کشورهای اروپایی به جای جلسه و فشار به ایران ، آمریکا را وادار کنند از تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد
اسحاق جهانگیری امروز (سه شنبه) در کنگره ملی پرسش مهر با بیان این که دولت تدبیر و امید چهار سال از شش سال عمر خود را در شرایط تحریم کامل بوده است به هنر دیپلماسی کشور برای مذاکره با قدرتهای بزرگ اشاره و خاطرنشان کرد: برجام توانست شش قطعنامه شورای امنیت علیه کشور را لغو کند و در شرایطی که ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت و به عنوان مخل امنیت جهانی مطرح شده بود برجام این پیام را به همراه آورد که از طریق مذاکره و گفتگو میتوان گرههای بزرگ جهانی را باز کرد.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: رییس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که برجام کلاه بزرگی است که بر سر آمریکا رفته و همه چیز به نفع ایران است و با این استدلال از برجام خارج شد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران یکسال صبر کرد و امروز برخی از تعهدات خود را کاهش داده است چرا که معتقد هستیم اگر قرار باشد از برجام استفاده نکنیم، تعهدات خود را کاهش میدهیم تا دنیا بداند با مردمی متمدن و تاریخ ساز روبرو است و نه یک کشور بی اراده.
دکتر جهانگیری با بیان این که تلاش آمریکا این بوده که فروش نفت ایران را به صفر برساند گفت: البته در رسیدن به این هدف موفق نخواهند شد، اما منابع درآمدی و بودجه کشور تحت تأثیر این تحریمها قرار گرفته است و ما از مدیران آموزش و پرورش میخواهیم که شرایط اقتصادی و بودجهای را برای فرهنگیان تشریح کنند تا هم بتوانیم از مشورت و راهکارهای آنان برخوردار شویم و هم آنها در جریان قرار گیرند که درآمدهای کشور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل یک سوم بودجه سال ۹۸ کاهش یافته است.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سیر شکل گیری موضوع پرسش مهر طی حدود ۲۰ سال گذشته، گفت: مهمترین هدف از این برنامه این بوده که دانش آموزان و فرهنگیان به پرسشگری نسبت به حال و آینده خود، محیط پیرامونی و جهان حساسیت پیدا کنند.
دکتر جهانگیری افزود: رییس جمهور به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور هر سال در ابتدای آغاز سال تحصیلی در یکی از مدارس حضور پیدا میکند و همزمان با بهارتعلیم و تربیت پرسشی را مطرح میکند تا همه را وادار کند به یک موضوع مهم بیندیشند و با یکدیگر تعامل، تحقیق و پژوهش انجام دهند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به این که دهها هدف کوچک و بزرگ پشت پرسش مهر نهفته است، خاطرنشان کرد: ما میخواهیم جوانان و امیدهای آینده کشور همگی پرسشگر، نقاد و تحلیلگر باشند و این دستاوردی است که طی سالیان اخیر به انجام رسیده است.
دکتر جهانگیری با تأکید بر جایگاه رفیع نظام تعلیم و تربیت برای کشور افزود: آموزش و پرورش در این نظام تعلیم و تربیت از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر به آینده و سرنوشت کشور توجه داریم حتماً باید سرنوشت آموزش و پرورش را نیز مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: هر چه کشورها با مسایل پیچیدهتر و سختتر و چالشهای جدی روبرو میشوند اهمیت توجه به آموزش و پرورش و توجه به علم برای برون رفت از این مسایل پیچیده جدیتر میشود.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری این که برخی از مشکلات و چالشهای دیروز کشور امروز به ابرچالش برای کشور تبدیل شده اند، گفت: هیچ کدام از این ابرچالشها از پیش رو برداشته نخواهند شد جز با توجه به علم و سرمایه انسانی کشور.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: اگر به دنبال توسعه کشور هستیم و میخواهیم از بیماریهای مزمن اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عبور کنیم و اگر به دنبال بازسازی سرمایههای مادی و معنوی کشور هستیم، هیچ راهی جز توجه به مدرسه و آموزش و پرورش وجود ندارد.
معاون اول رییس جمهور با بیان این که تنها راه توسعه کشور و رهایی از بیماریهای مزمن و تنها راه بازسازی و نوسازی سرمایههای مادی و معنوی کشور توجه به مدرسه است، خاطرنشان کرد: سرمایه انسانی مهمترین سرمایه هر کشور است چرا که سرمایه انسانی میتواند بهترین استفاده و بهره برداری را از سایر سرمایههای مادی و منابع طبیعی انجام دهد. سرمایه انسانی قادر است بقیه سرمایهها را به حرکت وادار کند.
دکتر جهانگیری با تأکید بر این که اگر به دنبال توسعه پایدار و همه جانبه هستیم باید به آموزش و پرورش و مدرسه توجه کنیم، افزود: در تاریخ یکی از کشورهای شرق آسیا آمده است که پس از جنگ و ویرانی زیربناها، وقتی وارد مرحله بازسازی شدند با محدودیت منابع مواجه بودند، اما به این تصمیم رسیدند که مسیر توسعه از مدرسه و آموزش و پروش میگذرد و مهمترین موضوعی که نباید با محدودیت به آن نگاه شود توجه به آموزش و پرورش است و همین کشور امروز به یکی از کشورهای موفق شرق آسیا تبدیل شده است.
معاون اول رییس جمهور در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانیهای ایشان اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که هزینهای که برای آموزش و پرورش انجام میشود را نباید از منظر هزینههای جاری نگاه کنیم بلکه مهمترین هزینهای است که در بخش سرمایه گذاری یک کشور انجام میشود، زیرا تربیت نیروی انسانی بالاترین بازدهی را به همراه خواهد داشت.
دکتر جهانگیری اضافه کرد: به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته و صنعتی بر روی نخبگان و افراد زبده دیگر کشورها سرمایه گذاری میکنند تا بتوانند این نخبگان را به کشور خود جذب کرده و از بازدهی بالای این افراد بهرهمند شوند.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: اگر اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه توانمند میخواهیم جز از طریق آموزش و پرورش پویا و روزآمد میسر نیست و این موضوعی است که باید در دستور کار همیشگی دولتمردان قرار داشته باشد.
دکتر جهانگیری با اشاره به این که ما با جهانی روبرو هستیم که به صورتی لحظهای دستخوش تغییرات است و ظرف چند ساعت علم و دانش و فناوریهای روز متحول میشود افزود: در عصر انفجار اطلاعات، آموزش و پرورش ثابت بدون تحرک نمیتواند پاسخگوی تغییر و تحولات روزانه باشد و ما باید به مدرسهای فکر کنیم که انسانهایی متفکر، نقاد، پرسشگر، با معنویت، انتخابگر و مشارکت جو تحویل جامعه دهیم.
معاون اول رییس جمهور برخی تنگناهای آموزش و پرورش را ساختاری، فکری و مدیریتی دانست و با تأکید به این که باید به این تنگناها پرداخته شود خاطرنشان کرد: برخی تنگناها نیز اقتصادی است و هر تحولی در آموزش و پرورش نیازمند منابع اقتصادی است.
دکتر جهانگیری از معلم به عنوان مهمترین موتور محرک برای تغییرات جامعه یاد کرد و گفت: باید راهی پیدا کنیم که ذهن معلم به صورت تمام وقت در خدمت توسعه کشور و در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان قرار گیرد. باید دغدغههای معلمان برطرف شود و بتوانند از زندگی شرافتمندانه برخوردار باشند.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید کار خود را با این جهت گیری آغاز کردیم که اگر به آینده این کشور فکر میکنیم باید به دنبال برون رفت از مسایل آموزش و پرورش باشیم چرا که آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی کشور و حلقه اتصال نظام با خانوادهها است.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که دولت تلاش کرده است که اعتبارات آموزش و پرورش در رأس همه دستگاهها قرار گیرد، افزود: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ نزدیک به سه برابر افزایش پیدا کرده و این در حالی است که هیچ دستگاه اجرایی دیگری چنین شرایط افزایشی را نداشته است و دولت مصمم است همه توان خود را برای توجه به این دستگاه حیاتی بکار گیرد.
دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: در جلسه سران سه قوه به تصویب رسید که بودجه ۴۴۷ هزار میلیارد تومانی سال ۹۸ به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان کمتر تبدیل شود که این موضوع در بودجه همه دستگاههای اجرایی تأثیر میگذارد، اما دولت تلاش میکند که اثرگذاری این کاهش در آموزش و پرورش کمتر باشد و بتوانیم مطالبات فرهنگیان را محقق سازیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تأکید و حساسیت رییس جمهور نسبت به موضوع مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان گفت: این یک دغدغه جدی در کشور است که فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاهها قادر باشند در دوران تحصیل یک مهارت بیاموزند و پس از فارغ التحصیلی بتوانند فعالیت کنند.
دکتر جهانگیری با تأکید بر این که آموزش مهارت به دانش آموزان جزو اولویتهای وزارت آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید مهارت زندگی، مهارت تصمیم گیری و مهارت تفکر انتقادی را بیاموزند و ما باید بدانیم که راه اصلاح و اداره صحیح جامعه ایجاد فرهنگ نقد در جامعه است.
معاون اول رییس جمهور توانایی مقابله با هیجانات را از مهمترین مهارتهای لازم برای دانش آموزان برشمرد و با تأکید بر این که باید بتوانیم هیجانات خود را کنترل کرده و مهارت همزیستی با دیگران را بیاموزیم، تصریح کرد: ما باید بتوانیم حتی با کسانی که نسبت به آنها انتقاد داریم نیز همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.
دکتر جهانگیری در ادامه سخنان خود به مهارتهای حوزه کسب و کار نیز اشاره و با بیان این که اقتصاد دنیا به سمت فناوریهای نوین و اقتصاد دیجیتال در حرکت است، گفت: کارآفرینان موفق متکی به دانش و مغز خود هستند و آینده فناوریهای جدید عمدتاً حول آی تی و آی سی تی میچرخد.
معاون اول رییس جمهور با بیان این که ایرانیان از استعداد و ظرفیتهای بالایی برخوردار هستند، افزود: نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور باید تحلیلی از تغییرات دنیا داشته باشد و متناسب با این تحلیلها استعدادهای جوانان کشور را شناسایی و زمینه رشد و توسعه آنها را فراهم آورد.
دکتر جهانگیری با اشاره به تشکیل شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی گفت: در جلسات این شورا همه دستگاههای مرتبط عضو هستند تا بتوانیم برنامه ریزی و هم افزایی لازم را برای برخورداری از آموزش و پرورش بهتر انجام دهیم.
در این مراسم سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز گزارشی از تعداد دانش آموزان شرکت کننده در کنگره ملی پرسش مهر و نفرات برگزیده این کنگره ارائه کرد و گفت: آموزش و پرورش کشور در تلاش است با اجرای نظام فنی و حرفهای و کارآفرینی شرایطی را ایجاد کند تا دانش آموزان پس از فراغت از دوره متوسطه از مهارت عملی برخوردار باشند.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر نیز تقدیر شد.