رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات به لحاظ نوع جایگاه از پردیسهایی است که تردد خودرو در آن زیاد گفت: قصور دانشگاه آزاد در حادثه کمتر از یک سوم است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در گزارش کمیسیون به این نکته اشاره نشده که واحد علوم و تحقیقات به لحاظ نوع جایگاه از پردیسهایی است که تردد خودرو در آن زیاد است یعنی هر روز ۱۰ هزار نفر مسافر و دانشجو تردد میکنند و به معنای این است که اگر ۲۰۰ روز کاری در سال داشته باشیم دو میلیون نفر جابهجایی مسافر در واحد علوم و تحقیقات صورت میگیرد که ملاحظات این افراد و حوادث صورت گرفته دقت دانشگاه را در مراقبتها نشان میدهد.
وی ادامه داد: همچنین در گزارش قید نشده مدیریتی که در علوم و تحقیقات مستقر شد و مهرماه مسئولیت را پذیرفت با توجه به نوع انتخابی که در فروردین ماه نسبت به پیمانکار صورت گرفت و عدم رضایت فرهنگی، دانشجویان و مسائل پیگیری شده با توجه به قرارداد پس از پایان در جلسه برگزار شده در ۲۸ آبان ماه تصویب به لغو قرارداد میگیرد و در ۶ آذر ماه کمیسیون رأی صادر و در همان روز مناقصه برگزار میشود، اما متأسفانه حادثه مجال نداد تا پیمانکار تغییر یابد.
طهرانچی با ابراز تأسف از اینکه هر ۱۰ سال یک بار با یک حادثه دانشجویی روبهرو میشویم، تصریح کرد: سال ۷۶ تصادف اتوبوس نخبگان دانشگاه شریف، سال ۸۶ حادثه دانشجویان در سفر راهیان نور و حادثه دلخراش سال ۹۷ را داشتیم؛ قبل از حادثه به محض استقرار مدیریت جدید تشخیص به تغییر پیمانکار داده شد و در محدوده قانونی تمامی مراحل انجام شد؛ دانشگاه آزاد باید مراقبت میکرد که حادثه مذکور مسیر انحرافی را طی نکند.
وی در مورد اعطای عنوان شهید علمی به دانشجویان فوتی در حادثه مذکور گفت: از سوی رئیس هیأت امنا نامهای به بنیاد شهید داده شد که با تقبل هزینه دانشگاه این افراد به عنوان شهید علم محسوب شوند و توافقات اولیه صورت گرفته و پیگیری هستیم.
طهرانچی یادآور شد: باید پس از حادثه امنیت جاده تأمین میشد و ما از پیمانکاران بسیار مسلط در حوزه حمل و نقل جادهای و حمایت پلیس راهور تهران و نظرات کارشناسی استفاده و در حال حاضر طرحی را پس از نتیجهگیریها طراحی کردیم که در زمان پیش رو قرار است با هزینه ۲۰ میلیارد تومان برای تأمین مسائل ایمنی جاده هزینه شود که در گذشته از آن غفلت شده است. نکته مهمی که وجود دارد این است که این حوادث تجربهای است که باید از آن درس گرفت و مسیر بررسی قصورها و تقصیرها در دادگاه در جریان است و به سرعت طی میشود که در تمامی موارد دانشگاه کمتر از یک سوم مقصر اعلام شده، اما باید در دانشگاه برای ایمنی خودرو و جاده برنامه جدی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما به سهم خود در حوزه دانشگاه و نمایندگان در حوزه تقنین باید حمایت لازم را برای کاهش سوانح رانندگی داشته باشیم.
وی افزود: ما در حوزه استاندارد به عنوان کارفرمایانی که میخواهیم از مجموعه شرکتها سرویس دریافت کنیم باید مجلس به ما کمک کند تا استاندارد شرکتها مورد توجه قرار گیرد البته به محدودیتها واقف هستیم؛ متأسفانه همزمان با ورود ما به دانشگاه علوم و تحقیقات هیچ اتوبوس نو در بازار وجود نداشت و اتوبوسها زیر ۵ سال عمر دارند بنابراین باید برای محیطهای آموزشی قوانین حمایتی مصوب شود.
طهرانچی ادامه داد: البته بهتر بود کمیسیون آموزش و تحقیقات به این موضوع در گزارش توجه میکرد که خودرو، خودروی وطنی است و با توجه به اینکه سرعت خودروهای حمل و نقل نباید بیش از حد مجاز باشد، بهتر بود به این موضوع توجه میشد و توصیههایی را برای سازندگان خودرو و محدودیتهای قانونی و رعایت استاندارد ایمنی را در مبدأ که تولید خودرو است مورد توجه قرار میدادیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر این حادثه رخ نمیداد دو روز پس از حادثه نسبت به تغییر پیمانکار اقدام میکردیم، اما به لحاظ محدودیتهای قانونی اجازه داده نشد که ما پیمانکار جدید را انتصاب کنیم.
وی یادآور شد: دانشگاه آزاد برای ایمنی و امنیت دانشجو و برای علم دانشجو اهمیت قائل است و طی مدت ۹ ماه که ما در دانشگاه مشغول هستیم با طرحهای تحولی تلاش کردیم در جهت ارتقاء دانشگاه آزاد و اینکه دانشگاه بتواند همه جانبه در توسعه منطقهای و نگاه آمایشی به کمک بسترسازی دانشگاه بیاییم.
در پایان دکتر علی لاریجانی از رئیس دانشگاه خواست که به طور مرتب دیدارهایی را با خانوادههای مجروحان و فوت شدگان حادثه دانشگاه داشته باشد.
گزارش کمیسیون آموزش درباره حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد