به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ مدیر کل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان گفت: طبق جمع بندی گزارش عملکرد بازرسی سال ۱۳۹۷ در سطح کشور، بازرسی ها از واحد تولیدی، بسته بندی، پخش و عمده فروشی و خرده فروشی قند و شکر در راستای کنترل و پایش نحوه عملکرد و رعایت ضوابط و مقررات انجام شده است.
مجتبی ماجد به نحوه رصد وضعیت بازار شکر و اعمال نظارت و کنترل برای مقابله با افزایش خودسرانه قیمتها اشاره کرد و افزود: در این مدت، به منظور کنترل و تنظیم بازار شکر در مجموع ۱۲۱ هزار و ۴۷۱ مورد بازرسی از سطح مبادی تولید، تأمین و توزیع توسط بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت در سطح کشور انجام شد که حاصل آن تشکیل ۴ هزار و ۱۲۵ فقره پرونده تخلف به ارزش قریب به ۶۴۰ میلیارد ریال بوده است.
وی ادامه داد: از مجموع پروندههای تخلف متشکله، ۵ فقره مربوط به واحدهای تولیدی به ارزش ۵۷۵ میلیارد و ۸۶۶ میلیون و ۱۴۰ هزار ریال، ۶ فقره مربوط به واحدهای بسته بندی به ارزش یک میلیارد و ۳۶۳ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۰۰ ریال، ۳۱۶ فقره مربوط به واحدهای پخش و عمده فروشی به ارزش ۴۲ میلیارد و ۴۴۳ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۰ ریال و ۳ هزار و ۷۹۸ فقره مربوط به تخلف واحدهای خردهفروشی به ارزش ۱۹ میلیارد و ۹۷۹ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۵۵۱ ریال است که برای رسیدگی به ادارات کل تعزیرات حکومتی منعکس شده است.
مدیر کل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان با تأکید بر اینکه شکر به اندازه کافی برای مصارف مختلف صنفی، صنعتی و خانوار در بازار وجود دارد از استمرار نظارت جدی بر فرآیند تأمين و عرضه شکر در کشور خبر داد و گفت: این طرح همچنان با جلب مشارکت سایر نهادها و مراجع ذیربط منجمله تعزیرات حکومتی و اتاقهای اصناف ادامه داشته و با واحدهای عمده و خرده فروشی که مبادرت به تخلفات تعزیری اعم از کم فروشی، گرانفروشی، احتکار، اختفاء و امتناع از عرضه و ... میکند.
ماجد با تأکید بر اینکه وفق ضوابط و مقررات جاری برخورد مؤثر و بازدارنده معمول خواهد شد، اضافه کرد: همچنین تمهیدات لازم به منظور نظارت بر فعالیت واحدهای تولیدی به منظور حصول اطمینان از صحت عرضه مطلوب کالا در شبکه تعریف شده در سقف قیمت مصوب اتخاذ و حسب مورد اقدام قانونی در خصوص تخلفات احتمالی انجام میشود.
وی تصریح کرد: همه فروشگاهها و مراکز خرید ملزم به نصب برچسب قیمت بر روی کالاهای مورد عرضه هستند و همچنین مراکز خدماتی نیز باید نرخ نامه خود را در معرض دید شهروندان قرار دارند تا نحوه ارائه خدمات آنها شفاف باشد و در صورت خودداری از این کار با آنها برخورد قانونی انجام خواهد گرفت.
مدیر کل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موفقیت در برخورد با تخلفات صنفی و پایش هرچه بهتر بازار را در گرو همکاری و تماس همشهریان با سامانه ۱۲۴ دانست و از آنان درخواست کرد که هرگونه تخلف مشهود از قبیل گرانفروشی، کمفروشی، تقلب، عدم عرضه صحیح کالا، احتکار، عدم صدور فاکتور خرید و سایر تخلفات را از طریق سامانه مذکور گزارش کرده تا در اسرع زمان مورد رسیدگی قرار گیرد.
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان گفت: در پی اهداف ستاد تنظیم بازار بر کنترل و رصد مستمر زنجیره تولید تا عرضه اقلام ضروری به منظور جلوگیری از هر نوع اجحاف و سوءاستفاده در حق مصرف کنندگان، در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳ هزار پرونده تخلف در حوزه روغن نباتی تشکیل شده است.
مجتبی ماجد با اشاره به اقدامات نظارتی و بازرسی در بازار روغن نباتی در سال گذشته گفت: در این مدت جمعا تعداد ۱۱۱ هزار و ۶۲۶ مورد بازرسی در پی کنترل و بررسی نحوه عملکرد زنجیره تولید، پخش و عرضه صورت گرفته که از این تعداد ۴۵۶ مورد بازرسی مربوط به واحدهای تولیدی، ۴ هزار و ۲۲۱ مورد مربوط به شرکتهای پخش، ۲۱ هزار و ۹۲۷ مورد مربوط به واحدهای عمده فروشی و در نهایت ۸۵ هزار و ۲۲ مورد مربوط به نظارت بر عملکرد واحدهای خرده فروشی اختصاص داشته که حاصل آن تشکیل ۳ هزار و ۷۹۸ فقره پرونده تخلف به ارزش قریب به ۱۲۰ میلیارد ریال و انعکاس جهت رسیدگی به ادارات کل تعزیرات حکومتی بوده است.
ماجد افزود: گزارشهای یادشده در اسرع وقت توسط بازرسان بررسی و در صورت احراز تخلف، پرونده مربوطه تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رأی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال میشود، ضمنا نتایج بررسی متعاقبا به شاکیان اعلام خواهدشد.
هموطنان میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.