مدیرعامل شرکت آب منطقهای آذربایجانشرقی گفت : نزدیک ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر استان مصرف میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، یوسف غفارزاده در جمع خبرنگاران ، میزان آب تجدیدپذیر استان را ۳ میلیارد و ۱۹ میلیون مترمکعب ذکر و اضافه کرد: مصرف آب استان در حال حاضر دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است.
وی ادامه داد: این برنامهها را با همکاری و مشارکت تشکلهای مردمی، دانشگاههای معتبر، تشکلهای کشاورزی و دستگاههای مرتبط تدوین کرده ایم.
غفارزاده با اشاره به اینکه استان و کشور در منطقهی خشک و نیمهخشک قرار گرفته است، افزود: زندگی در چنین مناطقی نیازمند مصرف متناسب با آب و هوای همان منطقه است؛ با این حال شاهد مصرف بالای سرانهی در سه حوزه کشاورزی، شرب و صنعت هستیم و امروز به این نتیجه رسیدهایم که به جای «مقابله با خشکسالی» رهیافت «سازگاری با کمآبی» را شعار و هدف خود قرار دهیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای آذربایجانشرقی خاطرنشان کرد : عدم بهرهوری بهینه از آب موجود، یکی از بزرگترین چالشهای آبی استان و کشور است.
وی در همین باره اضافه کرد: آوردهی ریالی هر متر مکعب آب در ایران تقریبا ۳۰ سنت است در حالی که نرخ جهانی آن ۲ تا ۳ دلار است و بهرهوری ما از ظرفیت آبی، تنها یک هشتم تا یک دهم است لذا در صورت مدیریت بهرهوری آب قادر خواهیم بود رشد، تولید و اشتغال استان را تامین کنیم.
غفارزاده آبهای زیرزمینی را ذخایر استراتژیک و منابع غنی آبی خواند و افزود: در استان آذربایجانشرقی، ۲۵ دشت این منابع استراتژیک را تشکیل میدهند با این حال سالانه ۴۱ میلیون مترمکعب بیشتر از تغذیهی منابع آب زیرزمینی برداشت میشود و سالانه به طور میانگین شاهد افت ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری مخازن آبهای زیرزمینی در استان هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای استفاده از آبهای غیرمتعارف و پساب را از دیگر موارد مهم مرتبط با مدیریت آب دانست و گفت 70 درصد آب شرب و بهداشتی تبدیل به پساب میشود و اگر بتوانیم آن را مدیریت و بهدرستی توزیع کنیم قادر خواهیم بود با بازچرخانی آن، آب را در بخش شرب و صنایع مجدداً مصرف کنیم.
وی ارزان بودن آب در کشور را یکی از مشکلات دیگر حوزهی آب عنوان و بر لزوم رونق یافتن بازار آب در کشور تاکید کرد و افزود: در صورت اجرایی شدن بازار آب و خرید و فروش آن، آب ارزش خود را باز مییابد و هم اکنون در دو استان کشور اجرای آن آغاز شده است و ما هم برای پایلوت شدن آذربایجانشرقی پیشنهاد دادهایم.
وی با بیان اینکه رسانهها نقش والایی در نهادینه کردن فرهنگ صرفهجویی دارند، گفت: ارتقاء سواد آبی استان و کشور به عنوان یکی از محوریترین و بحرانیترین مسائل کلان، نیاز به فرهنگسازی و مشارکت حداکثری مردم و اطلاعرسانی رسانهها دارد.