عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: طرحها و برنامههای فعلی برای رونق تولید حالت تسکین دارد و با این طرحها رونق تولید پایدار ایجاد نخواهد شد
وی ادامه داد: نگرش و الگوهای سنتی اجازه نمیدهد رونق تولید پایدار ایجاد شود.
موسوی با بیان اینکه ما با تزریق مالی دنبال رونق تولید هستیم، افزود: روشهای گذشته در امور اقتصادی جاری است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نظام توزیع پیشران و محرک تولید است و ما هنوز به این باور نرسیده ایم.
موسوی افزود: رونق تولید با برنامهها و طرحهای موجود که بیشتر نگرش سنتی دارند؛ به این زودی اتفاق نخواهد افتاد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رونق تولید تنها وظیفه وزارت صمت نیست؛ بلکه خیلی از سازمانها و دستگاهها در این باره دخیل هستند.
موسوی افزود: هر اقدام حمایتی بدون ساماندهی اصناف و دستگاه ها، به نتیجه و هدف اصلی نخواهد رسید و نظام توزیع معیوب هر اقدامی را خواهد بلعید.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به معضل بزرگ فرار مالیاتی افزود: طرح جامع مالیاتی بعد از این همه سال به صورت کامل اجرایی نشده است.
حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: یک فصل زمان کافی است تا بر اساس آمار، اعداد و ارقام نگاهی به شاخصهای اقتصادی و شاخصهای مرتبط به نظام تولید برای بررسی بهبود در تولید داشته باشیم که اعداد و ارقامهای موجود سیگنال لازم را برای انجام اقدامات لازم در این مدت از سال به ما نمیدهند.
وی افزود: در فصل اول سال ۹۸، هیچ بهبودی در شاخصهای ساختاری تولید دیده نمیشود و اقدام لازم برای افزایش جذابیت در بازارهای رقیب را نداشته ایم.
سلاح ورزی گفت: تولید هم به کالا مربوط است هم خدمات هم بخشهای دیگر و فقط مربوط به وزارت صمت نمیشود.
وی افزود: در اواخر سال ۹۶ در یک بازه زمانی نرخ ارز تقریبا ۴ برابر شد و ارزش پول ملی بشدت کاهش یافت و این باعث شد مواد اولیه فعالان اقتصادی تولید افزایش یابد که ماشین آلاتی را وارد کردند و تمامی پیش بینیهای فعال اقتصادی به دلیل وارد کردن با ارز نیمایی بهم خورد و از بین رفت.
سلاح ورزی گفت: به علت الزام بازگشت و عرضه ارز حاصل از صادرات در سیستم نیما، تناسب نداشتن مبانی صادرات، بلوکه شدن منابع فعالین اقتصادی در سازمان مالیاتی به دلیل توقف استرداد ارزش افزوده حاصل از صادرات و افزایش قیمتها نیاز فعالین اقتصادی به سرمایه در گردش چند برابر شد که اینها همه مشکلاتی است که به صورت یک زنجیره پیش پای یک فعال اقتصادی است.
وی افزود: دولت برای تامین بودجه و نیازهای مالی باوجود کاهش حجم و رشد اقتصادی مالیات را افزایش داده همچنین نظام تامین اجتماعی به دلیل تحمیل تکالیف دولتها به بنگاههای شناسنامه دار فشار وارد کرده است؛ بنابراین تازمانی که سیاستهای ارزی متناسب، نظام مالیاتی و نظام تامین اجتماعی به عنوان بستر تولیدمتناسب با شرایط رونق نباشد نمیتوان منتظر این بود که رونق تولید اتفاق بیفتد.
سلاح ورزی گفت: باید بپذیریم که در سازوکار بازار عرضه و تقاضا را داریم و با توجه به اینکه میزان تهیه نیازها نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، نمیتوان افزایش قیمتها را با برخوردهای تعزیراتی و نظارتی بازار را کنترل کرد.
وی افزود: نکته دیگر درباره رونق تولید این است که باید رغبت رقابت در بخش تولید ایجاد کرد.
سلاح ورزی گفت: مهمترین شاخص به جای پروژههای تعریف شده وزارت صمت قدمهای برداشته شده در حوزه تولید است همچنین تعدد مقررات بر مشکلات تولید و رونق تولید افزوده است.
سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت نیز گفت: تولید به صورت شفاف کار میکند، حوزههای تعریف شده وزارت صمت به صورت جدی پایش میشود.
زرندی افزود: اصلیترین کار در حوزه بازرگانی داخلی مدیریت بازار و سامانه لجستیکی تعریف شده است که ۱۲ زیرمحور دارد و در آخرین جلسه با تیم بازرگانی و مرکز توسعه تجارت الکترونیک داشتیم در بسیاری از موارد موفق بوده است.
وی گفت: هدف گذاری برای امسال این است که در بخش توزیع ۵۰ شرکت بخش تجارت داخلی را به سامانه تجارت متصل کنیم و ۷۰۰ شرکت منطقهای استانی نیز در بازه زمانی ۲ ساله درنظر گرفته شده است؛ سامانه نظارت مردمی نیز در دست بررسی است برای اینکه به سمت سیستم رتبه بندی به وسیله مردم حرکت کنیم.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: در قانون بهبود فضای کار برای دولت شرط گذاشتیم که مجوزی را ممنوع نکند و این کار را بعهده مردم گذاشته ایم که بتوانند مجوز بگیرند، اما شرایط اشتغال را نیز باید درنظر گرفت.