به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، نهاد نظارتی موسوم به کمیساریای اطلاعات (ICO)، شرکت هواپیمایی انگلیس بریتیش ایرویز را به علت نقص امنیتی و لو دادن اطلاعات صدها هزار نفر از مشتریانش به جریمه 229 میلیون دلاری محکوم کرد.
بریتیش ایرویز که به رعایت نکردن اصول حفاظت از اطلاعات مشتریان محکوم شده است در واکنش، این جریمه بی سابقه را تاسف بار و فراتر از انتظارمسئولان این شرکت توصیف کرد.
سال گذشته رخنه گران یارانه (هکرها) موفق شدند اطلاعات حدود نیم میلیون نفر از مشتریان شرکت بریتیش ایر ویز را سرقت کنند. نقص ایمنی شبکه و توانایی رخنه گران، علت این رسوایی اعلام شده است.
در این سرقت بزرگ رایانه ای؛ نام، نشانی اینترنتی و اطلاعات بانکی مشتریان سرقت شده است که می تواند درد سرهای بزرگی برای مشتریان ایجاد کند.
این نخستین بار نیست که اطلاعات مشتریان از شرکتهای انگلیسی سرقت می شود. سالهای اخیر چندین شرکت ارتباطاتی و خدمات مخابراتی به علت لو رفتن اطلاعات مشتریان از شبکه های آنها محکوم و جریمه شدند.
برخی از اطلاعات افراد صرف مقاصد سیاسی و انتخاباتی شده است که نمونه بارز آن شرکت کمبریج انالیتیکا بود که پس از رسوایی و شکایت از این شرکت به علت سوء استفاده از اطلاعات 87 میلیون نفر با همکاری فیس بوک در کارزار انتخاباتی ترامپ حدود نیم میلیون پوند جریمه شد که بعد از جریمه بریتیش ایر ویز بیشترین میزان جریمه به علت حفاظت نکردن یا سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد است.