به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا و سیما، شرکتهای اروپایی میان تنشهای تجاری چین و آمریکا گرفتار شده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، اتاق بازرگانی اروپا در چین روز دوشنبه اعلام کرد شرکتهای اتحادیه اروپا در میان آتش جنگ تجاری چین و آمریکا گرفتار شده اند که به فضای اقتصادی و صادرات به آمریکا لطمه وارد میکند.
طبق نتیجه بررسی اعتماد سالانه اتاق بازرگانی اروپا در میان اعضای خود مناقشات میان پکن و واشنگتن به نفع شرکتهای اروپایی نیست و این بر خلاف تصورات و امیدهای برخی از آنها در سال گذشته است. شارلوت رول معاون اتاق بازرگانی اروپا در چین در مراسم اعلام نتیجه این بررسی به رسانهها گفت: در حال حاضر تنشهای تجاری به عنوان عاملی برای تردیدهای بیشتر در فضای کسب و کار در نظر گرفته میشوند. از دیدگاه اعضای ما تنشهای تجاری برای کسب و کار خوب نیستند.
طبق این تحقیقات که ۵۸۵ شرکت به آن پاسخ دادند درگیریهای تجاری یکی از نگرانیهای عمده شرکتهای اروپایی در چین است. رکود اقتصادی چین، کاهش رشد اقتصاد جهانی و افزایش هزینه کار در چین از اصلیترین عوامل نگرانی شرکتهای اروپایی هستند.
این تحقیق در ماه ژانویه و در شرایطی که تنشهای تجاری میان چین و آمریکا کاهش یافته بود صورت گرفت. این تنشها در ماه مه با اعمال متقابل تعرفههای گمرکی بسیار بالا تشدید شد. از ابتدای سال جاری یک چهارم شرکتهای اروپایی مستقر در چین اعلام کرده اند از افزایش تعرفههای گمرکی اعمال شده از سوی واشنگتن بر محصولات چینی رنج میبرند. شرکتهای اروپایی بسیاری محصولات خود را در چین تولید میکنند و سپس آنها را به سراسر جهان صادر میکنند. تعدادی از این شرکت پیش از این به منظور دور زدن تحریمهای آمریکا از چین خارج شدند یا تصمیم دارند چنین کاری انجام دهند. مقصد اصلی آنها دیگر کشورهای آسیایی یا اروپاست.
شارلوت رول میگوید مسائل بنیادی که زیربنای جنگ تجاری را تشکیل میدهند باید پاسخی چه در زمینه دسترسی به بازار، انسداد اداری، اصلاحات شرکتهای دولیت یا انتقال اجباری فنآوری دریافت کنند.
در مورد انتقال اجباری فنآوری ۲۰ درصد شرکتهای حاضر در این مطالعه در مورد انتقال فنآوری به شرکای چینی خود شکایت دارند. به این ترتیب میزان شرکتهای ناراضی در این زمینه در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.
با وجود همه این موانع چین همچنان یکی از سه مقصد اصلی برای سرمایه گذاریهای آینده ۶۲ درصد شرکتهای حاضر در این مطالعه است که در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. ۵۶ درصد این شرکتهای اروپایی نیز در نظر دارند فعالیتهای خود را در سال جاری در چین گسترش دهند.