ساعت ۴:۰۵ بامداد روز پنجشنبه، ۳۰ خرداد ۹۸، سامانه پدافندی بومی «سوم خرداد» یک فروند پهپاد آمریکایی مدل RQ-۴ را که وارد مرزهای هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داد و منهدم کرد.
به گفته کارشناسان نظامی این هواپیما بسیار پیشرفته و رادارگریز بود که سرنگونی آن بی آبرویی بزرگ نظامی برای جهان خوار بود.
31 سال پیش هواپیمای مسافربری ایران در همین منطقه هدف دو فروند موشک آمریکایی قرار گرفت که آن نیز بی آبرویی دیگری در کارنامه ننگین آمریکایی بود. عدهای هم در داخل کشور گفتند کاش آن هواپیمای سرنشین دار را زده بودیم و انتقام هواپیمای مسافربری مان را میگرفتیم. این صحبتها نشان میدهد که هنوز درد کهنه سرنگونی هواپیمایی ۶۵۵ ایران ایر از یاد مردم ایران نرفته است. به گزارش خبرگزای صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ۶۷ از جنایتهای فراموش نشدنی آمریکاییها علیه مردم ایران است. رسوایی بزرگ امریکا در کارنامه خود اقدامات ضد حقوق بشری بسیاری دارد. در کمتر از یک قرن پس از جنگ جهانی دوم بیش از ۱۰۰ کودتای نظامی و دخالتهای سیاسی، اقدامات مداخله جویانه در دیگر کشورها در کارنامه این کشور مدافع حقوق بشر وجود دارد. کشورما ایران نیز از اقدامات ضد بشری امریکا مصون نمانده است. یکی از جنایتهای امریکا علیه مردم ایران حادثه ۱۲ تیر ۱۳۶۷ و کشتن افراد غیرنظامی و بی گناه بوده است. خاطرهای که هیچ وقت از اذهان ملت ایران پاک نخواهد شد. شهادت ۲۹۰ مسافر و خدمه هواپیمای مسافربری خط هوایی ۶۵۵ ایران که عازم دبی بودند با موشکهای ناو آمریکایی وینسنس در خلیج فارس، با بهانه اینکه این هواپیما نظامی بوده است؛ و پس از آن امریکا با اعطای نشان لیاقت به ناخدای این ناو نمک بر زخم ملت ما پاشید. امریکا حتی حاضر نشد از ملت ایران عذرخواهی کند گرچه غرامت را قبل از محکوم شدن در دادگاه بین المللی پرداخت کرد. دروغ بزرگ به باور کارشناسان با توجه به مجهز بودن ناوجنگی وینسنس به پیشرفتهترین فن آوری راداری و رایانهای و مشخص بودن نوع هواپیمای مسافربری در حال پرواز، مشخص شد که احتمال اشتباه با هواپیمای جنگی وجود نداشته و این اقدام یک عمل خصمانه بوده است. ناو جنگی وینسنس امریکا که هفتم خرداد ۱۳۶۷ از بندر سن دییگو وارد خلیج فارس شده بود مجهز به سیستم " ایجیز" بود که یکی از پیشرفتهترین سیستم راداری است. حاجی بنده استاد پرواز هرمزگانی میگوید: اندازه و نوع هواپیما روی هر سیستم راداری قابلیت شناسایی دارد و موشک با وجود تشخیص مسافری بودن این هواپیما، شلیک شد. کاپیتان کارلسون فرمانده سابق ناو سایدز هم میگوید: ایرباس ایرانی علاوه بر علایمی که مبتنی بر غیرنظامی بودن خود میفرستاده است با سرعتی کم در حال اوج گرفتن بود. حتی اگر هم اف-۱۴ بود بعید بود ناو وینسنس را تهدید کند. حضرت آیت ا... خامنهای (رئیس جمهور وقت) در همان روزها گفتند: امریکا بعد حادثه گفت که اشتباه کرده است. غلط کرده است که اشتباه کرده است. اگر اشتباه بود چرا فرمانده ناو را محاکمه نکردید؟! چرا بهش مدال دادید؟. فرمانده عملیات جمعآوری اجساد قربانیان حادثه ایرباس در خلیج فارس میگوید:این ناو جنگی دو موشک به هواپیمای ایرانی شلیک میکند که یکی از این موشکها به بال و موشک دیگر به دُم هواپیما اصابت کرد. دریادارسرنوشت میافزاید: این در حالیست که برای هدف قرار دادن یک هواپیمای جنگی به طور معمول، شلیک یک فروند موشک کافی است، اما به نظر میرسد آنها این کار را کردند تا هیچ اثری از هواپیما باقی نماند.
جسدهای سوخته ۲۵۳ نفرازسرنشینان هواپیما ایرانی و ۳۷ نفر دیگر خارجی بودند.۲۰ نفر از سرنشینان هواپیمای ایرباس هندی، ۱۳ تبعه امارات متحده عربی، شش پاکستانی، چهار تن تبعه یوگسلاوی و یک نفر نیز ایتالیایی بودند. به گفته میرزایی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هرمزگان ۸۲ نفر از قربانیان این حادثه هرمزگانی بودند. ۶۶ نفر از این شهدا کودک زیر ۱۳ سال و ۵۳ نفر زن بودند. فرمانده عملیات جمعآوری اجساد قربانیان حادثه ایرباس در خلیج فارس از خاطرات آن روزها میگوید:جمعآوری اجساد و بقایای هواپیما با به کارگیری حدود ۸۰ غواص و همه امکانات منطقه یکم دریایی، حدود ۵۲ روز طول کشید؛ که توانستیم جسد ۱۸۷ نفر از ۲۹۰ مسافر ایرباس را جمعآوری کنیم. سرنوشت میافزاید: جسد خلبان هواپیما کاپیتان رضائیان را به روستای شیبدراز در جزیره قشم منتقل کردیم. وقتی برگشتم، دیدم یک پیرزن بالای سر جسد کاپیتان ایستاده است. به او گفتم نیاز به حضور شما نیست. نیروهای ما برمیگردند و جنازه را منتقل میکنند. او در جواب گفت: من وظیفه خود میدانم که در اینجا باشم تا حیوانات وحشی به جنازه حمله نکنند. دریادار سرنوشت میافزاید: بعدها شنیدم پیشنماز روستا، ماهیگیری در این منطقه را برای ۲ ماه ممنوع کرده است. میگفت: ماهیهای این منطقه گوشت انسان خوردند و باید مدتی بگذرد تا پاک شوند. مردم هم همین کار را کردند. استاندار وقت هرمزگان در سال ۶۷ از حال و روز خانواده این شهدا میگوید: خانوادههای این قربانیان همه به استان هرمزگان آمده بودند. دیدن چهرههای خانوادههایی که اجساد قربانیانشان پیدا نشده بود خیلی دردناک بود؛ هر قایقی که به ساحل میآمد اینها با چشمانتظاری و گریه و زاری سراغ عزیز از دست رفته خودشان را میگرفتند. احمد خرّم مورد هدف قرار دادن این هواپیمای مسافربری و کشته شدن ۲۹۰ انسان بیگناه را یک نقطه سیاه پرنگ در کارنامه آمریکا خواند و گفت: همین اتفاقات است که وقتی کنار هم گذاشته میشود ذهنیت یک ملت را نسبت به کشوری دیگر منفی میکند و هر چه آن کشور تلاش کند این ذهنیت را پاک کند نمیتواند این کار را انجام دهد. آن روزها بیشتر کشورها از این حادثه اظهار تاسف کردند، اما هیچکدام این عمل غیرانسانی آمریکا را محکوم نکردند. وی با بیان اینکه بحث حقوق بشر برای دنیای استکباری و کشورهایی مثل آمریکا فقط یک بازیچه است؛ میگوید: آمریکا ثابت کرده برای رسیدن به منافعش همه چیز را زیر پا میگذارد. پیگیری قضایی استاد حقوق دانشگاه تهران هم میگوید: ایران شکایت خود را به ترتیب از دو طریق ترتیبات حقوقی مندرج در کنوانسیون شیکاگو (۱۹۴۴) یعنی توسل به شورای ایکائو و دیوان بین المللی دادگستری آغاز، پیگیری و البته بدون سرانجام و نیمه کاره رها کرد. الهویی نظری میافزاید: ممکن بود آمریکا با محکومیتش نسبت به پرداخت غرامت به نفع ایران طفره رود. اما واقعیت این است که محکومیت او در یک محکمه بین المللی بخاطر حمله به غیر نظامیان و نیز نقض حاکمیت سرزمینی ایران از اهمیت بسزایی برای وجهه او برخوردار بود. این امر موجب شد آمریکا حاضر شود خارج از دیوان به ایران غرامت پرداخت کند، اما در دیوان بین المللی دادگستری محکوم نشود. وی میگوید: ایران ترجیح داد تا دریافت غرامت را در اولویت قرار دهد. در واقع آمریکا این استراتژی را دنبال میکرد که در دیوان محکوم نشود، اما غرامت پرداخت نماید و ایران این استراتژی را در دستور کار داشت که غرامت دریافت نماید حتی اگر آمریکا در دیوان محکوم نشود. نفرت تاریخی اما آنچه هم اکنون مهم است این است که بچههای کوچک شهدا بزرگ شده اند و امریکا را هرگز به خاطر جنایتش نخواهند بخشید. زهرا یکی از فرزندان شهید که آن روز ۴ سال سن داشت میگوید: امریکا عمداً اینکار را کرد و ما قاتل پدرانمان و هموطنانمان را نمیبخشیم. سعید فرزند دیگر شهدای ایرباس که از وقتی بدنیا آمده است پدر خود را ندیده میگوید: از کشوری که با کشتن سرخپوستهای بومی تبدیل به کشور شده انتظار بیشتر از این نیست. هر سال که میگذرد نفرتم از امریکا بیشتر میشود. امریکایی که با نیرنگ ادعای دموکراسی و حقوق بشر دارد. اسحاق عامری یکی دیگر از فرزندان این شهدا میگوید: کار امریکا اینست که میکشد، ولی ما فرزندان شهید وظیفه مان اینست که ایران را زنده و سربلند نگه داریم. این فرزند شهید ثبت دو اختراع در مسابقات جهانی و اخذ دو مدال در مسابقات کرواسی و ژنو را به شهدای ایرباس تقدیم کرده است. همچنین هر سال محل شهادت این شهدا گلباران میشود تا نام و یاد آنها برای همیشه در تاریخ زنده بماند. ایران مقتدر در خلیج فارس کودتای ۲۸ مرداد، حمایت وتجهیز کامل عراق در جنگ علیه ایران، مسدودکردن اموال ایران پس از انقلاب اسلامی، جنگ نفت کشها، غرق کردن ناو ایرانی سهند، حادثه طبس و اقدام برای براندازی نظام، تقویت جو ایران هراسی، تحریمهای ناعادلانه و مهمتر از همه حمایت از رژیم غاضب صهیونیسیتی گوشهای از دیگراقدامات ضد حقوق بشری امریکا علیه ایران است. جهان خواری و جنایتهای آمریکایی باعث شده تا ایران امروز با تکیه بر توانمندیهای داخلی قدرت مسلط و برتر منطقه شود و با انواع زیردریایی ها، سامانههای پدافندی، قایقهای تندرو، ناوشکنها و پرتاب انواع موشکها حافظ امنیت خلیج فارس شود. گوشه به گوشه خلیج فارس پر از مجاهدتهای حافظان وطن است که گواهی بر حقانیت ایران بر این آبراه جهانی است. جنوب جزیره لارک- بخشی از فداکاریهای رزمندگان اسلام برای حفاظت از کشتیهای نفتی ایرانی دردوران دفاع مقدس بود. آن روزها با اینکه به اندازه همه روزهای جنگ تحمیلی سکوها و کشتیها و مناطق دریایی ایران بمباران شد، اما دلیرمردان اجازه قطع حتی یک روز صادرات نفت را ندادند. این روزها هم حاکمان آمریکایی تهدید به قطع صادرات نفتی ایران میکنند، اما حافظه سیاستمداران استکبار جهانی کوتاه است و گویا گذشتهها را به یاد نمیآورند که در جنگ نفت کشها دمشان را روی کولشان گذاشتند و رفتند. در دوران دفاع مقدس در پاسخ به حمله امریکاییها به سکوها و کشتیهای نفتی ایران بیش از ۱۸۵ نفت کش عراقی و آمریکایی منهدم شد. سپاه پاسدارن با استقرار پایگاههای دیده بانی در جزایر، اشراف کاملی بر کشتیها و ناوهای خارجی دارد. سپاه نه تنها تسلط کاملی در خلیج فارس دارد بلکه اجازه تردد به کشورهای متخاصم در آبهای سرزمینی ایران نیز نمیدهد. این فرمانده سپاه میافزاید: ۶ کشور ائتلاف آمریکایی اجازه عبور از آبهای ایران ندارند، و در مسیر کشورهای عربی در جنوب خلیج فارس تردد میکنند. بیش از ۴۵ درصد خلیج فارس در محدوده سرزمینی ایران قرار دارد. این روزها آمریکاییها با ارسال جنگندهها و ناوها به منطقه و تحریمهای اقتصادی همچنان ایران را تهدید میکنند و گویا دشمنی شان با مردم ایران تمامی ندارد.