مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی: رونق صدها حرفه یا بخشهای اقتصادی، به گسترش فعالیتهای نمایشگاهی بستگی دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ بهمن حسین زاده در مراسمی که در آستانه روز جهانی نمایشگاهها برگزار شد افزود: در سال ۲۰۱۸ بیش از هزار و ۲۱۷ سایت مهم نمایشگاهی با ظرفیتی معادل ۳۵ میلیون متر مربع سالن سرپوشیده در دنیا وجود داشت که بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مؤسسه، شرکت، نهاد یا سازمان از آن استفاده کردند.
وی گفت: براساس آمار سازمان جهانی نمایشگاه ها، در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۰۳ میلیون نفر از نمایشگاههای جهان بازدید کردند.
مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که صنعت نمایشگاهی هر سال بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان کمک میکند، افزود: ۳۲۵ میلیارد دلار از این رقم را فروش مراکز نمایشگاهی تشکیل میدهد.
حسین زاده گفت: شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران در طول ۵۰ سال فعالیت مستمر خود در گسترش صنعت نمایشگاهی در کشور، تربیت نیروی انسانی برای برپایی نمایشگاههایی منطبق با استانداردهای بین المللی و معرفی توانمندیهای بخشهای مختلف اقتصادی کشور به جهانیان نقش ارزندهای ایفا کرده و به یک برند بین المللی قابل اعتماد و مورد تأیید اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی و دفتر بین المللی نمایشگاهها تبدیل شده است.
وی با اشاره به قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله صنعت نمایشگاهی افزود:، اما اهمیت این صنعت در نیم قرن اخیر به شدت افزایش یافته و با سدههای گذشته قابل مقایسه نیست.
مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: دستیابی کشورهای دنیا به بیش از ۴۵ تریلیون دلار تجارت جهانی کالا و خدمات هر سال و رونق شدید صادرات کالاهای دانش بنیان و توسعه صنعت گردشگری در سالهای اخیر تا حدود زیادی مرهون برپایی نمایشگاههای بین المللی تخصصی در ابعاد وسیعی بوده است.
حسین زاده افزود: برای نمونه یادآور میشود که تا اوایل دهه ۱۳۷۰ در کشور ما سالانه تنها شاهد برپایی یک نمایشگاه بازرگانی در تهران بودیم، اما امروز شاهد برپایی حدود ۶۰۰ نمایشگاه در ابعاد مختلف در سراسر کشور هستیم و همه استانهای کشور به ایجاد مراکز نمایشگاهی متناسب با امکانات و توانمندیهای خود اقدام کرده اند.
وی ابراز امیدواری کرد: که امسال با به رسمیت شناختن فعالیتهای نمایشگاهی به عنوان صنعت و تصویب لایحه ساماندهی نمایشگاهها و ارائه تسهیلات لازم برای گسترش کمی و کیفی این صنعت، شرایطی فراهم شود که نمایشگاهها بتوانند نقش مورد نظر را در تحقق اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ایفا کنند.
برگزاری سالانه ۶۶۰ نمایشگاه داخلی و بین المللی
سالانه بیش از ۶۶۰ نمایشگاه داخلی و بین المللی برگزار میشود که از این تعداد بیش از ۴۰۰ نمایشگاه آن تخصصی است
بهمن حسین زاده در مراسمی که در آستانه روز جهانی صنعت نمایشگاهی و با حضور مدیران ارشد شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ایران و همچنین روسای انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه، انجمن سایت داران نمایشگاهی، انجمن غرفه سازان نمایشگاها و برخی از مجریان نمایشگاههای بین المللی برگزار شد افزود: روز جهانی صنعت نمایشگاهی به عنوان یک روز منحصر به فرد در صنعت نمایشگاهی دنیا است که به ابتکار اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی "یوفی" ایجاد شده است تا فعالان صنعت نمایشگاهی در این روز گرد هم بیایند و ایدههای جدید برای این صنعت ارائه کنند.
وی افزود: صنعت نمایشگاهی در جهان یک صنعت شناخته شده و پر بازده است و در حال حاضر سالانه بیش از۳۲ هزار نمایشگاه در دنیا برگزار میشود و در کشور ما نیز نزدیک به ۲۰۰۰ نفر بطور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.
حسین زاده با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از نمایشگاهها در سرتاسر دنیا بازدید میکنند، گفت: این صنعت سالانه ۱۴۰ میلیارد دلار به صورت مستقیم و ۳۰۰ میلیارد دلار به صورت غیرمستقیم درآمد دارد.
وی تصریح کرد: در بخش خارجی باوجود تحریمها همچنان این صنعت زنده است و حرکتهای نوین را دنبال میکند و در راستای فرمایشات رهبر انقلاب برای رونق تولید ملی به دنبال ارائه کالا و خدمات شرکتهای ایرانی به دنیا به خصوص کشورهای همسایه هستیم و اگر بتوانیم نیازمندیهای کشورهای همسایه را پوشش دهیم گام بزرگی در صادرات غیرنفتی برداشتهایم.
حسین زاده گفت:: در بخش داخلی نیز پیام ما این است که این صنعت اگر جدی گرفته شود میتواند در شرایط تحریمها کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.
وی درباره اثرگذاری تحریمها بر صنعت نمایشگاهی گفت: ما تاکنون هیچ نمایشگاهی را به سبب تحریمها ملغی نکردهایم هرچند برخی از نامهربانیها و ناملایمات با ما صورت گرفته است که آخرین آن حذف شرکتهای ایرانی در نمایشگاه صنایع غذایی پاریس بود.
حسین زاده افزود:، اما در همان زمان با برخی از کشورهای اروپایی توافقنامه چند سالانه منعقد گردید که بر اساس آن شرکتهای ایرانی میتوانند با هزینه کمتری در نمایشگاهای تخصصی آن کشورها حضور یابند.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاهای بینالمللی در ادامه از ارایه لایحه قانون صنعت نمایشگاهی کشور تا پایان سال ۹۸ به دولت و سپس تصویب آن در مجلس خبر داد و گفت: برخی خلاءهای قانونی مانع از رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی در کشور شده است.
وی گفت: این خلاءهای قانونی از طریق کارگروهی که ایجاد شده در دست بررسی است تا جزئیات فنی و حقوقی آن تدوین شود.