به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، سرپرست وزارت آموزشو پرورش، عنصر اساسی نظام تعلیم و تربیت را معلمان فکور دانست و گفت: باور من این است که توان و اندازه هیچ جامعهای بالاتر از اندازه معلم آن جامعه نیست.
سید جواد حسینی در آیین گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس آموزشوپرورش آباده، با اشاره به پیشینه آموزشوپرورش کشور، گفت: در انتخاب نام برای این وزارت خانه اشتباه راهبردی صورت گرفته، چراکه در این عنوان آموزشوپرورش از هم تفکیکشده است.
سرپرست وزارت آموزشو پرورش افزود: برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت باید ابتدا از نام آن شروع کرد.
وی گفت: اگر قرار باشد بین تعلیم و تربیت اولویت قرار دهیم، بر اساس آموزههای دینی باید تربیت در اولویت باشد و بر همین اساس در سند تحول بنیادین، معلم فکور اثرگذار کسی است که تربیت محورانه، فرایند یاددهی و یادگیری را بهپیش ببرد.
سرپرست وزارت آموزشو پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین بهعنوان میثاق دینی و ملی ما که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولین و بهویژه فرهنگیان است، افزود: تمام تلاش ما این است تا چرخشهای تحولآفرین در نظام تعلیم و تربیت صورت گیرد و به جامعه بگوییم که موقعیتهای مختلف یادگیری را باید هم در درون و هم بیرون مدرسه خلق کرد تا کار تعلیم و تربیت، دانشآموز محورانه و تقاضا محو رانه پیش برود.
حسینی افزود: هر چه در دیروز، امروز و فردای جامعه روی میدهد حاصل کار مدرسه است و باید بین نظام تعلیم و تربیت بهعنوان کانون تحولآفرین با همه ابعاد جامعه پیوند مشارکت جویانه ایجاد کرد.
وی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید و مجلس برای افزایش اعتبارات آموزشوپرورش، گفت: با تلاش دولت و مجلس، بودجه آموزشوپرورش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲، به ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است، بهنحویکه سهم 9 درصدی ما به بیش از ۱۳ درصد رسیده و این در حالی است که نیاز آموزشوپرورش بیش از اینهاست.
حسینی بابیان اینکه "در نظام جهانی، آموزشی و پرورشی میتواند تأمین کیفیت کند که حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم اعتبارات کشور و ملی را به خود اختصاص دهد" گفت: هدفگذاری ما رسیدن به سهمیه ۲۵ درصدی طی برنامه ششم، هفتم و هشتم، با همکاری دولت و مجلس است که در این راستا لایحه نظامنامه تعامل کلیه وزارتخانهها و بخش عمومی با وزارت آموزشوپرورش در دست تهیه است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم مدیریت بر منابع و مصارف، گفت: مدیریت ساعات کلاس درس و برنامههای مدرسه در قالب برنامه بوم، اجرای برنامه طرح تعالی مدیریت و طرح تدبیر میتواند موجب ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت شود.