دولت سعی میکند با تسهیل قوانین و حمایتهای وزارت صنعت و بانک مرکزی از تولید انبوه واگن قطار، به تولیدکنندهها کمک کند
به گزارش خبرنگارخبرگزاری صداوسیما ؛ اسحاق جهانگیری در بازدید از واگن سازی تهران ضمن تاکید بر ظرفیت بالای تولید واگن قطار در کشور افزود: برای اینکه تولید در کشور سرعت بیشتری پیدا کند به پیشرانههایی نیاز دارد که اگر فعال شود به دنبال خود زنجیره ایی وسیع از تولید را به راه خواهد انداخت.
جهانگیری گفت::پس از تحریمها و مشکلاتی که برای خطوط فایناس بوجود آمد در تولید واگن، تولیدکنندهای داخلی مورد توجه قرار گرفتند که همگی امکان تبدیل شدن به واگن سازهای بین المللی در دو سال آینده را دارند و دولت هم سعی میکند با تسهیل قوانین و حمایتهای وزارت صنعت و بانک مرکزی در تولید انبوه واگن قطار، به تولید کنندهها کمک کنند.
وی افزود: یکی از این پیشرانه ها، صادرات غیر نفتی است که دولت در تلاش است با ایجاد سهولت در امر صادرات برای آنها فضا را آماده کند تا تولیدکنندگان بتوانند با راندمان بالا و تولید بیشتر و افزایش صادرات غیر نفتی، هم برای خودشان و هم برای دولت سود آوری داشته باشد.
جهانگیری اضافه کرد: پیشرانه دیگری که دولت باید حتماً فعال کند بخش مسکن است که با فعال شدن این بخش ۱۲۰ صنعت دیگر فعال میشود.
وی تصریح کرد: همچنین قطارهای شهری که جزء دیگری از پیشرانههای صنعت هستند، زیرشاخهی سامانههای حمل و نقل شهری محسوب میشود و از نظر زیست محیطی، رفاه مردم، کاهش مصرف سوخت و هزینههای مردم، حائز اهمیت است و رونق تولید شان در کشور باعث جان گرفتن تعداد زیادی از صنایع خواهد شد.
جهانگیری گفت: در حال حاضر این صنعت به نقطهای رسیده است که میتواند خود را یک واگن ساز تمام عیار با همه امکانات معرفی کند چرا که امروز امکان طراحی، مهندسی و ساخت واگن در داخل کشور وجود دارد.
وی افزود: ما در سال ۹۵، دو میلیارد یورو برای استفاده از فایناس چین در نظر گرفته بودیم تا واگن سازیها را فعال کنیم و ۲ هزار رام قطار در اختیار ۸ کلانشهرهای کشور قرار دهیم، تغییراتی در نوع قطارها باعث عقب افتادن این پروژه شد و حالا هم با تحریمهای جدید خط فایناس ما هم با مشکل روبرو شده است.
جهانگیری ادامه داد:، اما امروز ما قادر هستیم بااستفاده از ظرفیتهای داخلی که برای واگن سازی در کشور شکل گرفته و با حمایتهای وزارت صنعت برای تسهیل قوانین و بانک مرکزی برای تامین سرمایه مورد نیاز ریالی، ادعا کنیم که در ۲ سال آینده این صنعت میتواند هم تمام نیاز واگن قطار در کشور را تامین کند و هم خود را بعنوان یک واگن سازی بین المللی به دنیا معرفی کند.