رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور: باید سیاست گذاری منطبق با تحولات کشور و در بخش ترویج علم شکل گیرد
وی با بیان اینکه انتقال تجربه یکی از مهمترین انتظارات در این کارگاه تخصصی است، گفت: به طور قطع تمام اندیشمندانی که امروز و اینجا حضور دارند در متنهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی صاحب نظر هستند و تجربههای موفقی در ترویج علم داشته اند، این کارگاه میتواند محمل مناسبی برای ارائه تجربیات و آموختهها در بخش ترویج علم باشد.
احمدی با بیان اینکه طراحی گفتمان جدید و بررسی روند جدید سیاست گذاری منطبق با تحولات در ترویج علم یکی دیگر از انتظارات این نشست است، افزود: گفتمان جدید در ترویج علم یکی از شیوههای جدید در برخورد با پدیده ترویج علم و سیاست گذاری است و در این خصوص نقش دولت و حاکمیت در فرایند ترویج علم مطرح است که امیدواریم بررسیها در این راستا به درستی صورت گیرد.
وی تأکید کرد: در ابتدا سؤالاتی از قبیل اینکه تا چه حد دولت میتواند در بحث ترویج علم در سطح کشور تأثیرگذار باشد مطرح میشود که در مراحل اولیه نقش دولت و دغدغههای اساسی و اولیه باید مورد توجه قرار گیرد و به طور معمول فرض بر این است که دولت مسئول همه مشکلات و مسئول همه راه حلهاست.
احمدی افزود: و از آنجا که اقتصاد ما سالهاست که بر مبنای فروش منابع و مواد خام شکل گرفته نه بر مبنای اخذ مالیات از بخشهای خصوصی قدرتمند، بنابراین دولت چتر خود را بر همه امور گسترده و در چنین شرایطی باید به سمت نقش آفرینی دولت حرکت کنیم تا تأثیرگذار باشیم، این نوع نگاه به دولت اشتباه است و باید اصلاح شود و در ترویج علم برای سیاست گذاری مناسب، نیازمند نظریهای هستیم که حد و مرز دولت را تعیین کند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تأکید کرد: پیشنهاد اساسی در این راستا؛ نظریه کالای عمومی است که به مقوله سیاست گذاری ترویج علم میتواند کمک کند و آن این است که برای ورود دولت به بخشهای فرایند ترویج علم و پرهیز از ورود به بخشهای دیگر و سپردن آن بخشها به مکانیزمهای خصوصی باید تلاش جدی صورت گیرد و این امر مستلزم شناختی عمیق از فرایند ترویج علم و جداسازی بخشهای آن است.
احمدی به فعالیت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اشاره کرد و گفت: نگاه ما به سیاست پژوهی و سیاست گذاری در حوزه ترویج علم از چنین منطقی برخوردار است و جهت گیری در مرکز بسترسازی برای ترویج علم، ایجاد هماهنگی میان افراد و نهادهای مروج علم را تعیین میکند.