استاندار تهران: برای نظارت بر مصرف بهینه انرژی ادارات کارگروهی در استانداری تشکیل میشود و تا آنجا که ممکن است به صورت آنلاین نظارت داریم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، انوشیروان محسنیبندپی در پایان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مقابله و کاهش آلاینده جز با شناخت دقیق نوع و منشأ آنها امکان پذیر نیست، افزود: در جلسه امروز گزارش مناسبی از موضوع ریزگردها ارائه و جمع بندی شد که در حوزه سرزمینی هر استانی منشأ ریزگردها شناسایی شود و کارگروه ملی نیز با جمع آوری این اطلاعات بهصورت علمی و تخصصی مقابله با ریزگردها را در دستور کار قرار دهد و منابع مالی نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه با توجه به اهمیت موضوع و تأثیر ریزگردها و مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تأمین شود.
وی گفت:: موضوع دیگری که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت افزایش میزان آلاینده ثانویه ازن در هوای تهران بود که عواملی به عنوان پیشتازها در فضا موجب ایجاد این آلاینده میشود که مقرر شد کارگروهی برای همه آلایندههای ثانویه شکل بگیرد تا میزان ازن و سایر آلایندهها در هوای تهران کنترل شود.
استاندار تهران افزود: بر اساس بررسیهایی که در کلانشهرهای محل اجرای این طرح انجام شده، طرح محدوده کنترل آلودگی هوا از طرح زوج و فرد بهتر است، اما باید راهبرد و مدیریت آن به طور جدی مد نظر قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف آن بررسی و در جهت رفع ایرادات و تقویت نقاط قوت گام برداشته شود.
وی گفت:: زود است که پیشبینی کنیم این طرح به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا میکند یا خیر، اما بر اساس بررسیهای انجام شده، کلانشهرهایی که این طرح در آنها اجرا شده نتیجه بهتری نسبت به طرح زوج و فرد دریافت کردند.
محسنی بندپی افزود: شهرداری تهران باید در جهت روان سازی ترافیک و سهولت تردد شهروندان نیز اقدام کند.
استاندار تهران در ادامه به بررسی بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت:: یکی دیگر از دستور کارهای جلسه امروز بود بویژه که این موضوع ملی و فراملی است. با توجه به مطالبه رئیس جمهوری برای حل این معضل، بحثی ملی است و به دلیل تردد میهمانان خارجی در این مسیر بحثی فراملی محسوب میشود.
وی ادامه داد: زیبنده کشور ما نیست که با این همه پیشرفتهای علمی و با توجه به این که علم برای هر مشکلی راهکاری ارائه کرده است، در حل این موضوع گیر کنیم.
استاندار تهران با تاکید بر اینکه برای این بوی نامطبوع منشأ ۲۸ گانه تعیین شده است گفت:: یکی از عوامل این بوی نامطلوب واحدهای دام گستر هستند که باید مدیریت پساب و فضولات دامی آنها مورد توجه قرار بگیرد و نسبت به حل این مشکلات راهکارهای مناسب ارائه شود.
وی افزود: این آمادگی توسط استانداری تهران وجود دارد که در قالب گفتگو با اساتید دانشگاه و متخصصان راهکارهای مناسب برای حل این معضل ارائه شود.
محسنی بندپی در ادامه به موضوع مصرف بهینه انرژی اشاره کرد و گفت:: بحث مصرف بهینه انرژی در تابستان در قالب بخشنامهای به تمام دستگاهها ابلاغ شده است و آنها مکلف هستند دمای وسایل سرمایشی را روی ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم و از ظهر به بعد از مولدها استفاده کنند.
وی افزود: با توجه به قرار گیری در سال رونق تولید موضوع تغییر ساعات اداری و یا کاهش آنها امکانپذیر نیست و چنین کاری مشکلات بسیاری را برای شهروندان به همراه دارد، لذا با هماهنگی وزارت نیرو و سایر دستگاههای اجرایی مواردی در قالب بخشنامه ابلاغ میشود.
محسنی بند پی در خصوص کنترل ادارات نیز گفت:: کارگروهی در استانداری تشکیل میشود و با همکاری وزارت نیرو تا انجا که ممکن است به صورت آنلاین نظارت داشته باشیم که البته نظارت آن لاین و روزانه بسیار سخت است، اما به صورت روزانه بررسی میشود هرکجا بیشتر از روز قبلش مصرف کرده باشدبا قطعی برق مواجه خواهد شد و ممکن است به نهادهای نظارتی نیز انعکاس داده شود.
طراحی نقشه راهی برای مقابله با گرد و غبار
مدیرکل دفتر مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان محیط زیست کشور گفت: نقشه راهی برای مقابله با گرد و غبار طراحی کرده ایم.
علی محمد طهماسبی در جلسه کاهش آلودگی هوا در استانداری تهران افزود: براساس مصوبه کارگروه گرد و غبار، اقدامات مرتبط با مقابله با گرد و غبار در دستور کار قرار گرفته و تبیین سیاستها و ارائه راهکارهای اجرایی در سطح ملی و منطقهای انجام میشود.
وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته نقشه راهی طراحی شده و برنامهریزی و اقدامات بلندمدت و کوتاه مدت در مورد شناسایی منشأ داخلی و خارجی گرد و غبار به تفکیک استانها انجام شده است.
مدیرکل دفتر مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه برنامه جامع مقابله با پدیده گرد و غبار مطابق برنامه ششم تا افق ۱۴۰۴ اجرا میشود، گفت: همچنین برنامه تثبیتکننده خاک (مالچ پاشی) نیز چالش برانگیز بود که ضمن ساماندهی، کمیتهای برای آن تشکیل شد و ۷۳ پرونده در ۳ سطح (خود اظهاری، آزمایش و پایلوت) مورد بررسی قرار گرفت.
طهماسبی به مناطق فرسایش بادی اشاره کرد و گفت: ۷۴ هزار هکتار منطقه با فرسایش بادی در کشور وجود دارد که در استان تهران منطقهای با ظرفیت فرسایشپذیری زیادی وجود ندارد، اما فرسایشپذیری کم و متوسطی در این استان دیده میشود.
وی افزود: مسئله مهم در کشور گرد و غبار محلی است که این موضوع در استان تهران در مناطق شرق استان تهران به ویژه ری و ورامین محسوس است و البته اقدامات مشخصی برای مقابله با این پدیده پیگیری میشود.
مشاور رئیس سازمان محیط زیست به تأثیر دریاچه نمک بر گرد و غبار استان تهران گفت:از دریاچه نمک غباری بلند نمیشود چرا که که کراست نمکی بر روی آن است و ۱۰ سانتیمتر پایینتر از نمک، آب وجود دارد، بنابراین تهران از طرف قم و کویر مرکزی تهدید نمیشود.
وی افزود: در بحث منشاء یابی آلودگی خارجی نیز جلسهای تشکیل شد.
ضرورت کنترل آلایندهها در تهران
استاندار تهران: اقدامات پیشگیرانه برای کنترل آلایندهها در استان تهران ضروری است
انوشیروان محسنی بندپی در دومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران افزود: یکی از مشکلاتی که دامنگیر کشور است، بحث ریزگردهاست، باید مطالعه در حوزه ریزگردها در استان تهران را با توجه به رخدادهای سایر استانها به صورت کارشناسی و تخصصی مورد رصد قرار دهیم.
وی با بیان اینکه ریزگردها و آلایندههای هوا در یک جا ساکن نیستند و میتوانند جابجا شوند، ادامه داد: در تهران، دشت ورامین را به عنوان یک منطقه با آبهای زیرزمینی غنی داشتیم که با توجه به تغییر اقلیم کره زمین در سالهای اخیر، خشکی در این منطقه رخ داده و اکنون، ورامین به عنوان کانون اصلی و پس از آن، پیشوا و یکی دیگر از مناطق به عنوان کانونهای گرد و غبار شناخته میشوند.
استاندار تهران گفت:: یکی دیگر از عوامل پیدایش گرد و غبار در استان نیز، برداشت بیرویه شن و ماسه است که با وزش باد، شاهد افزایش گرد و غبار در مناطق پیرامون آن هستیم.
وی افزود: باید کار ملی مقابله با ریزگردها را دنبال کرده و با شناسایی کانونهای مستعد هر استان، نسبت به مقابله با آن اقدام کنیم، چرا که اگر همه استانها این اقدام را در دستور کار خود داشته باشند، تمام منطقه از ریزگردها مصون خواهد ماند.
محسنی بند پی ادامه داد: باید با هماهنگی دستگاههای مرتبط اعم از محیط زیست، آب منطقهای و سایر دستگاهها این راهکار مقابلهای را در کوتاه مدت و دراز مدت در نظر داشته باشیم تا به خروجی مدنظر منتهی شود.
وی گفت:: هر منطقهای که در گذشته، از تالاب برخوردار بوده و یا سیراب از آبهای سطحی باشد، پس از خشک شدن آن منطقه، با هر وزشی از باد با خیزش ریزگردها مواجه خواهیم بود و باید برای احیای تالابها تلاش کنیم.
استاندار تهران در ادامه به لزوم مقابله مستمر با وضع آلایندهها در استان اشاره کرد و افزود: ازن به عنوان یکی از آلایندههای اصلی آلودگی شناخته شده و باید کارگروهی را برای مقابله با آلاینده مخرب و آلایندههای ثانویه، متشکل از شهرداری و محیط زیست تشکیل دهیم تا به راهکار علمی برای حل این مسائل برسیم.
محسنی بندپی به طرح کاهش آلودگی هوا در پایتخت اشاره کرد و افزود: در تجارب دنیا، محدودیتهای ترافیکی طرح کاهش آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت وجود دارد، ماده ۷ قانون هوای پاک باید از سوی شهرداریها مورد توجه قرار گرفته و نسبت به رفع مشکلات تردد شهروندان اقدامات لازم صورت بگیرد.
استاندار تهران با بیان اینکه بحث مقابله و کاهش این آلاینده، بجز با شناخت آلاینده و منشا آن میسر نخواهد بود، گفت:: در این جلسه، بحث ریزگردها به خوبی مورد بحث قرار گرفته و مقرر شد تا کارگروه ملی با جمع آوری همه منشاء ها، کارگروههای استانها را برای مقابله با آن بسیج کنند.
وی افزود: در بحث آلاینده اُزن نیز، این آلاینده به عنوان یک آلاینده ثانویه مطرح بوده و در این زمینه، رصد لازم به صورت مستمر و مداوم صورت میگیرد تا بتوانیم نسبت به مقابله تخصصی و علمی با آن به صورت بهنگام اقدام کنیم.
محسنی بندپی به طرح کاهش آلودگی هوای در پایتخت اشاره کرد و گفت:: این طرح با توجه به تجارب دنیا، از طرح زوج و فرد به مراتب بهتر و موفقتر بوده و نیاز به تبیین و ترویج عمومی خواهد داشت، باید پس از مدتی از اجرای طرح، نسبت به رصد نقاط ضعف و قوت و رفع و تقویت آن اقدام کنیم.
وی درباره بوی نامطبوع منتشر شده در جنوب تهران نیز افزود: در این خصوص، اقدامات کارشناسی، مطالعاتی و تخصصی در دستور کار بوده و باید راهکارهای علمی را درباره مقابله با منشاهای ۲۸گانه این بوی نامطبوع دنبال کنیم.
استاندار تهران ادامه داد: بخشی از این بوی نامطبوع به دامداریها بازمیگردد و مدیریت پساب و فضولات دامی این مراکز باید در دستور کار قرار بگیرد.