پیشبینی اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت آزادراه
نقش ویژه آزادراه مرند – بازرگان در توسعه اقتصادی منطقه
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای کشور: این پروژه با مشارکت ۶۵ درصد بخش خصوصی و ۳۵ درصد کارفرما که دولت خواهد بود، انجام میگیرد
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از وزارت راه و شهرسازی؛ معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای کشور درخصوص کلنگ زنی طرح آزادراه مرند – بازرگان توسط وزیر راه و شهرسازی همزمان با حضور رئیس جمهور در ماکو گفت: این پروژه با مشارکت ۶۵ درصد بخش خصوصی و ۳۵ درصد کارفرما که دولت خواهد بود، انجام میگیرد.
سیدحسین میرشفیعی افزود: طول این طرح حدود ۷۰ کیلومتر است که قطعه سوم آزادراه مرند تبریز بوده و طول آن ۱۹۰ کیلومتر است. برآورد اولیه پیمانکاری این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان است که در مجموع مبلغ سرمایهگذاری هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی تصریح کرد: این آزادراه در شش قطعه اجرا میشود که دوران ساخت آن سه سال و ۲۰ سال دوره بهره برداری آن برای بازگشت سرمایه خواهد بود. این منطقه مرزی است که پیش بینی میشود تردد ترافیک سنگینی را خواهد داشت.
وی افزود: با این حال با توجه به تورم موجود پیش بینی میشود این طرح با اعتباری در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تمام شود. در خصوص این طرح قطعههای یک و دو مرند – بازرگان در مرحله انتخاب سرمایه گذار است که آنها برای این منظور اعلام آمادگی کردهاند و کار در حال انجام است.
میرشفیعی ادامه داد: قطعه تبریز – مرند در حال انجام است که طول آن ۶۰ کیلومتر است که به این طریق مرز بازرگان تا تهران آزادراهی خواهد بود.
وی تصریح کرد: یکی از ضرورتهای منطقه آزاد، ساخت آزادراه است. در همین خصوص امیدواریم با کلنگ زنی امروز این تحول ایجاد شود؛ به خصوص در بخش اول که از فرودگاه ماکو تا بازرگان است این اتفاق نقش ویژهای برای سرمایه گذاران در این منطقه خواهد داشت و برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
کلنگزنی آزادراه مرند-بازرگان در سفر وزیر راه به ماکو
وزیر راه و شهرسازی کلنگ احداث بزرگراه مرند-بازرگان را به زمین زد.
همزمان با سفر رئیس جمهور به شهرستان ماکو، وزیر راه و شهرسازی با حضور در پایانه مرزی بازرگان، آزادراه مرند_ بازرگان به طول ۷۰ کیلومتر را کلنگ زد.
این آزادراه در شش قطعه ساخته شده و برای احداث آن هزینهای بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. ۶۵ درصد از این هزینه توسط بخش خصوصی و ۳۵ درصد توسط کارفرما که دولت است، تامین خواهد شد.
آزادراه مرند-بازرگان به طول ۱۹۰ کیلومتر بخشی از راهگذر آسیا-اروپا و بزرگراه ترانزیت AH ۱ در مسیر شرق به غرب و آخرین بخش از آزادراه شمال غرب کشور است، که در کنار روانسازی ترافیک داخلی، سفرهای گردشگری و تجاری با کشورهای همسایه آذربایجان، ارمنستان و ترکیه را ارتقا داده و همچنین جابجایی کالا و مسافر در مسیر کشورهای آسیای شرقی و میانی با اروپا را تسهیل خواهد کرد.
دامنه اثر این طرح در ترافیک کشوری بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع است که با پوشش سکونتگاههای پیرامون رود ارس، گمرکات مرزی نوردوز، جلفا، پلدشت و پهنههای گسترده کشاورزی استانهای آذربایجان شرقی و غربی نقش ارزندهای در بهبود سفرهای زمینی، ترانزیت بار، واردات و صادرات، رونق کسبوکار، بازرگانی و گردشگری فراهم میکند.
اهداف کیفی و کمی این طرح شامل کاهش حوادث جادهای، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگیهای زیستی، کاهش زمان و هزینه سفر و روانسازی سفر و جابجایی کالا میشود. این آزادراه ۶ خطه است و ساخت آن ۳۶ ماه زمان خواهد برد.