روز پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان «امامزادگان؛ ذخائر معنوی جامعه» در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.
تکریم امامزادگان به منزله ابراز محبت به پیامبر اکرم (ص) است و روز ملی بزرگداشت امامزادگان عظیم الشأن که در ایام دهه کرامت در سطح کشور برگزار میشود، اقدامی ارزنده برای معرفی سیره و شخصیت امامزادگان و تبیین معارف شیعی و تکریم مودت اهل بیت علیهم السلام است.
بی تردید وجود امامزادگان ظرفیت عظیمی برای ایران اسلامی و جهان اسلام به شمار میروند و از تأکیدات بزرگان ماست که با تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی آستان مقدس امامزادگان فعالیتهای متنوع فرهنگی، مذهبی و قرآنی در این مکانهای معنوی منشاء خدمات اجتماعی و فرهنگی شود.
در طول تاریخ چندین بار مهاجرت سادات، علویان و شیعیان به ایران صورت گرفت و نخستین بار در زمان حکومت حجاج بن یوسف انجام شد.
در دوران ولایتعهدی تحمیلی امام رضا علیه السلام نیز گروهی از امامزادگان و علویان و سادات همراه ایشان وارد ایران شدند و در زمان حرکت کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها عده زیادی از سادات و علویان نیز این بانو را همراهی کردند.
بر اساس اسناد تاریخی براساس آمار به دست آمده از سایت «بقاع متبرکه» وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، بقعه ۸ هزار و ۱۶۷ امامزاده در ایران ثبت شده است که استانهای فارس با هزار و ۴۵۱، مازندران با هزار و ۲۷۶ و گیلان با ۶۷۱، بیشترین امامزادههای ثبت شده را دارند.
طبق بررسی تاریخی بیشتر امامزادگان در سال ۲۵۰ هجری قمری در ایران شهید یا دفن شده اند.
از دلایل اینکه سادات و علویان به ایران میآمدند این بود که مردم ایران میهمان نواز و جزو نخستین گروههایی بودند که دین اسلام را پذیرفتند و به وصیت پیامبر اسلام در حدیث ثقلین در تکریم ذریه پیامبر عمل کردند.
بیشتر امامزادگان مدفون در ایران از سادات حسینی و فرزندان امام سجاد علیه السلام هستند.
البته خیلی از امامزادگان با چندین واسطه به امام معصوم متصل خواهند شد، اما آنچه که در این میان مهم است جایگاه امامزادگان در ایران اسلامی است که سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش میکند با برنامههای متنوع فرهنگی و مذهبی و اجتماعی و جذب مردم به این مراکز معنوی این جایگاه را بیش از پیش ارتقا دهد.
ربيع بن عبد الرحمن گفت: بخدا قسم موسى بن جعفر عليه السّلام از كسانى بود كه آثار جلالت و كمال دانش و اطلاع از حقايق عالم در چهرهاش ديده مى شد، و مي دانست چه كسى ادعاى مقامش را خواهد كرد و منكر امامت و جانشينش مي گردد ولى اين خشم را فرو مي خورد و آنچه مي دانست اظهار نمي كرد از همين جهت لقب كاظم يافت.
امامزاده به فرزند یا نواده یکی از امامان دوازدهگانه شیعه و نیز مقبرهٔ آنان گفته میشود. تعداد بسیاری امامزاده در شهرها و روستاهای ایران و نیز به تعداد کمتری در عراق وجود دارد امام زادگان در ایران توسط سازمانی به نام سازمان اوقاف و امور خیریه اداره میشوند.مورخان شیعه دلایل متعددی را در خصوص علت گسترده مهاجرت فرزندان امامهای شیعه به ایران ذکر کردهاند. مهمترین آنها عبارتند از:امنیت موجود در ایران بعد از سده ۲ هجری قمری، به دلیل دوری مسافت از مدینه و بغداد محبوبیت در بین مردم ایران بویژه در مناطق شیعهنشین و فضای مناسب برای ترویج و تبلیغ مذهب تشیع و مسائل فقهی و شرعی.؟ امام زاده سید حسین المحدث ملقب به بدیع الزمان از نوادگان امام هفتم شیعیان فرزند زید ابن موسی الکاظم (ع ) روستای سادات نشین آل کبود.
الحمد الله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت سلطان اولیا سخن گذار منبر سلونی سرور مطلبی ابن عم نبی در هل عطا مهر برج انما شهسوار لا فتی پیشوای انبیا عروه الوثقی کلمه الحسنی سید الاوصیا عماد الاصفیا رکن الاولیا آیت الله العظمی خیر المومنین امام المتقین اول العابدین ازهد الزاهدین زین الموحدین حبل الله متین.
اللهم صل علی امیر المومنین علی ابن ابی طالب اخی نبیک و ولیه و صفیه و وزیره و مستودع علمه و موضع سره و باب حکمته والناطق بحجته والداعی الی شریعته و خلیفته فی امته و مفرج الکرب عن وجهه قاصم الکفره و مرغم الفجره الذی جعلته من نبیک بمنزله هارون من موسی.اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله والعن من نصب له من الاولین والاخرین و صل علیه افضل ما صلیت علی احد من اوصیائ انبیائک یا رب العالمین.
از کلام گهر بار سید حسین المحدث ابن سید زید ابن موسوسی الکاظم علیه اسلام روستای آله کبود گروس امام زاده سید حسین المحدث ملقب به سید بدیع الزمان.
وصیت نامه سید حسین المحدث ملقب به بدیع الزمان ( ال کبود )
موضوع نصیحت و وصیت در جمع فرزندان خویش در دم مرگش.سپاسگزارم کسی را که منّتش بزرگ است، نعمتش بارش تمام دارد، کلامش کامل است، امرش نافذ، دلیلش رسا، حکمش عدل، رحمتش پیشی گرفته بر خشمش.
ای فرزندانم صبور باشید وتقوا را پیشه کنید.(پیامبری که) به هر مؤمنی مهربان بود، رحیم، و بخشنده، و پسندیده، و دوست، و پاکیزه بود. بر او است رحمت و سلام و برکت و بزرگی و کرامت از طرف پروردگار آمرزندۀ مهربان و نزدیک و پاسخ دهنده و بردبار.و رحمتش بهشتی است گسترده و زیبا و پسندیده، و عقوبتش جهنمی است گسترده و هلاک کننده. بر گرفته از کتاب حضرات آیت الله سید محمد حسین دستغیب.
(بسمِ الله الرّحمنِ الرّحیم)
استشهادیه محلی
((الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ .))
موضوع :سنگ قبور امام زاده سید حسین المحدث ملقب به بد یع الزمان روستای تاریخی ( آله کبود )و اما به سرقت رفتن سنگ قبر امام زاده در سالهای 1324 هجری شمسی بعد از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاده که برابر اظهارات بزرگان و نیاکانمان این روستا ازجمله حضرات سید عزت الله پناهی و سید تراب زمانی چنین بیان داشته اند که متن نوشته بر روی سنگ قبر آن امام زاده سید جلیل القدر که نوشته آن با متن عربی کنده کاری گشته.اما بزرگان سادات و صاحبان مکتب خانه ها از جمله سید محمد فاضل موسوی و سید آقا حسین سبحانی وملا عزیز جانگیری و تنی چند از علمای بزرگ آله کبود از جمله آیت الله سید هادی موسوی همدانی گروسی آله کبودی و پسرشان سید محمد باقر موسوی همدانی صاحب ترجمعه تفصیر المیزان که در مدرسه آخوند ملاء علی همدانی مشغول تدریس بودند.که همگی بدون استثنا معتقد بودند به متن آن نوشته روی سنگ قبر . به عربی باز گو کرده.لاکن در این زمینه سر کار خانم سیده فائزه زمانی دبیر بازنشسته مقیم تهران دارای 75 سال سن فرزند سید مجتبی زمانی و پدربزرگشان سید محسن زمان .از علمای بزرگ گروس از سادات آله کبود مقیم بیجار که به متن آن نوشته روی سنگ قبور امام زاده ذکر نموده اند از زبان مرحومین پدر وپدر بزرگشان که متن نوشته آن از قرار ذیل است .(با اشاره به نصب صاحب مرقد بر روی سنگ قبر.چنین نوشته شده بود. که در این زمینه مرحوم سید عزت الله پناهی از روحانیان و روضه خوانان قدیم این روستاء و مرحوم سید آقا محمد تراب زمانی اذان گو و موذن این امام زاده بوده اند. این متن نوشته عربی بر سنگ قبور را در مجالسهای مذهبی به سمع و نظر اهل مجالس می رسانده وحاظرین در مجلس با ذکر صلوات بر محمد وخاندان او ختم می کردند.
(هذا مرقد والد الإمام الغوث الاكبر والبر الأنور ) سیدحسین ملقب به بدیع الزمان ابن زید ابن موسی الکاظم (ع )ابن جعفر صادق (ع ) بن الامام محمد الباقر (ع )ابن الامام زين العابدين (ع )على بن الامام سيدنا الحسين (ع ) ابن اميرمؤمنان سيدنا علي بن أبيطالب رضي الله عنه و عنهم اجمعين.
وضعیت سادات در قرون اولیه
در دوره بنی امیه و دوره عباسیان تا پایان خلافت متوکل، به جهت ظلم وستمی که به سادات میشد، بعضا سیادت خود را مخفی میکردند. یا مجبور به مهاجرت به نقاط دورتر میشدند.
مهاجرت سادات.
سادات بر حسب موقعیت اجتماعی و زمانی عصر خویش اقدام به مهاجرت میکردند. ایران، آسیای صغیر، یمن، شام و شمال افریقا از جمله نواحی است که سادات در طی قرون به آنجا رفتهاند.
پس از ورود اسلام به ایران در قرن نخست هجری، اولین گروه بنی هاشم وارد ایران شدند. این مهاجرت در نیمه قرن دوم هجری اندکی بیشتر، و سپس در اواخر قرن دوم تا نیمه قرن سوم شتاب زیاد گرفت. در این زمان، گروههای فراوانی از سادات به شهرها و نواحی مختلف کشور مانند: ارجان (بهبهان)، قم، شیراز، اصفهان، جبل (همدان وبخشی از گروس و سایر نقاط مرکزی ایران) و طبرستان مهاجرت کردند.
شچره نامه سادات موسوی آله کبودی. گروس.
شجرهنامه یا نسبنامه فهرستی از نامهای پدران و نیاکان یک نسل است که به صورت درختی تدوین شده و نیای اوّلی، اصل و فرزندان به ترتیب شاخههای آن مطرح شدهاند. از آنجا که همواره تلاش میشده است هویت سادات مشخص باشد، شجرهنامههایی جهت تعیین نسب سادات تدوین میشده است. این شجرهنامهها همچنان رایج هستند و در نزد سادات یافت میشوند. برای مثال نمونهای از این شجرهنامهها که مربوط به سادات موسوی است در موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشود.
بیجار روستای سادات نشین گروس استان کردستان. آله کبود امام زاده سید حسین المحدث با قدمت تاریخی 922 سال