اکثر تبلیغات پزشکی و دارویی در فضای مجازی، غیر قانونی هستند
معاون کل وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه، طبق ماده ۸ همان آیین نامه، تبلیغاتی که ادعایی مبنی بر اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، گفت: عمده تبلیغات پزشکی باید با نظارت سازمان پزشکی باشد و پیشنهاد ما این است که مدعی العموم وارد شود، زیرا طبق آیین نامه مذکور نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت خودش، ممنوع است چه رسد به مواردی که خلاف اخلاق نیز است، اطلاق این آیین نامه کلی است و حتی در کشورهای اروپایی نیز چنین تبلیغاتی موجود نیست و انجام نمیشود.
دکتر حریرچی، تبلیغات در حوزه پزشکی را تحث تأثیر تقاضای القایی و تقسیم منابع بین گروههای مختلف ذکر کرد و گفت: گاهی تبلیغات در قالب برنامههای گفتگو محور در روزنامهها و صدا و سیما منتشر میشوند که جنبه آگهی داشته و اثر تبلیغی دارند، زیرا برخی مردم تصور میکنند باید پزشکی که در رسانه ملی در خصوص موضوع پزشکی صحبت میکند به طور قطع پزشک حاذق و برجستهای است و بر مبنای همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشک مذکور به شدت افزایش پیدا میکند در حالی که اکثر پزشکانی که در برنامههای صدا و سیما حضور پیدا میکنند در سطح متوسط هستند.