معاون موزه داری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس: اجرای طرح جامع عرصههای عملکردی فضای باز موزه، منجر به افزایش میزان مخاطبان موزه خواهد شد
وی افزود: بر این اساس موزه به طور معمول مسیر گذر عابران متعددی در روز هست که از این مراکز استفاده میکنند از این رو در سال گذشته پیش بینی شد که ۲۲ هکتار فضای باز موزه را به نحوی طراحی کنیم که مخاطبان و عابرانی که از این منطقه عبور میکنند حتی اگر وارد ساختمان موزه نشوند در مواجهه با پیام اصلی موزه قرار بگیرند.
محمدخانی با بیان اینکه با اجرای طرح جامع عرصههای عملکردی فضای باز موزه اصطلاحاً در پی ایجاد موزهای در فضای باز هستیم که منجر به افزایش میزان مخاطبان موزه خواهد شد، گفت: با این طرح افرادی که در این مسیر در حال گذر هستند به صورت ناخودآگاه در مسیر پیام موزه قرار میگیرند.
وی افزود: از متخصصان و کارشناسان فرهیخته خارج از موزه، مسئولان و معاونتهای موزه دعوت شد و در جلسات شرکت کردند، در مجموع با برگزاری جلسات منظم و منسجمی که در سال گذشته برگزار شد، این کارگروه موفق به تدوین طرح جامعه عرصههای عملکردی فضای باز موزه شد.
معاون موزه داری موزه گفت: در این طرح جامع هر یک از عملکردهای مختلف جانمایی خود را پیدا کرده است؛ به عنوان مثال مکان عملکردهای حوزههای علمی، هنر، فرهنگی، خانوادگی، جوانان و نوجوانان، رفاهی، خدماتی و تفریحی در فضاهای باز موزه تعیین شده است.
محمدخانی افزود: طبق این طرح جامع مکان یابی عملکردهای مختلف انجام شده و برای نمادهای مهمی که موزه باید داشته باشد نیز محلهایی مشخص شد که میتواند نقشه راهی نیز برای طراحی و ساخت فضای باز موزه باشد.
وی گفت: در انتهای سال گذشته معاونت موزه داری به دستور مدیرعامل موزه از ۸ شرکت مهم و معتبر مشاور طراحی و نظارت ملی دعوت کرد که برای طراحی فضای باز موزه اعلام نظر کنند.
معاون موزه داری موزه با بیان اینکه این ۸ شرکت معتبر رزومه خودشان را ارائه و شرح خدماتی را پیشنهاد دادند، افزود: جلساتی امسال به این منظور برگزار شد و اکنون در آستانه انتخاب مشاور هستیم که طراحی و نظارت بر اجرای فعالیت موزهای را برعهده بگیرد.