وزیر آموزش و پرورش: حدود ۱۵۰۰ مدرسه در سیل خسارت دید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سیدمحمد بطحایی گفت: حدود 1500 مدرسه در این حادثه دچار خسارت شدند که از این تعداد حدود 212 مدرسه به علت عمر بالای ساختمان آن ها و صدمات وارده باید به طور کامل تخریب و بازسازی شوند و حدود 1300 مدرسه با تعمیر، قابل استفاده هستند.
سیدمحمد بطحایی با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما افزود: مدارس استان گلستان از 19 فروردین راه اندازی شد و تاخیری در آغاز به کار مدارس نداشتیم و مدارس استان لرستان به ویژه در دو شهر پلدختر و معمولان حدود یک هفته تا 10 روز تعطیل شد.
وی ادامه داد: در استان خوزستان با تاکید رئیس جمهور و همکاری همکاران، مدارس با وقفه 2 هفته ای آغاز به کار کرد اما در تعداد محدودی از روستاها به علت اینکه مردم هنوز به آن جا بازنگشته اند مدارس آغاز به کار نکرده است البته امکان تحصیل در محل های اسکان آن ها فراهم است. برخی کلاس های آموزشی تکمیلی برای دو استان لرستان و خوزستان دایر کرده ایم و امکانات شبانه روزی را برای برخی از آنان و کلاس های تقویتی و دبیران پروازی فراهم کرده ایم.
بطحایی افزود: برای برخی از دانش آموزان سیل زده که در کلاس دوازدهم و نگران کنکور هستند اردوی آموزشی پیش بینی کرده ایم. عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان سیل زده با روش ها و خدماتی که پیش بینی شده است، جبران می شود و نگران نباشند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تخریب و بازسازی مدارس آسیب دیده را در طول تابستان، ا انجام خواهیم داد و برای مهر، مدارس را برای دانش آموزان آماده می کنیم.
بطحایی از خیران مدرسه ساز و نیکوکار قدردانی کرد و افزود: آن ها در هفته اخیر در جشن گلریزان برای مناطق سیل زده، اعتبارات بسیار خوبی را تعهد کرده اند.
وی اضافه کرد: دوشنبه شب به استان گلستان سفر می کنیم و نخستین کلنگ تخریب و بازسازی مدارس را بر زمین خواهیم زد.
بطحایی گفت: در پلدختر و معمولان محل اقامت جمعیتی تغییر می کند به همین علت باید منتظر بمانیم تا ابتدا، جانمایی سکونت آن ها انجام شود سپس جانمایی مدارس و ساخت آن را آغاز کنیم.
وی افزود: مدارسی که فقط نیاز به تعمیر و مرمت دارند تابستان امسال انجام می شود و برای شروع تحصیلی جدید در مهر آماده می شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سازه های مدارس ما یکی از مستحکم ترین بناهایی است که در بافت شهری داریم زیرا استاندارهای لازم در ساخت این مدارس رعایت می شود.
بطحایی افزود: تا آنجایی که می توانیم در بازسازی منازل و فراهم کردن تسهیلات کم بهره یا بلاعوض برای معلمان آسیب دیده در مناطق سیل زده کمک و همکاری می کنیم .
وی با اشاره به اینکه سیلی که اتفاق افتاد در 100 سال اخیر بی سابقه بود، اضافه کرد: دولت ها در چنین حوادثی نمی توانند همه خسارات آسیب دیدگان را در کوتاه مدت جبران کنند.
بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از شهریور لایحه رتبه بندی را آماده کردیم و برای دولت فرستادیم، گفت: هدف اصلی این لایحه، ارتقای شایستگی و توانمندی معلمان است و بر این اساس نظام پرداخت های معلمان هم متفاوت خواهد شد.
وی ادامه داد: این لایحه قرار است در دولت مطرح شود اما اوضاع اقتصادی فعلی بخشی از کار را به تاخیر انداخته است.
بطحایی با اشاره به اینکه بر اساس هدف گذاری، به نحوی حرکت می کنیم که این ربته بندی از مهر 98 آغاز شود، افزود: اعتباری در بودجه 98 برای این موضوع پیش بینی شده است .
وی اضافه کرد: اجرای این رتبه بندی در دوره 3 تا 4 ساله بخش عمده ای از مشکلات آموزش و پرورش کشور را کاهش می دهد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین، نقشه راه و مسیر حرکتی ما را تعیین می کند، گفت: برای عملیاتی شدن این سند، مختصات آن یعنی زیرنظام های آن باید معلوم و اجرایی شود و اکنون 6 زیر نظام این سند تصویب و ابلاغ شده است.
بطحایی همچنین با ابراز تاسف از اینکه بیشترین تیراژ کتاب هایی که در نمایشگاه کتاب به فروش رفته به کتاب های کمک درسی مربوط بوده است، افزود: این رویه، غلط است و در عوض باید کتابهایی مانند رمان، شعر، و تاریخ تمدن ایران، بیشترین فروش را داشته باشند در آن زمان می توانیم بگوییم سند تحول اجرایی شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بیشترین کتاب های به فروش رفته در نمایشگاه کتاب امسال مربوط به کتاب های کمک درسی است.
بطحایی ، با بیان اینکه مسئولیت پذیری و فداکاری از معانی سند تحول آموزش و پرورش است افزود: تا زمانی که بیشترین فروش کتاب مربوط به کتاب های کمک درسی است سند تحول اجرای نشده است.
وی گفت: دلیل فروش بسیار کتاب کمک درسی خواست مردم است .
بطحایی اضافه کرد: دولت و دیگر دستگاه ها به تنهایی نمی توانند مهارتهای زندگی و مسئولیت پذیری را به دانش آموزان بیاموزند و خانواده ها باید مطالبه گر باشند تا برنامه ریزی مسئولان براساس این مطالبه باشد.
وی گفت: اصلاحات کتب درسی ادامه دارد و این کتاب ها باید به سرعت براساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی به روز رسانی شود.
وزیر آموزش و پرورش شناخت هویت را از کارکرد آموزش و پرورش خواند و افزود: دوران جنگ نظامی برای استعمارگران گذشته است و جوامع یاد گرفته اندچگونه بر جنگ اقتصادی پیروز شوند اما آنچه که موجب می شود استعمار گران در جامعه ای بمانند تغییر هویت آن جامعه است و این نوع استعمار دایمی خواهد شد.
وی ادامه داد: دلیل حساسیت ما به سند 2030 نفوذ این سند به هویت و روش زندگی ایرانی اسلامی ما است تا آن را از بین ببریم.
بطحایی گفت: در سند 2030 حرف های خوبی زده شده اما هدف آنها تغییر هویت و جایگزینی هویت جدید برای اهداف استعماری است.
وی افزود: مفاهیم بسیار متعالی تر از آنچه که در سند 2030 آمده است در اسناد بالا دستی خودمان از جمله سند تحول آموزش و پرورش داریم.
وی ادامه داد: دلیل حساسیت رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به سند 2030 این است که این سند می خواهد تیشه به ریشه ما بزند.
وی با بیان اینکه نیازی به سند 2030 برای اداره آموزش و پرورش مان نداریم گفت: به هیچ عنوان هیچ مجوزی برای اجرای این سند در مراکز مربوط به آموزش و پرورش وجود ندارد.
وی گفت: امکان دارد به طور مخفیانه در برخی مهدکودک ها که زیر نظر آموزش و پرورش نیستند مفادی از این سند اجرا شود که این مسئله برای هویت کشور خطرناک است.
بطحایی اضافه کرد: گاهی افرادی خواسته یا ناخواسته مفاد سند 2030 را در غالب دوره های آموزشی برای خانواده ها، دانش آموزان ، جوانان و نوجوانان اجرا می کند که هشدار می دهم این کار برای هویت کشورمان بسیار خطرناک است و اگر مقابله ای با این سند داریم به این دلیل است.
وی درباره برگزاری همایشی از طرف سازمان فناوری اطلاعات که در آن موضوع آسی تی برای دختران دانش آموز معرفی شد گفت: وزارت آموزش و پرورش هیچ گونه مشارکتی در این همایش نداشته است البته این همایش از سال های پیش از طرح سند 2030 برگزار می شده است اما چون در همایش اخیر به اهداف 2030 متصل شده است باید علامت سوال جدی روی آن گذاشت.
وی افزود: دانش آموزش برای شرکت در این همایش بیشتر از مدارس غیر دولتی بوده اند که در حال پیگیری هستیم و اگر سهل انگاری شده باشد تذکر جدی می دهیم و برخورد می کنیم.
وی گفت: گروه سه نفره ای ایجاد کرده ام که به محض دریافت چنین اخباری روی آن متمرکز می شود و مسئله را بررسی می کنم.
بطحایی افزود: در چند مورد نتایج بررسی این گروه موجب تذکر یا جابجایی افراد خاطی شده است.
وی با بیان اینکه کنکور به مسئله مشترک بخش های حاکمیتی تبدیل شده است گفت: برای حذف کنکور باید پیش زمینه های فراهم و نقش سوابق تحصیلی پیش از کنکور در آینده تحصیلی دانش آموزان برجسته شود.
وی ادامه داد: فضای مجازی فرصت ها و خطراتی دارد که بر این اساس از مهر آینده برای پایه ابتدایی دوم و متوسط اول برنامه های دو ساعته در اختیار معلمان قرار می گیرد.
وی افزود: برای افزایش سواد رسانه ای و آشنایی دانش آموزان با فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی منابع ای آماده شده است.