به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون فرهنگی - اجتماعی اين وزارتخانه از برگزاری کارگاه ارتقاء فرهنگ کار در اواخر خرداد ماه امسال خبر داد.
صادقی فر در هفتمین نشست علمی با موضوع «تغییر رفتار سازمانی» گفت: کارگاه ارتقاء فرهنگ کار به صورت گفتگوی دوجانبه برای علاقهمندانی برپا خواهد شد که بتوانند در آینده مربی فرهنگ کار باشند و درباره این موضوع سخنرانی علمی کنند.
وی ادامه داد: حوزه فرهنگ و فرهنگ سازمانی با روحیات تک تک ما عجین شده است و بازخورد رفتارهای خودمان محسوب میشود که در جمع بندی به آن رفتار سازمانی گفته میشود.
معاون فرهنگی – اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بسیاری از سازمانها، سازمانهایی پویا هستند. در این سازمانها که شرایط پیشرفت، توسعه و تعالی در کار را رعایت میکنند نوجویی، نوآوری، خلاقیت، تنوع طلبی و کنجکاوی حاکم است.
صادقی فر، پذیرش از سوی افراد برای بسترهای نوآوری در یک سازمان را مهم توصیف کرد و گفت: این پذیرش میتواند زمینه ساز پذیرش اجتماعی برای سازمان در داخل جامعه باشد.
وی همچنین به فرازهایی از نهج البلاغه که مرتبط با موضوع «فرهنگ و فرهنگ سازمانی» است، پرداخت و گفت: یک فرهنگ پویا و سالم که نشات گرفته از قرآن کریم باشد، دارای قداست ویژهای است و بسیاری از مباحثی که در علوم مختلف تاکید شده، ریشه در علوم دینی و کتب آسمانی دارد.
معاون فرهنگی – اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: نکاتی که در رابطه با مسئولیت اجتماعی گفته میشود همانند مسئولیت متقابل افراد نسبت به همدیگر، مسئولیت کارگر و کارفرما نسبت به یکدیگر و یا مصرفکننده و تولیدکننده و نیز مباحث اخلاق اجتماعی، معیارهای روابط اجتماعی و اخلاق مدیریت است که در کتاب نهج البلاغه به آن نیز تاکید شده است.
جذابیت محیط کار از عوامل مهم موفقیت سازمان هاست
یک پژوهشگر و روانپزشک گفت: یکی از عوامل مهم موفقیت سازمانها، جذابیت محیط کار است.
جعفر بوالهری، در هفتمین نشست علمی با موضوع "تغییر رفتار سازمانی" که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، در ابتدا مدل فرهنگ سازمانی دنیسون را تشریح کرد.
این استادیار دانشگاه افزود: شرکتهای موفق اقتصادی، غالبا در امور خیریه و کمک به نیازمندان، محیط زیست، مسئولیتهای اجتماعی و امور دینی و معنوی به صورت جدّی برای خود، برنامهریزی کرده اند.
بوالهری سپس با ارائه تعریفی از فرهنگ سازمانی به سه رویکرد در شناخت فرهنگ سازمانی پرداخت و خاطرنشان کرد: در رویکرد رفتاری، روش تشخیص فرهنگ سازمانی بر لایه اول یا بخش مشهود فرهنگ متمرکز است. یعنی به الگویی از رفتارها میپردازد که قابل مشاهدهاند و از طریق آنها نتایج مورد نظر سازمان بهوجود میآیند.
وی ادامه داد: رویکرد مبتنی بر مفروضات عمیق، بر تشخیص لایههای زیرین فرهنگ تاکید دارد و در رویکرد مبتنی بر رقابت ارزشها با توجه به فراوانی تفاوتها و تضادها در فرهنگ بر این نکته تصریح میشود که فرهنگ سازمانی چگونه به حل مجموعهای از ارزشهای به اصطلاح متعارض بپردازد.
این روانپزشک همچنین درخصوص ریشههای ناکامی سازمانها بیان کرد: سازمانها باید بتوانند از ظرفیت دانشگاهها به خوبی استفاده و دانش مورد نیاز را به صورت علمی کسب کنند.