سازمان تعزیرات حکومتی از امروز طرح ضیافت ۹۸ را آغاز کرد تا با نظارت مستمر به استقبال ماه رمضان برود
وی گفت: معمولا در ماه رمضان اقلام خوراکی مانند لبنی، قند و شکر، پروتئینی، برنج و سبزیجات پرمصرفترین مواد در ایام سال به ویژه در ماه مبارک رمضان هستند به طوری که در این ایام مصرف بالای خرما و زولبیا و بامیه را داریم که نظارت بر این اقلام پرمصرف با دقت بیشتری ادامه مییابد.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: زمانی دست سازمان برای نظارت بیشتر باز است که اقلام قیمتگذاری شوند. این در حالی است که در روزهای اخیر دبیر انجمن خرما اعلام کرده است نرخ خرما ۶ برابر قیمت واقعی آن است؛ ما چگونه میتوانیم بر این گونه اقلامی که قیمت مشخصی ندارند، نظارت کنیم.
رایگانی گفت: خواهشی که از اتحادیههای ناظر و تولید کننده و به ویژه اتحادیه خرما داریم این است که بیایند خرما را قیمتگذاری کنند، معتقدیم طبق کیفیت و رتبهبندی در تولید، تمام اقلام قابلیت قیمتگذاری دارند.
وی تأکید کرد: دست ما زمانی برای برخورد با تخلفات احتمالی باز است که سقف قیمت مشخص باشد؛ همانگونه که هر ساله اتحادیههای مرتبط قیمت زولبیا و بامیه و آش را در ماه رمضان مشخص میکنند برای دیگر اقلام هم باید انجام شود و زمانی که سقف قیمت مشخص باشد، نظارت و رسیدگی راحتتر و رضایت مردم را در بر دارد.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به نرخ مصوب برخی اقلام خوراکی مانند قند، شکر و برنج در ماه رمضان، گفت: این موضوع دست ما را باز میکند به همین دلیل اگر یک تک ریالی از نرخ مصوب شده ستاد تنظیم بازار، کالایی گرانتر فروخته شود ما به عنوان مرجع رسیدگی با آن برخورد میکنیم.
رایگانی افزود: سازمان تعزیرات یک سازمان رسیدگی در انتهای خط است چرا که طبق قانون نظام صنفی مصوب سال ۹۲ مجلس به این نتیجه رسید که نقش دولت را بر نظارت مستقیم بازار کم و آن را بر عهده اصناف و اتحادیهها بگذارد؛ بنابراین طبق قانون، ناظر بر بازار بر عهده اتحادیهها و اصناف است و چنانچه تخلفی بروز دهد به ما ارجاع داده میشود.
وی گفت: بعد از بروز هر گونه تخلف در بازار مانند گرانفروشی، کم فروشی، تقلب، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور که بیشترین موارد تخلف را شامل میشود چنانچه محرز شد، اتحادیهها این تخلفات را به سازمان تعزیرات منتقل میکنند و در واقع رسیدگی به تخلفات و کار تعزیرات، بعد از اعلام اتحادیهها آغاز میشود.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در کالاهای سنگینتر مانند خودرو در شرایطی است که اعلام نرخ و قیمتگذاریشان بر عهده سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده است، نظارت بر تخلف بر عهده این سازمان است و تعزیرات پس از محرز شدن تخلف ورود میکند.
رایگانی با اشاره به اینکه مردم میتوانند با مشاهده گرانی اقلام خوراکی شکایت خود را ثبت کنند، افزود: سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ شماره تلفن ۱۳۵ و از طریق سایت tazirat۱۳۵.ir میتوانند شکایت خود را نسبت به قیمتگذاریها ثبت کنند؛ ما نیز از مراجع قیمتگذاری خواستهایم اقلام را قیمتگذاری کنند تا مانند برخی تخلفات مثل فروش گران بلیت هواپیما که نرخ مشخصی تعیین نشده است نتوانیم به آن رسیدگی کنیم.
وی همچنین درباره گران بودن قیمت خرما گفت: همه انواع خرما باید قیمتگذاری شود، انواع آن مشخص است و تا زمانی که قیمتگذاری نشود نمیتوانیم بر آن نظارت کنیم؛ بنابراین از اتحادیه خشکبار و خرما میخواهیم قیمت را بگویند تا ما هم نظارت کنیم.