نبود زیر ساخت های لازم در گمرک اسلام قلعه افغانستان باعث سر درگمی رانندگان ایرانی در مرز دوغارون شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل گمرك دوغارون گفت: نبود زیر ساخت های لازم در گمرک اسلام قلعه
محمد كوه گرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: مشكل اصلی توقف كامیون ها در این مرز مربوط به گمرك افغانستان است زیرا زیرساخت های لازم برای پذیرش كامیون های ترانزیتی و صادراتی ایران را ندارد.
وی افزود: هم اكنون 10 باسكول در گمرك منطقه ویژه و بازارچه مرزی دوغارون فعال است و از سه طریق كامیون های ترانزیتی و صادراتی را به افغانستان ارسال می كند، اما گمرك افغانستان فقط یك دستگاه باسكول در اختیار دارد كه این امر باعث ازدحام كامیون ها پشت مرز شده است.
مدیرکل گمرك دوغارون همچنین با اشاره به مذاكرات انجام شده با مسئولان گمرك افغانستان در زمینه افزایش فعالیت در ثبت بارنامه بین المللی رانندگان ترانزیت گفت: نبود درگاه سامانه ثبت "سی.ام. آر" در گمرك افغانستان هم از علل طولانی شدن فرآیند ترانزیت و خروج كامیون ها از این گمرك است كه امیدواریم این سامانه به زودی فعال شود.
كوه گرد گفت: روزانه بیش از 400 دستگاه کامیون ترانزیت حامل بار از این گمرک به سمت کشور افغانستان و بازارهای هدف این کشور تردد می کنند.
وی همچنین با اشاره به سابقه 100 ساله فعالیت گمرك دوغارون در مرز ایران و افغانستان افزود: روزانه سه هزار و 500 مسافر كه 90 درصد آنان از اتباع افغانستان هستند، در این مرز تردد می كنند.
مدیرکل گمرك دوغارون با اشاره به صادرات یک و نیم میلیارد دلاری سالانه در مرز دوغارون گفت: سالانه در این مرز سه میلیارد دلار هم ترانزیت خروجی و 20 میلیون دلار واردات كه عمده آن كنجد است، انجام می شود.
كوه گرد گفت:انواع مواد غذایی،میوه و تره بار و انواع مصالح ساختمانی از مهترین اقلامی است که از گمرک دوغارون به افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر می شود.