدر آنها هستند برائت جست و خط خود را از آنها جدا کرد.
میرلوحی وحدت و برائت را بر اساس اعتدال شخصیتی انسان قابل جمع دانست و گفت: اعتدال در شخصیت یعنی اینکه همه اوصاف شخصیتی انسان با هم رشد کنند و تولی خود را با حق مداران و تبری خود را از دشمنان خدا نشان دهیم.
وی نماد و نمونه بارز این اعتدال شخصیتی را در نحوه برخورد مقام معظم رهبری با دولت عربستان پس از فاجعه شهادت منا دانست و گفت: در شرایطی که پس از فاجعه منا به وزیر این مملکت ویزای ورود به عربستان برای بررسی ابعاد حادثه را نمیدادند، یک تهدید مقام معظم رهبری کافی بود تا دولت عربستان اجازه بازگشت پیکرهای شهدای فاجعه دردناک منا را به کشور صادر کرده و بلافاصله با ایران همکاری کند درحالیکه پیش از این اجازه نمیدادند پیکرهای شهدا به ایران بازگردد.
پژوهشگر معارف اسلامی با یادکردی از شهید رکن آبادی که در آخرین روزهای عمر خود، بیانیه برائت از مشرکین را قرائت کرد گفت: شهید رکن آبادی در زمان سفارت خود در لبنان نیز، نماد بارز وحدت شیعه و سنی در این کشور بود.
میرلوحی رکن اصلی پذیرفته شدن حج را لقای معصومین دانست و به حجاج توصیه کرد: در حج به دنبال نایل شدن به زیارت و لقای امام زمان عج و لااقل برخورداری از فیوضات امام عصر ارواحنا فداه باشند.