معاون آموزشی وزارت بهداشت از تولید ۴۰ درصد از دست آوردهای علمی در حوزه آموزش پزشکی خبر داد
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش پزشکی با خدمات پزشکی ادغام شده است، افزود: این شرایط بسیار ارزشمند است و بسیاری از کشورها در حسرت شرایط ادغام خدمات پزشکی با آموزش پزشکی هستند، زیرا این شرایط پاسخگوی بسیاری از نیازهای کشور است.
لاریجانی گفت: ۶۶ دانشگاه و ۲۵۰ بیمارستان آموزشی کشور اعتبار سنجی شده اند و مراحل بعدی اعتبار سنجی در حال اجراست.
وی با بیان اینکه این اعتبار سنجیها به منظور فراهم سازی زمینه و ارایه شاخصهای مورد تأیید شورای عالی اعتبارسنجی بوده است، افزود: در این اعتبار سنجیها هدف ارتقای سطح خدمات آموزشی و ارایه خدمات پزشکی است و بنا بر ایجاد چالش در این فضاها نداریم به گونهای که در مرحله دوم اعتبار سنجی بسیاری از دانشگاهها شاخصهای موردنظر را کسب کرده اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون ۲۵۰ هزار دانشجو و ۲۰ هزار عضو هیأت علمی در بخش آموزش پزشکی کشور فعالند.
وی افزود: ظرفیتهای دانشگاههای کشور باید به استعدادهای که پشت آزمون سراسری هستند تعلق گیرد و تمهیداتی به منظور ارایه تسهیلات و زمینههای مناسب برای پرورش استعدادهای کشور و همچنین ایجاد زمینه پیشرفت آنها به منظور تحول در آینده نظام آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور در نظر گرفته شده است.
لاریجانی با بیان اینکه تمرکزگرایی در دانشگاهها در کنار ارایه مسؤولیتهای کلی موجب مرجعیت علمی لااقل در سطح کشور خواهد شد، گفت: تمام دانشگاهها نمیتوانند در تمام مباحث مرجعیت پیدا کنند، اما در صورت تمرکز و موارد مشخص که براساس ظرفیتهای هر دانشگاه تعریف میشود حتی برای امکان مرجعیت حتی برای دانشگاههای کوچک کشور نیز فراهم خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای برنامه تحول سلامت افزود: این برنامه براساس نیازهای کشور، ظرفیتهای موجود و براساس بیانیه گام دوم تدوین و اجرا میشود به گونهای که دانشگاهها بتوانند براساس آن با بازنگری متناسب با نیازهای هر دوره تطبیق لازم را کسب کنند.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون نیز چالشهایی در بخش سلامت کشور وجود دارد، گفت: یک سوم از جمعیت کشور پرفشاری خون دارند، یک سوم از ایرانیان اضافه وزن دارند و یک چهارم از آنان به بیماریهای غیر واگیر مبتلا هستند.
وی افزود: براساس طرح تحول سلامت و همچنین طرح آمایش سرزمین که از بهترین مصوبههای شورای عالی انقلاب فرهنگی است هم اکنون ۱۰ کلان منطقه کشوری در حوزه علوم پزشکی داریم که براساس نقشه جامع علمی کشور چارچوبهای حوزه سلامت را به منظور اجرای برنامههای تحول سلامت در هر یک از این مناطق متناسب با ظرفیتها و نیازشان اجرا میکنند.
تحصیل ۳ هزار دانشجوی خارجی در رشتههای پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تحصیل ۳ هزار دانشجوی خارجی در رشتههای پزشکی خبر داد.
دکتر باقر لاریجانی گفت: دانشگاههای کشور ظرفیت پذیرش ۶ هزار دانشجوی خارجی را دارند.
وی با بیان اینکه ایران در کشورهای منطقه و در مقایسه با بسیاری از کشورها از مرجعیت علمی در رشتههای پزشکی برخوردار است، افزود:دیگر کشورها تمایل زیادی به گسترش همکاریها در زمینه پزشکی با ایران دارد.
معاون وزیر بهداشت بر لزوم ارتباطات علمی با پژوهشگران و استادان و دانشگاههای دیگر کشورها تاکید کرد و گفت: باید تبادلات علمی به منظور پیشرفتهای علمی و کسب مرجعیت علمی بر اساس نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: با استفاده از فناوریهای نوین، اکنون سه چهارم از آزمونهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجازی است و یا به صورت مشترک مجازی و عادی برگزار میشود.
وی ابراز امیدواری کرد تا در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز آزمونها با استفاده از فناوریهای نوین برگزار شود.
دکتر لاریجانی با اشاره به فعالیت دانشگاه مجازی علوم پزشکی در کشور گفت: ارائه دورههای کارآفرینی همزمان با ادامه تحصیل دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی از جمله وظایف این دانشگاه است.
وی اضافه کرد: دورههای MS نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی ارائه میشود.