دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات: اقدام وزارت نیرو در طراحی اپلیکیشن پرداخت قبوض برق نمونهای از این جزیره کاری هاست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما رضا باقری اصل در نشست خبری تشریح دور پنجم کارنامه دولت الکترونیکی کشور افزود: در بحث دولت الکترونیک این سوالات مطرح میشود که رضایت مندی مردم چگونه است و چه آثاری در حکمرانی و زمامداری دارد.
وی با انتقاد از عملکرد برخی از سازمانها گفت: مثلا سازمان امور مالیاتی ممیز جذب میکند و در این صورت سیستم مالیات الکترونیکی چه میشود؟ سازمان غذا و دارو چرا سرویس مناسبی در سامانه ۱۴۹۰ ارایه نمیکند؟ و چرا برخی دستگاهها همچنان در ارایه خدمات دوست دارند، جزیرهای عمل کنند؟
باقری اصل گفت: تصمیمی که اخیرا وزارت نیرو برای پرداخت الکترونیکی قبوض برق از طریق اپلیکیشن گرفت نیازی به انجامش نبود چرا که سامانههای بانکی، دولت همراه و هزاران کانال مشخص برای این کار وجود دارد.
وی با طرح این سوال که چرا ما از این جزیرهها به سمت دولت یکپارچه الکترونیک حرکت نمیکنیم؟ افزود: سالهای سال دغدغه این بود که زیرساختها برای دولت الکترونیک شکل نگرفته و اکنون که این زیرساختها شکل گرفته است ارادهای برای اجرا نیست، اما اکنون که بخشی از دولت اراده کرده است باید همه به این بخش کمک کنند تا خدماتی یکپارچه به مردم ارایه شود.
وی سرعت انجام کار، کاهش هزینه و افزایش دسترسی پذیری را از شاخصهای دولت الکترونیک خواند و گفت: در گزارش دوره پنجم خدمات دولت الکترونیک از مهرماه سال گذشته تاکنون بیم و امیدهایی داشته ایم که امیدها به سبب اضافه شدن ده دستگاه به این فهرست است و بیم ما ناشی از این است که شتاب توسعه دولت الکترونیک آن طور که باید پیش نرفته است.
دبیر شورای فناوری اطلاعات کشور با اشاره به اینکه دولت الکترونیک ۶۲ و هشت دهم درصد تحقق پیدا کرده است، گفت: تعداد خدمتها از ۵۱۲ خدمت و ۷۰۳ زیرخدمت به ۸۰۹ خدمت و هزار و ۱۹۷ زیرخدمت افزایش یافته است.
وی گفت: شتاب دستگاهها در حوزه تعاملی و تراکنشی دولت الکترونیک بیشتر شده است، اما در خصوص حضور در وب تحول اساسی دیده نمیشود.
معرفی ۹ دستگاه برتر در تحقق دولت الکترونیک
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور ۹ دستگاه برتر در تحقق دولت الکترونیک را اعلام کرد
رضا باقری اصل در نشست خبری تبیین کارنامه دولت الکترونیکی کشور افزود: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان نهضت سوادآموزی و شرکت ارتباطات زیرساخت ۹ سازمان برتر در تحقق دولت الکترونیک هستند.
وی گفت: البته سازمان امور مالیاتی کشور هم در فهرست این دستگاههای برتر بود که به علت مخدوش بودن عملکردش در مرحله تراکنش فعلا نام این دستگاه از این فهرست حذف میشود تا موضوع شفاف شود.
باقری اصل افزود: ده دستگاه هم بیشترین رشد را در این بخش داشته اند که سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، سازمان حسابرسی، انستیتو پاستور ایران و شرکت تولید نیروگاههای حرارتی از این دستگاهها محسوب میشوند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور به رتبه بندی وزارت خانهها نیز در خصوص تحقق دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: البته ما نام قوه قضائیه و نهاد ریاست جمهوری را نیز در این رتبه بندی آورده ایم.
باقری اصل گفت: بالاترین رتبهها به ترتیب از آن وزارت خانههای امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، و ارتباطات و فناوری اطلاعات است که وزارت ورزش و جوانان، دادگستری، نفت و امور خارجه نیز در آخرین فهرست این رتبه بندی هستند و نهاد ریاست جمهوری و قوه قضائیه در این فهرست ۱۸ موردی به ترتیب در جایگاه هفتم و چهاردهم قرار دارند.
وی افزود: سرویسهای یکپارچه دولت الکترونیک حاضر است، اما اتصال آنها یا مهیا نیست و یا ارادهای بر آن وجود ندارد و در این شرایط که همه زیرساختها آماده شده است هیچ دستگاهی برای دادن خدمات نیاز به ارائه اپلیکیشن ندارد.
باقری اصل افزود: در بحث کارت سوخت کار ارزشمندی صورت گرفت و مردمی که باید وقت طولانی میگذاشتند با کمترین زمان به هدف خود دست یافتند.
وی گفت: ما در این بخش نیاز به تحرک بیشتری داریم در غیر این صورت از توسعه دولت الکترونیکی جهانی باز میمانیم و ما گزارش عملکرد همه سازمانها و وزارت خانهها در بحث تحقق دولت الکترونیک را به مسئولان ارسال میکنیم تا با حساسیت بیشتری موضوع را پیگیری کنند.