وزیر راه و شهرسازی: شرکت قطارهای حومه ای با مشارکت شهرداری، باید ایفاگر نقش کنترل ترافیک در پایتخت و کلانشهرها باشد
وی افزود: راه اندازی این شرکت به معنای عزم جدی برای مبارزه با ترافیک پایتخت و همزمان، توسعه صنعت ریلی در کشور خواهد بود.
اسلامی با بیان اینکه باید سهم ریل از جابجایی مسافر در کشور نیز افزایش یابد، گفت: به جز تولید ریل ملی، در کشور نیازمند آن هستیم که سایر تجهیزات ریلی از قبیل سوزن لوکوموتیو و سایر تجهیزات کمک ناوبری و الکترونیکی با استاندارهای جهانی تولید شود تا در شرایط تحریم مجبور به توقف صنعت ریلی نباشیم.
وی تصریح کرد: توسعه ریلی در دولت های یازدهم و دوازدهم روند رو به رشدی داشته و عقب ماندگی های دوران ابتدایی انقلاب را جبران کرده است.
اسلامی گفت: با همین هدف، ایجاد و تکمیل خطوط ترانزیتی ریلی، ایجاد فرصت های سفر ریلی برای مردم و همچنین اتصال ریل به مراکز بار باید با کمک بخش خصوصی ادامه پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دوران محرومیت و جاماندگی صنعت ریلی در ایران طولانی مدت بوده است، ادامه داد: 27 اسفند سال گذشته، گام مهمی برای توسعه این صنعت برداشته شد و توانستیم با کمک سازمان برنامه و بودجه یک قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی برای تولید هزار واگن مسافری و باری منعقد کنیم.
وی افزود: ۹ شرکت سازنده لوکوموتیو واگن باری و مسافری و 16 شرکت بهره بردار در این قرارداد که بر اساس تبصره 18 قانون بودجه سال 1397 پشتیبانی می شود، مشارکت دارند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای توسعه ریلی باید از فرصت بازار سرمایه استفاده کنیم و بازار پولی و بانکی در این زمینه جوابگوی نیازهای کلان این بخش نیست و کاری که امروز در یکی از قراردادها انجام شد، الگوی بسیار خوبی برای توسعه نقش بازار سرمایه در توسعه حمل و نقل ریلی است.
وی با بیان اینکه جذابیت سفر ریلی و بهره وری این صنعت باید ارتقا یابد، ادامه داد: راه آهن باید مردم را به سفر ریلی تشویق کند.
اسلامی افزود: نباید از توسعه جهانی باز بمانیم، برای اتصال به شبکه جهانی باید وارد حوزه قطارهای پر سرعت شویم و پایین ماندن سرعت سیر قطار در کشور نباید ادامه دار شود.
»» نقش موثر تولید چرخ منوبلوک در خودکفایی صنعت ریلی
وزیر راه و شهرسازی از غرفه ایدرو و شرکتهای تابعه در هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی بازدید کرد. در این دیدار گزارشی از فعالیتهای ایدرو در راستای مدیریت طرح تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای ۹ کلانشهر ارایه شد.
محمد اسلامی در این بازدید ضمن ابراز خرسندی از فعالیتهای ایدرو در نوسازی و توسعه صنایع ریلی و ایجاد زنجیره تامین تجهیزات اصلی واگنهای مترو در کشور گفت: تولید چرخ منوبلوک نقش موثری در خودکفایی صنعت ریلی دارد.
وی با اشاره به افزایش توجه به صنعت حمل و نقل ریلی و زیرساختهای ریلی در سالهای اخیر افزود: برای توسعه ریلی باید صنایع ریلی شکوفا شود و امروز باید این صنایع فعالتر گردد و گسترش تولید داخل و تولید رقابتپذیر در دستورکار باشد.
شرکت مجتمع صنعتی اسفراین از شرکتهای تابعه ایدرو به طور آزمایشی تولید چرخ منوبلوک را به روش آهنگری شده طبق استانداردهای بین المللی آغاز کرده و از طریق مذاکره با شرکتهای بین المللی تولید انبوه چرخهای منوبلوک را با مشارکت ایدرو را شروع کرده است. چرخ منوبلوک از تجهیزات تشکیل دهنده واگنهای باربری و مسافربری است.
»» بهره برداری از ۴۰۰ واگن لبه بلند جدید در کشور
همزمان با هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی کشور و صرفه جویی مصرف سوخت بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و در اجرای پنجمین طرح توسعه حمل و نقل ریلی، تردد ۴۰۰ واگن باری لبه بلند از طریق ویدئو کنفرانس در راه آهن منطقه یزد آغاز شد.
نخستین بار این واگنها روز گذشته از بافق یزد مواد معدنی بارگیری کرده و امروز با دستور مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران سیر خود را برای جابجایی مواد معدنی در این منطقه آغاز کردند.