معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت: این اتصال، اتفاق بسیار بزرگی است که تفاوت در اعتماد به سامانههای مکانیزه را مشخص میکند
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: مجموعه سامانه های جامع تجارت از اویل سال گذشته شروع به کار کردند و رصد زنجیره کالا نیز از مبدا تولید و واردات از ثبت سفارش تا تامین ارز و ترخیص کالا انجام می شود.
محله ای گفت: رصد کالا از مبادی تولید بر اساس دستور کتبی رئیس جمهور و ابلاغ دستور العمل های مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد و در استان هرمزگان پایلوتی برای جمع کردن فعالان تجاری در حوزه توزیع شروع شد که از شکر شروع می شود و به 25 کالای گروه کالای اساسی تسری می یابد.
وی تصریح کرد: در هرمزگان 5 کارخانه، شکر را تامین و 200 تامین کننده در حد عمده فروشی شکر را توزیع می کنند که در سه ماه گذشته حدود 8 هزار تن شکر توزیع شده است و 500 واحد صنفی هم برای دریافت کالا در سطح خرده فروشی در سامانه ثبت نام کرده اند و 7 شرکت سراسری و منطقه ای استان هم در حوزه شکر فعال بوده و همچنین 70 شرکت زنجیره ای در این سامانه وارد شده اند.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: نقطه عطف این پایلوت در هرمزگان به این صورت است که صنوف عمده فروشی و خرده فروشی استقبال کرده اند و تا یکماه آینده نتایج و خروجی این کار مشخص می شود.
وی گفت: شرکت های پخش سطح وسیعی از کالاها را توزیع می کنند بنابراین تعداد اقلام تحت پوشش شرکت های پخش زیاد است. و با توجه به اینکه کالاهای شرکت های پخش در سطح وسیعی توزیع می شود قیمت های مختلف به تعدد شرکت های توزیع برنمی گردد.
محله ای افزود: برای مقوله قیمت نیز علاوه بر سامانه 124 سامانه ای زیر نظر سازمان حمایت درحال تشکیل و راه اندازی است.
وی در ادامه گفت: سامانه توزیع کالا ، ناهماهنگی ها در توزیع و قیمت ها را کنترل می کند به طور مثال شکر به عنوان یک کالای استراتژیک باید به دقت کنترل شود
محله ای افزود: سامانه، اطلاعات متناقض را ردیابی و شفاف می کند بنابراین با ورود سامانه کالا، کار بازرسان نیز سهل تر خواهد شد.
وی گفت: شرکت های پخش، سامانه های مکانیزه توزیع بودند که به وسیله بخش تولید هدایت و حمایت شدند و به سامانه جامع تجارت وصل خواهند شد و این اتفاق بسیار بزرگی است که تفاوت در اعتماد به سامانه های مکانیزه را مشخص می کنند.
وفا تقی پوریان عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش نیز در این برنامه گفت: به دلیل اینکه شرکت های پخش فرایند محور هستند، اداره کل بازرگانی وزارت صمت تصمیم به طراحی سامانه توزیع کالا و برون سپاری و ساماندهی ان را به عهده گرفت و تمام شرکتهای پخش از طریق صندوقهای هوشمندی که از طریق وزارت دارایی در اختیار فروشندگان فرار می گیرد توزیع را با نظارت انجام خواهند داد.
وی افزود: درحال حاضر 1595 شرکت پخش ثبت شده در وزارت صمت کار توزیع را انجام میدهند و ویزیتورهای شرکتهای پخش نیازمندیها را از فروشگاهها اخذ می کنند و بعد با هماهنگی شرکتهای پخش کار توزیع را انجام میدهند.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش گفت: ایجاد این سامانه که زیرمجموعه سامانه جامع تجارت است، میتواند نقش مهمی در مبارزه با رانت و فساد داشته باشد.
وفا تقی پوریان با اشاره به اینکه شرکتهای پخش، شاهرگ توزیع مویرگی محصولات و کالاها در کشور هستند افزود: این شرکتها مسئولیت خطیر پخش محصولات با قیمت مناسب، در زمان مناسب و در مکان مناسب را به عهده دارند.
وی گفت: از آنجا که ضرورت داشت انسجامی بین شرکتهای پخش برقرار شود، این انجمن برای همگرایی بین شرکتها تشکیل شد تا بهترین نتیجه حاصل شود.
تقی پوریان افزود: بر اساس تعاملاتی که با تصمیمگیران دولتی و حاکمیتی برقرار میشود و طبق قانون مستمر توسعه کسب و کار کشور، کلیه دستورالعملها و روشهای اجرایی که برای سیستم توزیع کشور تدارک دیده می شود، در تعامل با انجمن تدوین شده است و از طریق انجمن به کلیه شرکتهای پخش ابلاغ می شود و طراحی اولیه انجام شده و در مرحله آزمایشی است و با تکمیل سامانه یکپارچگی در شبکه توزیع و پخش کالا انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: بر اساس فرایندهای تعریف شده و فیلد مشتریان در نرم افزارهای پخش این سامانه کار یکپارچه سازی را به عهده دارد و برای کنترل و رصد صد در صدی کلیه مشتریان در این سامانه دیده می شود و کار توزیع به طور کامل رصد می شود و محل های عرضه کالا ارزیابی خواهد شد.
تقی پوریان گفت: از مراکز عرضه به مصرف کننده گان با توجه به درج قیمت، امکان گرانفروشی وجود ندارد بلکه برای توسعه فروش حتی ممکن است اجناس را با قیمت کمتر نیز عرضه کنند.
شهرام میرآخرلو معاون سازمان حمايت نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: شرکتهای پخش یکی از مسیرهای توزیع کالاست و قیمتها بر اساس ماده 6 تعزیرات حکومتی و ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ماده 15 و 65 قانون صنفی، الزام به درج قیمت بر روی کالا تکلیف شده است و همه باید این کار را انجام دهند.
میرآخرلو افزود: برخی کالاها درج قیمت ندارند مثل پوشاک و کفش که درج قیمت در زمان توزیع و فروش کالا انجام می شود اما بر اساس دستور وزیر، الزاما تمام کالاها باید درج قیمت شده باشند.
وی گفت: مصرف کننده می تواند با مراجعه به سامانه از قیمت ها مطلع شود و این سامانه برای کمک به مصرف کننده است.
علی عوض پور دبیرکل اتاق اصناف نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: شبکه توزیع باید به صورت کلی دیده شود و فروش کالا و تعیین نرخ در واحدهای تولید باید طبق قانون انجام و درج قیمت بر روی کالاهای تولیدی در مرحله آخر انجام شود.
وی افزود: واحد تولیدی باید بر اساس قانون به درج قیمت و فاکتور قیمتی اقدام کند و سازمان حمایت بسته به نوع کالا و ضریب خرده فروشی و حاشیه سود، تخفیف را از 3 تا 20 درصد مشخص کرده است.
عوض پور در ادامه سخنانش گفت: در سه ماهه گذشته واحدهای بازرسی 620 هزار بازرسی داشته اند که از این تعداد بیش از574 هزار بازرسی از خرده فروشان و بیش از 45 هزار بازرسی از عمده فروشان بوده است.
روز گذشته همایشی در سالن شهید همت وزارت صمت به همت دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت و انجمن شرکتهای صنعت پخش ایران برگزار شد تا بزرگ ترین رویداد سامانه توزیع کالا در کشور رقم بخورد.
در این همایش از سامانه مدیریت توزیع کالا که با مشارکت دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت و انجمن شرکت های صنعت پخش ایران طراحی و پیاده سازی شده است رو نمایی شد.