در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی، چهارشنبه 1 خرداد با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
پژوهش خبری صدا وسیما:در دیدار ۳ ساعتهی (چهارشنبه 1 خرداد) هزاران نفر از دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نمایندگان تشکلهای «علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و صنفی دانشجویان» حدود دو ساعت به بیان دغدغهها و دیدگاههای خود دربارهی مسائل مختلف روز پرداختند و حضرت آیتالله خامنهای نیز نکات مهمی دربارهی مسائل مطرحشده و نیز موضوع راهبردی «چگونگی ورود جوانان به میدان و شتاب یافتن حرکت عمومی کشور برای تحقق چشمانداز روشن انقلاب اسلامی» بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود، دانشجویان و جوانان را به بهرهگیری از فرصت کمنظیر ماه مبارک رمضان برای تقویت رابطه با خداوند متعال توصیه کردند و گفتند: این فرصت مغتنم انس با قرآن و نماز و دعا را به یک عادت نیکو و ماندگار تبدیل کنید.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه، جلسهی دانشجویی امروز را جلسهای پرنشاط، و روحیهی جوانی و سرزندگی را موجب پیشرفت و استفاده از فرصت ها در کشور برشمردند و افزودند: در مطالبتان غالباً دردها و نگرانیها را بیان کردید، من نیز با بیان نگرانیها و اشکالها کاملاً موافقم ولی توجه داشته باشید اگرچه روحیهی نشاط و طلبکاری خیلی خوب است اما در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کنید چراکه بیدقتی در بیان، علاوه بر مؤاخذهی خدایی، آثار نامطلوب دیگری خواهد داشت.
پژوهش خبری مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار را شاخص یابی و ارائه کرده است.
* فرصت ماه رمضان:
1- استفاده از فرصت ماه رمضان با در اختیار داشتن امتیاز جوانی:
1-1- خاصیّت جوانی، سرزندگی و نشاط، مایه پیشرفت و استفاده از فرصتها
2- فرصت شستشوی دل و جان برای تقویت رابطه با خدا
3- انس با قرآن و نماز و دعا
4- ضیافت الهی و باقی ماندن روزه به صورت ملکه نفسانی و ذخیره جوانی
* انتقاد و روحیه مطالبه گری:
1- خوب بودن روحیه نشاط و طلبکاری
2- لزوم دقت در تعبیرها به هنگام انتقاد و بیان مشکلات:
2-1- مؤاخذه خدایی، در پی بیدقّتی در بیان و تعبیر
2-2- تأثیرات خارجی نامطلوب، در پی بیدقّتی در بیان و تعبیر
3- لزوم توجه به دو نکته به هنگام انتقاد:
3-1- پرهیز از نقطهضعف دادن به طرف مقابل برای محکوم کردن قضایی شما
3-2- پرهیز از افراط و تفریط در بیان:
3-2-1- مراقبت درخصوص نفیِ قاطع یک مجموعه
* ساختار قانون اساسی:
1- مشکل نداشتن ساختار:
1-1- طبیعی بودن تکمیل ساختارها در طول زمان در همه نظام های دنیا
1-2- بیشتر بودن مشکلات نظام پارلمانی از نظام ریاستی
2- مشکل داشتن کارگزاران:
2-1- کوتاهی، ناتوانی، کمبود و اشتباه در حرکت
2-2- ایجاد شکافهای بزرگ در متن جامعه در صورت اشتباه کارگزاران
* خصوصی سازی:
1- وقوع خطاهای بزرگ در کار خصوصیسازی:
1-1- تذکّرات مکرر رهبری در این باره
2- اصل خصوصیسازی، نیاز مبرم اقتصاد کشور
3- استفاده از اصل مربوط در قانون اساسی و اعلام خصوصی سازی
* تایید جریان جوان انقلابی:
1- تایید نکردن خطاها و اشتباه های جوانان انقلابی
* تصویب برجام:
1- معتقد نبودن به برجام به آن صورتی که عمل شد
2- تذکّرات مکرر رهبری درخصوص برجام
3- شروط تعیین شده رهبری درخصوص برجام
* کارهای خوب تشکّلهای دانشجویی در یکی دو سالِ گذشته:
1- در زمینه مسائل کشوری:
1-1- ورود به بحث خصوصیسازی درخصوص مسئله نیشکرِهفتتپّه و ماشینسازیِ تبریز
1-2- حمایت از کارگران
1-3- مطالبات از دستگاهها
2- در زمینه مسائل بینالمللی:
2-1- در زمینه یمن
2-2- در زمینه مسئله اخیر نیوزیلند
2-3- در زمینه نیجریه
2-4- تجمّع منطقی و باعقلانیت و متانت جلوی سفارتخانه ها
* بیانیه گام دوم:
1- ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی
2- وجود چهار نقطه اصلی و کلیدی در بیانیه:
2-1- عظمت وقوع و ماندگاری انقلاب اسلامی:
2-1-1- پدید آمدن انقلاب در این نقطه مشخّص جغرافیایی و در آن برهه مهمّ تاریخی، و بعد، ماندگاری انقلاب
2-2- عظمت کارکردِ انقلاب اسلامی تا به امروز:
2-2-1- در زمینه سیاسی
2-2-2- در زمینه اجتماعی
2-2-3- در زمینه علمی
2-2-4- در زمینه عدالت
2-2-5- در زمینه آزادی
2-3- عظمت چشماندازی که انقلاب اسلامی باید به آن برسد
2-4- عظمت نقش نیروی جوان متعهد در مسیر پیش رو
* حرکت عمومی کشور به سمت چشم انداز:
1- لزوم سرعت گرفتن و منضبط شدن حرکت عمومی در کشور به سمت چشم انداز با محوریّت جوان متعهّد
2- فرایند ورود جوانان به حرکتِ عمومیِ معقول و منضبط نه غوغاسالارانه:
2-1- شناخت صحنه و عناصر درگیر در صحنه و شناخت فرصت ها و تهدیدها
2-2- داشتن جهتگیری منطقی و قابل قبول:
2-2-1- جهتگیری به سمت جامعه اسلامی یا تمدّن اسلامی
2-3- داشتن عوامل امیدبخش و نقطه روشن:
2-3-1- ظرفیّتهای ملّیای که آنها را شناختهایم:
2-3-1-1- راه انداختن انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی در دنیای دوقطبیِ کاپیتالیسم و کمونیسم
2-3-2- ایستادگی در مقابل ابرقدرتهای بزرگ و وادار کردن آنها به عقبنشینی
2-3-3- فرسودگی جبهه مقابل و دچار انحطاط بودن تمدّن غربی
2-3-4- وعده تخلّفناپذیر خدا که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»
2-4- ارائه راهکارهای علمی:
2-4-1- نیازمند ذهن فعال و زبان گویا
2-4-2- نیازمند برنامهریزی، هدایت، تمرکز، فعالیت لحظهبهلحظه و پیگیری توسط جریان های حلقههای میانی:
2-4-2-1- مجموعههایی از خود ملّت نه رهبری و دولت و دستگاههای دیگر
* نمونههای عینی برای ورود و محوریت یافتن جوانان:
1- تشکیل کارگروههای فرهنگی در سراسر کشور از جمله در مساجد و هیئت های عزاداری:
1-1- مربوط بودن تعبیر "آتش به اختیار" به اینگونه مجموعهها
2- تشکیل گروههای سیاسی:
2-1- بی برکت بودن حزببازی و برکت داشتن تشکیل گروههای فعال سیاسی با هدف تحلیل حوادث سیاسی و انتقال این تحلیل به دیگران
3- تشکیل میزگردها و کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها:
3-1- ابراز ناخرسندی از کُندی این حرکت
3-2- تاکید بر منتظر نماندن جوانان برای حرکت مسئولان دانشگاه در این زمینه
4- تشکیل گروههای نهضتی در داخل دانشگاهها:
4-1- دعوت از دانشجویان کشورهای محور مقاومت برای بحث درباره مسائل بینالمللی و مسائل مهم جهان اسلام:
4-1-1- مسائل غزّه و فلسطین
4-1-2- مسئله یمن
4-1-3- مسئله بحرین
4-1-4- مسائل مربوط به مسلمانهای میانمار
4-1-5- مسائل مربوط به مسلمانهای اروپا
4-1-6- حوادثی نظیر حوادث پاریس
5- تشکیل گروههای علمی و همکاری با مراکز علمی
5-1- همکاری با شرکتهای دانشبنیان و کار اقتصادی
6- انجام دادن کارهای خدماتی:
6-1- کارهای گروههای جهادی در مناطق مختلف
7- فعّالیّتهای اطلاعاتی مردمی:
7-1- اطّلاعرسانیِ در زمینه قاچاق و در زمینه واردات گوناگون
8- فعّالیّتهای اجتماعی:
8-1- کارهای دانشجویان در خصوص هفتتپّه
* نتیجه محوریت یافتن جوانان و عمل به راهکارها:
1- ورود نسل جوان متعهد به عرصه مدیریت کشور
2- شتاب و رونق گرفتن حرکت عمومی
3- خنثی شدن توطئههای نرم دشمنان:
3-1- گرفتار کردن جوانان به شهوات
3-2- گرفتار کردن جوانان به مواد مخدر
3-3- گرفتار کردن جوانان به برخی فعالیتهای بیهوده در فضای مجازی
3-4- به نومیدی کشاندن جوانان
* چند توصیه دیگر:
1- کتابخوانی:
1-1- رواج مطلوب نداشتن کتابخوانی در بین مجموعههای دانشجویی
1-2- لزوم راه اندازی نهضت کتابخوانی
1-3- لزوم طراحی برنامه مطالعاتی در هیئتهای اندیشهورز دانشجویی
2- لزوم مراقبت درخصوص ضربه نخوردن اهداف علمی مجموعههای جوانان در پی حضور در مجموعههای دانشجویی
3- ادامه حرکت دادن فعالان نشریات دانشجویی در عرصه نشر، پس از دوران دانشجویی
4- لزوم منتظر نماندن جوانان و تشکلها برای دعوت شدن به فعالیت و تأثیرگذاری:
4-1- لزوم ورود خودجوش و البته با فکر و ذهن فعال و منضبط
5- لزوم امیدواری و توکل به خدا در مبارزه با مشکلات و تحقق افق روشن آینده
6- لزوم فراهم کردن زمینه برای روی کار آوردن دولت جوان و حزباللهی
7- قطعیت زوال دشمنان بشر یعنی تمدن منحط آمریکایی و زوال اسرائیل
پژوهش خبری // امید جلوداریان