بر اساس مهارتهای خلاقیت، تفکر انتقادی، زندگی و حل مسأله کل برنامه درسی بر مبنای سند تحول تغییر خواهد کرد
وی در همایش ملی پرسش مهر نوزدهم که در مرکز همایشهای بینالمللی جمهوری اسلامی و با حضور معاون اول رئیسجمهور برگزار شد، بابیان اینکه در پرسش مهر نوزدهم یکی از کلیدیترین اهداف آموزش و پرورش به پرسش گذاشته شده است، گفت: این دوره از پرسش مهر چهار بخش دارد و ریاست جمهوری از دانش آموزان پرسیدند؛ چه مهارتهایی از نظام آموزش و پرورش آموختید؟ کدام معلم و مربی بیشترین نقش را در مهارتآموزی داشتند؟ کدام مهارت برای آینده کشور نیاز است؟ کدام مهارت را برای زندگی مفید تشخیص میدهید؟
حسینی ادامه داد: این پرسشها با استقبال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشآموز و معلّم روبرو شد که ۳ هزار نفر از شرکتکنندگان به مرحله کشوری راه یافتند و همایشی در قالب نمایشهای آوایی، هنرهای تجسمی، رسانه، فضاهای مجازی، ادبی و پژوهشی برگزار شد و در این مراسم ۲۵۰نفر از برگزیدگان دانشآموزی و معلمان حضور دارند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دو نکته در خصوص اهمیت پرسش مهر رئیسجمهوری، اظهارکرد: طی سالهای ۱۹۵۰-۱۹۰۰ نظریهای به نام نظریه انسانی با مطالعات۵۰ ساله بر آموزش و پرورش ارائه شد که براساس این نظریه پربازدهترین سرمایهگذاری در آموزش و پرورش است.
*سرمایهگذاری در آموزش به رشد ۶ درصدی کشورها در یک دوره ۲۰ ساله منجر شده است
حسینی گفت: کشورهای زیادی در همین سالها سرمایهگذاری بیشتری نسبت به سایر کشورها در آموزش انجام دادند و مطالعات نشان داد که سرمایهگذاری ۲۰ ساله این کشورها به افزایش ۵، ۴ برابری رفاه اجتماعی و افزایش ۶درصدی رشد اقتصادی منجر شده است، درحالیکه در همان دوره کشورهای اروپایی رشد ۳ درصدی داشتند.
وی بابیان اینکه در دهه ۱۹۷۰به نظام تعلیم و تربیت ۳ انتقاد اساسی وارد شد، افزود: در انتقاد اول طرح شد که نظام تعلیم و تربیت باید خلاقیت، تفکر انتقادی و پرسشگری را رشد دهد که چنین عمل نکرده است، انتقاد دوم این بود که آموزش و پرورش از حالت ذهنی و حافظه محوری به حالت حرکت محور و مهارت محور تبدیل شود که چنین عمل نکرده است.
وی در مورد انتقاد سوم گفت: آموزش و پرورش مهمترین محور تحقق عدالت آموزشی است که منتقدان بر این باور هستند که در این حوزه هم بهخوبی عمل نکرده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پرسش ریاست جمهوری این انتقادات را هدفگذاری کرده است، افزود: رئیسجمهور خواستند تا دانشآموزان با پاسخ به این پرسشها، به دو انتقاد اساسی سیستم آموزشی در حوزههای مهارت خلاقیت، تفکر انتقادی و مهارت با همزیستی و به زیستی از یکسو و از طرف دیگر مهارتهای فنی و عملکردی پاسخ دهند.
*دستور کار و سیاست اصلی آموزش و پرورش؛ مهارتهای فنی حرفهای
حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهارتهای فنی حرفهای را بهعنوان سیاست اصلی در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: بر اساس مهارتهای خلاقیت، تفکر انتقادی، زندگی و حل مسأله در حال تغییرکل نظام برنامه درسی براساس سند تحول بنیادین هستیم تا با این رویکرد مهارتها تدوین شود و همچنین مهارت یادگیری و مدیریت آموزشگاهی را به این سمت هدایت میکنیم.
وی در ادامه اضافه کرد: برای پیشبرد این هدف ۹۰۷ هزار دانشآموز در رشتههای فنی حرفهای و کاردانش در بیش از ۲۰۰رشته در متوسطه دوره دوم مشغول به تحصیل هستند و تا سال ۱۴۰۰ افزایش ۵۰ درصدی دانش آموزان شاغل به تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش هدفگذاری شده است.
حسینی اذعان کرد: در دوره متوسطه دوم سیاست توسعه متوازن رشتههای متوسطه، هدایت تحصیلی و تصحیح هرم شغلی در نظر گرفته شده است و برگزاری مسابقات علمی -عملی، درس کار و فناوری پایه ششم، درس هنر متوسطه دوره اول و درس فناوری در متوسطه دوم در جهت آشنایی با مشاغل هدفگذاری شده است که بیش از ۴میلیون دانشآموز را تحت پوشش قرار میدهد.
*پیگیری ۴ سیاست؛ خود اتکایی مدارس شبانهروزی، ایران مهارت، طرح جوان و نوجوان خوارزمی، رویدادهای کارآفرینی در قالب برنامههای درسی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما ۴ سیاست در قالب برنامههای درسی مکمل را پیگیری میکنیم، گفت: طرح خود اتکایی مدارس شبانهروزی با هدف آشنایی با مشاغل و متناسب با نیاز جامعه بازار کار تدوین و طراحیشده است و پارسال ۳۵ هزار دانشآموز تحت پوشش این طرح قرار گرفتهاند.
وی افزود: در طرح ایران مهارت برای دانش آموزان تا۶۰ ساعت دوره پودمانی در نظر گرفته شده است که بر پایه ۲۲۷ استاندارد در۴ رشته خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی برنامهریزی شده است.
*هدفگذاری طرح جوان و نوجوان خوارزمی برای مهارتهای فنی، عملی و آزمایشگاهی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ نزدیک به ۴۴۸هزار دانشآموز تحت پوشش طرح ایران مهارت قرار خواهند گرفت، گفت: طرح جوان و نوجوان خوارزمی در جهت مهارتهای فنی، عملی و آزمایشگاهی هدفگذاری شده است و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز را تحت پوشش قرار داده است.
حسینی خاطرنشان کرد: طرح رویدادهای کارآفرینی، ایده یابی و کارآفرینی در قالب بازارچههای کسبوکار دانشآموزی پیگیری میشود.
وی با اشاره به اینکه در مدارس استعدادهای درخشان طرح سمپاد مهارتی را پیشبینی کردهایم، اظهارکرد: این طرح در قالب تکنولوژیهای برتر و میانی در سطح ملی و بینالمللی در رشته محل ضمیمه دبیرستانها و هنرستانها اجرا خواهد شد.
حسینی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ این سیاست را در رشتههای شبکه، الکترونیک و کامپیوتر اجرایی خواهیم کرد و همچنین امسال و سال آینده با تکمیل و کیفیتبخشی، دو نظام جامع فنی حرفهای و جامع کارآفرینی در نظام تعلیم و تربیت را اجرایی میکنیم.
*هر دانشآموز پس از دانش آموختگی حداقل یک مهارت باید فراگرفته باشد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس سیاستگذاریها، دانش آموزان پس از دانش آموختگی حداقل یک مهارت باید فراگرفته باشند، گفت: امیدواریم دانش آموزان مهارتهای عملی موردنیاز جامعه را پاسخگو باشند.
*دانش آموزان در کنار دانشآموزی، کنشآموز هم باشند
حسینی با اشاره به اینکه در دولت، شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفهای تشکیلشده است، اظهار کرد: با حضور معاون اول رئیسجمهوری این شورا در راستای مهارتآموزی، آموزشهای عملی، خلاقیت و مهارتهای اجتماعی و فردی دانش آموزان برنامهریزی میشود تا دانش آموزان درکنار دانشآموزی، کنش آموز هم باشند.
وی تصریح کرد: امیدوارم با رمز یا علی مدد و باکار و تلاش بیوقفه اهداف نظام تعلیم و تربیت را محقق سازیم.
حسینی در پایان با اشاره به رمز یا علی مدد گفت: منظورم از مدد این است که خداوند با تأسی به امیرمؤمنان به ما کمک کند تا با مغز ورزی از اندیشههای ناب و با دلورزی انگیزههای قوی و با درسورزی، ارادههای آهنین، در خدمت نظام تعلیم و تربیت باشیم و اندیشههایمان را به انگیزههایمان گره بزنیم و این دو را به قدرت دستهایمان منتقل کنیم تا آموزش و پرورش، مدرسه و میهن خویش را آباد کنیم.