رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش می کنیم مشکلات زیرساختی و مالی دانشگاهها و مدارس خراسان جنوبی را به حداقل برسانیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی ، زاهدی امروز در نشست جمع بندی سفر دو روزه اعضای کمیسیون
وی گفت: امیدواریم بر اساس توانمندی های قانونی و مالی، برنامه ریزی خوبی برای رفع این مشکلات داشته باشیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از خواسته های دانشگاهها و آموزش و پرورش نیاز به صدور مجوز دارد و در برخی جاها هم برای افزایش رشته های دانشگاهی، وزارتخانه های علوم و بهداشت باید کمک کنند.
زاهدی گفت: برای ساخت مدرسه، خوابگاه و واحد دانشگاهی جدید هم نیاز به بودجه های ملی است که برای هر کدام باید جداگانه برنامه ریزی کرد.
وی با تاکید بر هماهنگی میان دانشگاهها و آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: برخی از این مشکلات مانند کمبود فضاهای آموزشی نیاز به بودجه ندارد و ساختمانهای خالی آموزش عالی استان را می توان در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد با پیگیری های صورت گرفته و توجه ویژه وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش به خراسان جنوبی، مشکلات آموزشی در استان تا سه سال آینده کاهش پیدا کند و به میانگین کشوری برسد.
نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست از دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش خواستند برای راه اندازی مرکز فنی و حرفه ای دختران فردوس، تقویت آموزشکده کشاورزی سربیشه و آموزشکده معدن نهبندان، احیای مدارس عشایری، ساخت مدارس جدید در مهرشهر و روستاهای حومه بیرجند، هوشمند سازی مدارس باقیمانده، تکمیل آزمایشگاههای مدارس، افزایش جمعیت دانشجویان و توسعه زیرساختهای دانشگاهی، نگاه ویژه ای به خراسان جنوبی داشته باشند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم هم در این نشست گفت: برنامه جدید این وزارتخانه در دوره جدید این است که به جای توسعه کمی دانشگاهها و فضاهای آموزشی، به کیفی سازی آموزشها توجه شود.
سیمایی صراف با بیان اینکه وزارت علوم به دنبال انحلال دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیست افزود:به دنبال قدرتمند شدن و کیفی شدن دانشگاهها هستیم تا آموزش ها هدفمند و منطبق بر مهارت ورزی باشد.
وی همچنین با تاکید بر حرکت دانشگاه ها به سمت بین المللی شدن گفت: دانشگاه های خراسان جنوبی می توانند با جذب دانشجویان افغانستانی و حتی پاکستانی زمینه را برای ارتقای سطح علمی کشورهای همسایه فراهم کنند.