وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از پذیرش رتبه های برتر پزشکی عمومی بدون آزمون در دوره های دستیاری پزشکی خبر داد.
وی افزود: این پذیرش به منظور تشویق دانشجویان در کشورهای دنیا صورت می گیرد.
دکتر نمکی در ادامه با تاکید بر ارزش ادغام آموزش پزشکی با بخش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی گفت: تا وقتی وزیر هستم اجازه تفکیک آموزش پزشکی از بخش ارائه خدمات پزشکی را نخواهم داد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی به سبب کمبود بودجه و یا دیگر مشکلات بخش درمان از کیفیت آموزشی غافل نشوند.
وزیر بهداشت: جایگاه برتر پزشکی ایران در منطقه شرق مدیترانه
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جایگاه برتر پزشکی ایران در منطقه شرق مدیترانه قدردانی کرد.
دکتر سعید نمکی گفت: ایران توانسته است پس از انقلاب اسلامی شاخص های ارزشمندی در زمینه های بهداشت و درمان در عرصه های مختلف آموزش پزشکی در سطح جهان کسب کند.
وی افزود: در عین حال علوم پزشکی با چالش ها یی روبروست که باید برای رفع آنها کوشید.
دکتر نمکی گفت: آموزش های جامعه محور در علوم پزشکی باید جایگزین آموزش های بیمارستان محور شود.
وزیر بهداشت افزود: باید پول دوره های آموزش پزشکی متناسب با نیازها باشد و از ملالت آور شدن این دوره های بپرهیزیم.
وی اضافه کرد: پاسخ به این سوال که چه کسی در چه سطحی از مهارت در کجا با چه هزینه ای، توسط چه کسی و برای کدام یک از جایگاه ای ارائه خدمت نظام سلامت آموزش داده می شود بسیار ضروری است.
وزیر بهداشت یادآور شد: با توجه به برنامه های آمایش سرزمینی و در برنامه تحول سلامت این رویکردها در نظر گرفته شده است.
وی افزود: ضرورت ادغام دانش بومی در علوم پزشکی نیز احساس می شود.
دکتر نمکی گفت: باید دانشجویان علوم پزشکی با بزرگان طب سنتی ایران(ابن سینا، رازی و ...) آشنا شوند .
وی افزود: آشنایی با فرهنگ اصیل کشور نیز ضروری است چرا که علاوه بر اعتلای فرهنگی موجب افزایش علقه های ملی شده که از مهاجرت بی رویه به دیگر کشور ها پیشگیری خواهد کرد.
دکتر نمکی بر لزوم توجه به مهارت آموزی در نظام ارائه خدمت برای فارغ التحصلات رشته های پزشکی تاکید کرد.
800 مقاله برای بیستمین همایش کشور آموزش پزشکی
دبیر علمی بیستمین همایش کشوری آموزش پزشکی از ارسال 700 مقاله فارسی و 100 مقاله انگلیسی برای این همایش خبر داد.
دکتر عظیم میرزا زاده در حاشیه مراسم افتتاحیه بیستمین همایش کشور آموزش پزشکی گفت: این همایش از یازدهم تا سیزدهم اردیبهشت در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برپاست.
وی افزود: بر اساس شاخص های کیفی سخت گیرانه 250 مقاله به صورت پوستر یا سخنرانی کوتاه در این همایش ارائه خواهد شد.
دکتر میرزا زاده گفت: همزمان با این همایش دوازدهمین جشنواره شهید مطهری نیز برگزار می شود.
دبیر علمی بیستمین همایش کشوری آموزش پزشکی افزود: در این جشنواره فرایندهای دانشگاهی به منظور ارتقای کیفیت آموزش به رقابت می پردازند.
وی گفت: در ابتدا این فرایند ها در دانشگاه رقابت کرده و از دانشگاه حداکثر 6 فرایند برای جشنواره ارائه شده است.
میرزا زاده افزود: 19 فرایند برگزیده از دانشگاه های سراسر کشور در مراسم اختتامیه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قدردانی خواهند شد.
دبیر علمی بیستمین همایش کشوری آموزش پزشکی گفت: نخستین جشنواره ایده های نوآورانه آموزشی دانشجویان نیز همزمان با این همایش برگزار شده است.
وی افزود: دانشجویان پس از شرکت در کمیته های آموزشی توسعه آموزش ایده های خود را به منظور تغییرات آموزشی به صورت ساماندهی شده ارائه می دهند.
میرزا زاده گفت: در مدت کوتاهی 380 ایده نو آورانه دانشجویی دریافت شد که از این تعداد 9 ایده به مرحله داوری نهایی رسیدند.
دبیر علمی بیستمین همایش کشوری آموزش پزشکی افزود: پس از داوری نهایی سه ایده برتر انتخاب شده و ایده های دیگر نیز به صورت ایده های قابل تقدیر در قالب پوستر در غرفه های نمایشگاه جانبی بیستمین همایش کشوری آموزش پزشکی ارائه می شود.
وی گفت: پیش بینی می شود دو هزار و 500 عضو هیئت علمی دانشجو، کارشناس و علاقه مند در این همایش سه روزه حضور یابند.
میرزا زاده افزود: در تمام روزهای برگزاری همایش همزمان حدود 13 کارگاه، نشست تخصصی، کلینیک های مشاوره و دیگر برنامه های متنوع به منظور پاسخگویی به تنوع علاقه ها برگزار می شود.