هوش مصنوعی درحال متحول کردن شرایط روزنامه نگاری کنونی برای تبدیل شدن به شاکله اصلی اتاق خبرهای نوآورانه و خلاقانه است.
پژوهش خبری صداوسیما: امروزه به دلیل گسترش دانش وپیچیده ترشدن فرآیند تصمیم گیری، حمایت از هوش مصنوعی اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ همچنانکه این مهم به تدریج درحال تبدیل شدن به یک صنعت بزرگ است. بر اساس پیش بینی دانشمندان هوش مصنوعی می تواند به عنوان یکی از مهمترین منابع قدرت درآینده مطرح گردد. با این اوصاف آینده هوش مصنوعی رابطه تنگاتنگی با سایر علوم از جمله کامپیوتر، ریاضی و مهندسی دارد، این ارتباط در حوزه رسانه و فناوری های نوین نیز در قالب همگرایی رسانه ای در عصر دیجیتال و جامعه اطلاعاتی و شبکه ای نمود بیشتری پیدا کرده است .در سال های اخیر به موازات بهره مندی شرکت ها وکمپانی های تجاری بویژه در حوزه کسب و باتوجه به کارکردهای هوش مصنوعی از قبیل؛ امنیت داده ها ،جستجوی آنلاین، تشخیص گفتار طبیعی، تشخیص عکس و ویدیوی جعلی، اخبار جعلی وبویژه تاثیرگذاری آن بر ترندهای رسانه های خبری مورد توجه بسیاری از سازمان های و رسانه های خبری معتبر دنیا قرار گرفته است. مطلب پیش رو به قلم جان .اس.کنایت روزنامه نگار از دانشگاه استنفورد نوشته شده است که نتایج کاوش ها و ایده هایش را در مصاحبه با برخی از رهبران نوآوری رسانه های خبری دنیا از قبیل آسوشیتدپرس و واشنگتن پست و..در زمینه چگونگی ایجاد اتاق خبر هوشمند و طراحی نقشه راه هوش مصنوعی برای سازمان های خبری در قالب توصیه ارایه داده است که می تواند برای سیاستگذاران حوزه خبر مفید واقع شود.
متن کامل این مطلب در پیوست قابل دریافت است.
پژوهش خبری // نیک ملکی