برگزاری مسابقات درون مدرسه ای المپیاد های دانش آموزی موجب شده تا حد بسیاری از خسران استعداد های ورزشی در مدارس جلوگیری شود.
حیات بزرگ و آسفالت مدرسه ها اگرچه غیر استاندارد به نظر می رسد و معمولا امکانات قابل قبولی هم در آن دیده نمی شود، اما بچه ها برای بازی در همان حیات لحظه شماری می کنند و می توان با بکارگیری معلم های بادانش و استعداد یاب های زبده، حتی از این امکانات حداقلی که خوشبختانه با اشتیاق حداکثری دانش آموزان همراه می شود، برای شناسایی نخبه های ورزشی استفاده کرد.
در برنامه آموزشی دانش آموزان، دو ساعت یا به قول دانش آموزان یک زنگ به ورزش اختصاص دارد تا علاوه بر ایجاد نشاط و سرگرمی بین دانش آموزان، اهداف دیگری نظیر ارتقای سطح سلامت و بالا بردن مهارت ورزشی آنها را فراهم کند.
سرانه 30 سانتي متری فضاي ورزش دانش آموزي مازندران
قربانعلي سهرابي رييس اداره تربيت بدني آموزش و پرورش مازندران پيرامون وضعيت سرانه ورزشي دانش آموزان گفت: فضاي ورزشي به دو بخش سرپوشيده و روباز تقسيم مي شود كه مجموعا سرانه ورزشي براي هر دانش آموز 30 سانتي متر است.
وي افزود: ميانگين استاندارد فضاي ورزشي در برنامه تدوین شده آموزش و پرورش، براي هر نفر يك متر برآورد شده كه همه استان ها اعم از مازندران در تلاش هستند با اختصاص بودجه لازم به این مقدار دست یابند.
سهرابي گفت: هرچند ميزان فضاي ورزشي مازندران با استاندارد واقعي فاصله دارد، اما از ميانگين فعلي كشور 14 سانتي متر بيشتر است كه خود جاي اميدواري است.
المپياد ورزشي در مدرسه، راهي براي جلوگيري از هدر رفتن استعداد ها
از سالیان قبل تا کنون هرکسی که تجربه تحصیل داشته باشد،معتقد است که هیچ مسابقاتی به شیرینی مسابقات در مدارس نمی رسد و بخش اعظمی از خاطرات هرکسی حتی قهرمانان ملی به مسابقات بین مدارس باز می گردد.
اما همان ها هم تا حد بسیاری قبول دارند که نبود یک مکانیزم دقیق و مشخص در برگزاری مسابقات و نیز استعداد یابی بین دانش آموزان، موجب هدررفت بسیاری از دانش آموزان با استعداد و نخبه می گردید.
استعداد يابي در مدارس آموزش و پرورش در سال های نه چندان دور گذشته به صورت مسابقات آموزشگاهي برگزار مي شد كه در آن تعداد زيادي از دانش آموزان به دليل فراهم نبودن شرايط و محدود بودن تعداد نفرات،فرصت مطرح كردن خود را نداشتند اما اکنون گویی با طرح جديدی به نام "المپیاد درون مدرسه ای" فرصت مناسب تری براي ارائه استعداد و توانايي ، پيش روي دانش آموزان است.
قربانعلي سهرابي رييس اداره تربيت بدني آموزش و پرورش مازندران پيرامون این روش جديد استعداد يابي در مدارس گفت: آموزش و پرورش در پنجمين سال متوالی المپياد درون مدرسه اي را اجرا مي كند و هر سال بيش از 180 هزار دانش آموز از ١٠٠٠ مدرسه استان در اين طرح شركت مي كنند.
وی افزود: اين مسابقات به صورت مدرسه قهرمان برگزار مي شود، بدين صورت كه همان تيم قهرمان در مدرسه مي تواند تا مرحله كشوري به كار خود ادامه دهد و در هر مرحله با در نظر گرفتن قوانين، بازيكن كمكي به تيم خود اضافه كند.
سهرابي گفت: به طور ميانگين هر ساله ٤٠٠ تا ٥٠٠ دانش آموز مستعد در رشته هاي ورزشي ارائه شده شناخته مي شوند و در مسير باشگاه ها و تيم ملي قرار مي گيرند.
وي افزود: علاوه بر مدرسه ها و مسابقات، بيش از ٦٥٠ كانون ورزشي و فرهنگي هم در كنار مدارس محل پرورش و شناخت استعداد ها را بر عهده دارند.
مدرسه پایگاه اول استعدادیابی
محسني معلم ورزش و كارشناس تربيت بدني پيرامون استعداد يابي در مدارس گفت: هر ساله كارشناسان تربيت بدني پيش از شروع فصل مدارس تلاش مي كنند تا مسابقات المپياد مدرسه اي را در رشته هاي مختلف برگزار كنند و با توجه به اهميت موضوع در رشته هاي مختلف تيمي و انفرادي اعزام تيم و بازيكن انجام مي گيرد.
وي افزود: با توجه به استخدام كارشناسان و معلمان متخصص و نيز برگزاري مسابقات منظم مي توان گفت ٩٠ تا ٩٥ درصد استعداد هاي ناب شناخته مي شوند هر چند با بالاتر رفتن سطح خانواده ها و نيز تشكيل باشگاه ها، دانش آموزان فرصت هاي متعددي براي شكوفايي استعداد خود دارند.
محسني گفت: کارشناسان در تمام دنيا به اين نتيجه رسيدند كه توجه به ساعت ورزش و در نظر گرفتن مدرسه، راه رسيدن به موفقيت و نيز كشف استعداد هاي پنهان و بالقوه است و براي بالفعل كردن اين استعداد ها فراهم كردن امكانات مهم ترين مساله است.
كارشناس تربيت بدني آموزش و پرورش افزود: در رشته هاي مختلف طرح هاي ملي برگزار مي شود كه به طور مثال در پايه هفتم بسكتبال، پايه هشتم واليبال و پايه نهم هندبال هر ساله اجرايي مي شود.
نمونه ای از استعدادهای درخشان مدرسه اي
عليرضا يوسفي دانش آموز قهرمان وزنه برداری و قوي ترين جوان جهان در رده سنگين وزن یکی از دانش آموزان قهرمانی است که استعدادش در مسابقات مدرسه ای شناسایی شده است.
وقتی با او هم کلام شوید، او بر اهمیت مسابقات در مدرسه تاکید می کند و می گوید: بهترين اتفاق براي دانش آموزان برگزاري مسابقات متعدد است زيرا تلاش در رقابت و مسابقه به اوج می رسد و این امر موجب شكوفايي و بروز استعداد هاي پنهان مي شود.
وي گفت: به طور مثال من در مسابقات بين مدارس قهرماني دانش آموزان كشور در شهركرد شناخته شدم و استعدادياب هاي تيم ملي مرا به اردوي تيم ملي هدايت كردند در صورتيكه در نبود اين مسابقات شايد چندين سال ديگر نيز شناخته نمي شدم.
يوسفي گفت: مدرسه با فراهم كردن بستر رقابت سالم براي دانش آموزان، راه ميانبر ارزشمندي است كه دانش آموزان را به سمت مسير درست خواهد برد كه در نبود آن شايد بسياري از استعداد ها هدر برود.
براین اساس مسئولان آموزش و پرورش و همچنین ورزش و جوانان باید توجه بیشتری به زنگ ورزش والمپیادهای مدرسه ای داشته باشند و با حساسیت و جدیت بیشتری به این مقوله توجه کنند . چه بسا از این عرصه استعدادهایی کشف شوند که روزی پرچم پرافتخار کشورمان را در میادین بین المللی به اهتزاز درآورند.