خبرهای جعلی که با هدف فریب دادن و گمراه ساختن مخاطبان در سال های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند در صورت مصرف و باورپذیری، پیامدهای نامطلوبی برای جوامع در پی دارند.
پژوهش خبری صدا وسیما: کمیک استریپ یا همان داستان مصور تشخیص خبر جعلی ویژه کاربران عادی رسانه های اجتماعی منتشر شد.
این داستان مصور (کمیک استریپ) توسط پلتفرم راستی آزمایی برزیل (Aos Fatos) و با مشارکت شبکه بین المللی راستی آزمایی در آوریل 2018 در مؤسسه پوینتر تهیه شده است. محمدحسین آزادی کارشناس ارشد علوم ارتباطات جهت آشنایی راحت تر خوانندگان با خبر جعلی و کسب راهکارهای مقدماتی برای تشخیص آن، اقدام به ترجمه و ویرایش این اثر کرده است.
در این داستان مصور هفت روش برای تشخیص خبرهای جعلی و اختلالات آنلاین در رسانه های اجتماعی ارائه شده که کاربران می توانند با مطالعه آنها، تا حدودی خبرهای جعلی را از خبرهای واقعی تشخیص دهند.
خبرهای جعلی که با هدف فریب دادن و گمراه ساختن مخاطبان در سال های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند در صورت مصرف و باورپذیری، پیامدهای نامطلوبی برای جوامع در پی دارند.
تصویر و داستان این اثر را لوئیس فرناندو منیزز، مفاهیم آن را تای نالون، بازنگری اش را الکسوسی مانذلیس، دالس راموس و دانیل فونک انجام داده اند.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری// ترجمه و ویرایش: محمد حسین آزادی