دانش بهره گیری از تکنولوزی ویزارتی؛ که پدید آورندة فضای استودیوی مجازی است در حال حاضر در اختیار چند کشور انگشت شمار است و کشور ما نیز توانسته است این تکنولوژی را بومی کرده و از آن در خبر صدا و سیما استفاده می کند.
پژوهش خبری صداوسیما: در چند سال اخیر، با گسترش سریع صنعت تلویزیون و رشد انواع شبکه های کابلی، ماهوارهای، اینترنتی و … رقابت سنگینی برای جلب مخاطب بین آنها به وجود آمده است. بسیاری از شبکه ها حفظ یا جذب مخاطب را به دلایل مادی مورد نظر قرار می دهند و برای برخی دیگر همچون اغلب شبکه های دولتی؛ جذب مخاطب به نوعی دلیل سیاسی یا فرهنگی و … دارد.
بدون توجه به نیات مالکین این شبکه ها، آنچه اهمیت دارد تلاش روزافزون آنان برای حفظ موجودیت در دنیای رقابت است و به همین منظور هدف اصلی آنها بهبود کیفی و بصری برنامه ها برای جلب یا حفظ بینندگان است و در این راستا جنبه هایی از تکنولوژی مورد نظر قرار می گیرد که بتواند سرعت تولید برنامه را بیشتر کند و زمان تولید را کاهش دهد. تولید تلویزیونی همواره فرآیند طولانی مدت و زمانبری بوده است و هرگونه صرفه جویی در زمان ساخت برنامه، سبب کاهش قابل توجه هزینه های تولید می شود. هزینه هایی که می توان آنها را هزینه سربار اطلاق کرد.
اما ظهور شبکه های جدید تلویزیونی منجر به ظهور شرکت های متعدد کوچکی شده است که تولید برنامه را سفارشی انجام میدهند. خصلت مشترک این شرکت ها بودجه کم و انجام کار به شیوه تخصصی است.
علاوه بر مسائل عمدتاً مالی؛ جستجو برای یافتن ابزار خلاقانه جدید برای ساخت برنامه های جذاب بصری دغدغه هر روزه برنامه سازان است. ایجاد جلوه های بصری جدید جز با ابزار جدید ممکن نیست. این امر به خوبی در دنیای تجهیزات دیجیتال افکت مشهود است که هر روز تلاش می شود افکت های جدید تصویری ارائه شود. مخصوصاً در مورد برنامه های خاص تلویزیون، ارائه جذابیت های جدید تصویری اهمیت زیادی دارد. شبکه هایی وجود دارد که به طور تخصصی به نمایش اینگونه برنامه ها می پردازند و رقابت سنگینی نیز با یکدیگر دارند. جدا از جذابیت های ذاتی برنامه، به دلیل اینکه اغلب، بیننده امکان انتخاب موضوعی یکسان را از چند طریق داراست تنها عامل جذابتر کردن برنامه؛ محتوای افزوده شده به آن توسط شبکه است. این محتوا می تواند نمایش بصری بهتر اطلاعات، تأکید و نمایش جنبه های نادیده اطلاعات و… باشد.
آیا میتوان به تکنولوژیای دست یافت که به تنهایی دارای تمام شرایط دلخواه برنامه سازان باشد؟ یعنی با قیمت نسبتاً کم امکان برنامه سازی سریع را فراهم کند و بالاخره ارائه دهنده جلوه های بصری جدید باشد. کارشناسان بسیاری به این پرسش پاسخ مثبت می دهند و تکنولوژی استودیو مجازی را به عنوان راه حل معرفی می کنند.
اما چه تغییری رخ داده است که بروز چنین تکنولوژی را ممکن کرده و علاوه بر ملاحظات تکنیکی سبب اقبال عمومی به آن نیز شده است؟ همواره ارائه امکان تکنیکی جدید سبب استقبال از آن نمی شود. تلفن تصویری دهها سال پیش به بازار ارائه شد اما از آن استقبال نشد. به نظر میرسد جدا از ملاحظات مالی که بستر پذیرش چنین تکنیک هایی را فراهم کرد از نظر تکنیکی نیز وقوع این رویداد به دو امر وابسته است. اول اینکه رشد سریع دیجیتالی شدن تجهیزات برودکست سبب شده است تا پلاتفرم های دیجیتال به سیستم های یکپارچه دیجیتال مبدل شوند و بنابراین باید فضای تکنیکی مناسب برای استفاده از این تجهیزات فراهم شود. هم چنین در چند سال اخیر تکنولوژی اطلاعات و کامپیوتر به میزان زیادی در صنعت برودکست مورد توجه قرار گرفته است و در نتیجه با کمرنگ شدن مرزهای مابین برودکست و تکنولوژیه ای نامبرده امکانات گستردهای در اختیار این صنعت قرار گرفته و تابوهای قدیمی در مورد تجهیزات برودکست به تدریج رنگ باخته است. (بازیابی در تاریخ 3/3/ 1398، از وب سایت پویندگان فناوری زاگرس)
دانش بهره گیری از تکنولوزی ویزارتی؛ که پدید آورندة فضای استودیوی مجازی است در حال حاضر در اختیار چند کشور انگشت شمار است و کشور ما نیز توانسته است این تکنولوژی را بومی کرده و از آن در خبر صدا و سیما استفاده می کند.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است
پژوهش خبری// گروه رسانه