در حوزه تخصصی تولید محتوا در فضای مجازی رونق تولید محتوا بدون تحریک تقاضا امکان نخواهد داشت و رسانه ها باید با ترویج استفاده از محتوای دیجیتال، تقاضای مخاطب را تحریک کند.
در این جلسه کمال همدانی، نماینده ناشران دیچیتال حفظ و صیانت از آثار را از مهمترین خواسته های ناشران دیجیتال دانست. وی عنوان کرد ظرفیت بزرگی در حوزه تولید محتوا در بستر فضای مجازی وجود دارد. بازنشر محتوا در فضای مجازی صیانت نمی شود. مالکیت فکری و معنوی یک اثر به سرانجام درست نرسیده است. صاحب محتوا دانش خود را در بستر فضای مجازی عرضه می کند اما صیانتی از محتوای صاحب اثر صورت نمی گیرد. صاحب اثر در فضای مجازی ذی نفع است و باید درآمد و منفعت به وی بازگردد.
** لزوم شناختن سازوکار تولید محتوا در فضای مجازی
سعید مشهدی، دبیر ناشران دیجیتال اسلامی: باید ساز کارهای فضا را بشناسیم و بدانیم از ظرفیت ها چگونه استفاده کنیم. هر چیزی که در اینترنت جا به جا می شود، محتواست. باید زنجیره ارزش تولید محتوا در فضای مجازی شناخته شود. گردش مالی بزرگی در فضای اینترنت وجود دارد.
** لزوم توجه به خلق ارزش در کنار محتوا
سعید رسول اف، دبیر انجمن تولید کنندگان تلفن همراه: باید مشخص کنیم که تولید محتوا در کجای اقتصاد قرار می گیرد. حوزه محتوا دیجیتالی شده است. پلتفرم های موبایل به سمت دیجیتال شدن می روند. سرعت تغییرات زیاد شده است و عملاً سرویس دیجیتال به سمت رایگان شدن حرکت می کند. مثلا در در یوتیوب در هر دقیقه 300 دقیقه محتوا تولید می شود و یک میلیارد و نهصد میلیون نفر این محتوا را می بینند. باید تولیدکنندگان محتوا به خلق ارزش در کنار محتوا فکر کنند. ما باید مدل کسب و کار و زنجیره ارزش جدیدی ایجاد کنیم. در تولید محتوا ما خام فروشی می کنیم. ما باید مدل کسب و کار مبتنی بر محتوا باید داشته باشیم. در این جا نیاز به خلاقیت و گیفیکشین داریم.
** لزوم داشتن بیزنس پلن برای تولید محتوا در فضای مجازی
سعید رسول اف، دبیر انجمن تولید کنندگان تلفن همراه: ما باید بر روی زنجیره ارزش کار کنیم و خلاقیت و بازی سازی داشته باشیم. تولید کنندگان محتوا باید کسانی را وارد بازی کنند که قادر به تهیه بیزینس پلن برای آنها باشند. دغدغه کپی رایت باید حل شود. باید ارزش جدید ارائه شود.
** درآمد در فضای مجازی به سمت ترافیک است.
رسول اف: هر چیزی که دیجیتالیزه شود به سمت رایگان شدن می رود و باید روش خلاقانهای برای درآمد داشت. روند تغییر توابع نمایی است و نه خطی. نگرانی از کپی رایت نا به جاست. آلبوم موسیقی در حال حاضر تک به تک منتشر می شود. باید برای خلق ارزش و زنجیره ارزش در تولید محتوا راهکار بیابیم. با 1400 شرکت تولید کنننده محتوایی که جلسه داشتم به این نتیجه رسیدم که در آینده درآمد در فضای مجازی به سمت ترافیک می رود. اپراتوری هم دچار چالش می شود و سرویس های جنبی رایگان می شود. برای درآمد باید تحریک تقاضا صورت گیرد.
ابوالفضل خداوردی لو، نماینده مرکز ملی فضای مجازی: ما باید بدانیم محتوا در فضای مجازی به چه شکلی رشد و توسعه پیدا می کند. باید موانع موجود و چالش ها از سر راه برداشته شود. برای توسعه محتوا باید فکر کرد و توسعه ایجاد کرد. در حوزه تولید محتوا در 40 جلسه ای که با نخبگان و 25 جلسه که با شرکت های تولیدکننده محتوا برقرار کردیم به 96 چالش رسیدیم.
پانزده چالش اصلی تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی عبارتند از:
1- نقص و یا عدم شفافیت در قوانین و سیاست های تولید محتوا در فضای مجازی
2- عدم توان بنگاه داخلی در کسب سهم بازار جهانی (بازاریابی در حوزه تولید محتوا)
3- بازار انحصاری بنگاه های خاص و ادامه آن در قراردادهای مرتبط با شرکای آنها
4- نبود برنامه ریزی مدون برای توسعه نوآوری در کشور
5- ضعف و یا عدم برخورد با توزیع و تولید کنندگان غیرمجاز
6- نبود روش ارزش گذاری شرکت ها و کسب و کارهای آنلاین برای اخذ اعتبار
7- نبود قانون مالکیت معنوی
8- پیچیدگی و تکثر فرایندهای اعطای تسهیلات بانکی
9- مدیریت نا درست حمایت های دولتی از فعالان تولید کننده محتوا در فضای مجازی
10- بروکراسی پیچیده در اعطای مجوزها
11- نرخ بهره بالا بانکی
12- عدم وجود متولی واحد در حمایت و راهبری صنعت تولید محتوا در فضای مجازی (54 دستگاه حمایت کننده)
13- نبود تحقیق و توسعه آینده پژوهی و حرکت به سمت نوآوری
14- عدم امکان انتقال وجه به خارج از کشور و بالعکس
15- عدم شناخت و ارتباط میان بنگاه های مکمل و همکاری
** لزوم تبدیل کتاب های مکتوب به دیجیتال
ابوالفضل خداوردی لو، نماینده مرکز ملی فضای مجازی: به طور مثال برای اینکه مقایسه ای داشته باشیم چه مقدار محتوا به فضای مجازی وارد نشده است باید به این موضوع بپردازیم که ما در کشور به طور کلی 000/ 320 /1 کتاب کاغذی داریم. 000/ 750 کتاب کاغذی غیرفعال حبس شده وجود دارد که چاپ کاغذی آن صرفه ندارد. 000/ 350 کتاب کاغذی فعال داریم. به طور کلی در فضای دیجیتال 000/ 30 کتاب دیجیتال خصوصی، 40000کتاب در قالب CD و DVD و 000/ 3 کتاب صوتی داریم و 100 مورد نیز کتاب تعاملی کار شده است. این نشان می دهد که چه ظرفیتی از کتاب های ما هنوز به فضای مجازی وارد نشده است. در حال حاضر 000/ 750 کتاب ما در فضای مکتوب می تواند به فضای مجازی وارد شود.
** از بین نرفتن شغل های در حوزه تولیدکتاب در فضای مجازی
ابوالفضل خداوردی لو، نماینده مرکز ملی فضای مجازی: مشکل اینجاست که ناشران صاحبان این آثار درک درستی از فضای مجازی ندارند. در حال حاضر امنیت فیدیبو کمتر از آمازون نیست. فضای مجازی نه تنها شغل از بین نمی رود بلکه در حوزه تولید شغل های دیگر مانند صدا پیشه و غیره هم اضافه می شود.
** 500 هزار نفر در ایران کتاب دیجیتال می خوانند
ابوالفضل خداوردی لو، نماینده مرکز ملی فضای مجازی: در دنیا در حوزه کتاب 91 درصد کاغذی و 9 درصد دیجیتال است. در ایران کمتر از 0.5 درصد دیجیتال و 99.5 درصد مکتوب است.در سال 97 از 8 میلیارد گردش مالی به بیست میلیارد در حوزه دیجیتال رسیدیم و توانستیم محتوای دیجیتال را به یک درصد برسانیم.500 هزار نفر در ایران کتاب دیجیتال می خوانند.
** لزوم تحریک تقاضا برای محتوای بومی مجازی
ابوالفضل خداوردی لو، نماینده مرکز ملی فضای مجازی: در حوزه تخصصی تولید محتوا در فضای مجازی رونق تولید محتوا بدون تحریک تقاضا امکان نخواهد داشت و رسانه ها باید با ترویج استفاده از محتوای دیجیتال، تقاضای مخاطب را تحریک کند. مهمترین فعالیت های در حوزه تولید فضای مجازی عبارتند از طرح کتاب رایگان فیدیبو در مترو تهران و انعکاس گسترده خبر آن در رسانه های اروپا، برگزاری نشست های تخصصی با صاحبان موسسات تولید کننده محتوای سالم، مفید ایمن، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص محتوای فاخر مثل کتاب های دیجیتال و الکترونیک و رونق تولید محتوای بومی از طریق نزدیک کردن تقاضا و ترویج مصرف محتوای دیجیتال سالم و مفید ایمن.
پژوهش خبری// پژوهشگر: هادی البرزی