مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران: بیش از ۶۰ درصد از خطوط تاکسیرانی مجهز به پرداخت الکترونیکی هستند و برای حل مشکل تعدادی که مجهز نیستند تابلوهای ابتدایی خطوط را به روزرسانی کردیم
قنادان در این برنامه گفت: ما چندین بار در رابطه با افزایش کرایه تاکسی از اوایل اردیبهشت اطلاع رسانی کردیم و فقط منتظر صدور دستور بودیم تا به صورت یکپارچه اجرا شود.
وی افزود: نحوه اجرای افزایش کرایه در سالهای گذشته به شکل سنتی بود یعنی همه رانندگان منتظر میشدند تا فرآیند صدور برچسب و پخش انجام شود، مشکل بزرگی که داریم وجود ۸۰ هزار تاکسی در شهر است به همین خاطر با هر سرعتی هم که کار کنیم حداقل ۵ روز به طول میانجامد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: مشکل بعدی ما این است که وقتی برچسبها توزیع میشوند نمیتوانیم آن را اجرا نکنیم.
وی افزود: وقتی برچسب روی ماشین میخورد یعنی راننده باید با نرخ جدید کار کند البته استارت آپهایی که در حوزه پرداخت الکترونیکی فعالیت میکنند کار را آسانتر کرده و اعمال نرخهای آنها در ساعت ۱۲ شب گذشته به طور هماهنگ انجام شد.
این مقام مسئول گفت: تا قبل از دریافت برچسب تاکسیهایی مجاز به دریافت نرخ کرایه جدید هستند که پرداخت الکترونیکی داشته باشند، بالای ۶۰ درصد از خطوط تاکسیرانی ما مجهز به پرداخت الکترونیکی هستند و برای حل مشکل تعدادی از آنها که مجهز نیستند تابلوهای ابتدایی خطوط را به روز رسانی کردیم.
قنادان درباره ورود تاکسیرانها به سامانه تاکسیهای اینترنتی افزود: آنچه که در سطح شهر اتفاق افتاده یک نابسامانی عجیب و غریبی است. ما در تهران ۸۰ هزار ناوگان تاکسیرانی داریم که این تعداد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بزرگترین ناوگان تاکسیرانی محسوب میشود.
وی گفت: اینکه تعداد خودروهای مشغول مسافرکشی و حمل و نقل در خیابان بیشتر شود یک امر منفی است و بیش از ۵ سال است که در هدفگذاری برنامه کلان برای تهران تلاش میشود تعداد تاکسیها کاهش یابد، شهر شانگهای با ۲۰ میلیون نفر جمعیت ساکن فقط ۶۰ هزار تاکسی دارد این درحالیست که جمعیت ساکن تهران ۸ میلیون نفر و با تعداد ۸۰ هزار تاکسی است.
این مقام مسئول افزود: در چنین شرایط، ناوگانی هم به صورت غیر رسمی و اینترنتی و به همان اندازه فعالیت میکند که باعث افزایش ترافیک در خیابان ها، آلایندگی هوا و مصرف سوخت بیشتر میشود البته ذائقه مردم را نمیتوان از بین برد دسترسی آسانتر میتواند بهره وری را افزایش دهد و ما هم استقبال میکنیم، اما تعداد ناوگان و خودروی مورد استفاده باید ضابطه گذاری شود.
علاقه بند نیز در این برنامه گفت: ما به عنوان یک تاکسی اینترنتی خود را رقیب تاکسیرانی نمیدانیم، ما پلت فرمی هستیم که هم ماشینهای عادی سواری و هم تاکسیرانان میتوانند در این سامانه ثبت نام کنند.
وی افزود: رانندگان تاکسی به جای اینکه در خیابان منتظر مسافر باشند میتوانند از طریق اپلیکیشن موبایل خود تقاضای مسافر کرده و مانند سایر خودروها از این سرویس استفاده کنند. در حال حاضر تعداد زیادی از تاکسیها در سامانههای ما مشغول به کار هستند.
مدیرعامل یکی از شرکتهای تاکسیرانی اینترنتی با بیان اینکه تاکسیهای اینترنتی از نظر قیمتی رقیب مترو و اتوبوس نیستند، گفت: در حال حاضر همان افرادی که در گذشته با خودروی خود در خیابانها به دنبال مسافر بودند از تاکسیهای اینترنتی استفاده میکنند و همین باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک میشود.
علاقه بند با اشاره به نتیجه مطالعهای که روی مقصدها و مبدأها انجام شده، گفت: درصد عمدهای از سفرها با تاکسی اینترنتی از درب منازل به ایستگاههای مترو و از ایتسگاه مترو تا محل کار افراد است که این کار ارزش افزوده فوق العادهای برای شهرداری محسوب میشود.
وی درباره تعداد تاکسیهای فعال اینترنتی در سطح شهر تهران افزود: در حال حاضر دو شرکت هستند که ۹۹ درصد سهم بازار را در اختیار دارند، ما ۴۹۰ هزار راننده در ناوگان مان داریم و در تهران هم حدود ۲۸۰ هزار راننده تهران مشغول به کار هستند.
مدیرعامل شرکت تاکسیرانی اینترنتی در پایان مطلب در رابطه با افزایش و کاهش نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی در ساعات شبانه روز گفت: قیمت گذاری تاکسی اینترنتی یک قیمت گذاری پویا است و متناسب با کاهش و افزایش تقاضا تغییر میکند. در تهران درصد کمیسیون تاکسی اینترنتی ما از ۱۳ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است.