کمیسیون اروپا فهرستی از کالاهای وارداتی از آمریکا را منتشر کرد که میتواند اقدام متقابل اروپا در مناقشه یارانه اروپا و آمریکا به شرکتهای بوئینگ و ایرباس باشد.
مناقشه یک دهه ای در سازمان تجارت جهانی بین بروکسل و واشنگتن بر سر اعطای یارانه به شرکت های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ - دو شرکت بزرگ صنعت هواپیمایی اروپا و آمریکا - وجود دارد ؛ هر دو شرکت به دریافت یارانه های دولتی متهم شدند و هر دو آنها درگیر تنش های تجاری دو سوی اقیانوس اطلس هستند.
اما اکنون برخی تحلیلگران این پرسش را مطرح می کنند که آیا این کشمکش ها بر سر اعطای یارانه به شرکت های بوئینگ و ایرباس می تواند بخشی از یک سیاست و برنامه ریزی تجاری گسترده تر باشد.
فابیان زولیگ Fabian Zuleeg مدیر اجرایی و کارشناس اقتصادی ارشد مرکز سیاست اروپایی که یک اندیشکده مستقل در بروکسل است ، در این خصوص گفت:« دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همواره بر این باور است که کسری تراز تجاری آمریکا با برخی کشورها نشان می دهد که آمریکا در این میان آسیب پذیر و متحمل ضرر است. وی به رای دهندگان خود وعده داده است که کاری در این خصوص انجام دهد و دست از این کار نخواهد کشید. در حال حاضر بار دیگر نوبت اروپا است و به طور کلی این مبارزه برابر آن چه که ترامپ تجارت ناعادلانه می داند ، ادامه دارد.»
آمریکا نهم آوریل تولیدات و محصولات اتحادیه اروپا از محصولات لبنی تا هواپیماهای ایرباس را به اعمال تعرفه های گمرکی 11 میلیارد دلاری به اتهام اعطای یارانه اتحادیه اروپا به شرکت ایرباس ، تهدید کرد.
کمیسیون اروپا نیز در اقدامی متقابل پیش نویس فهرستی از کالاهای وارداتی از آمریکا از جمله قطعات یدکی خودرو ، بالگرد و محصولات دريايي منجمد را تهیه کرد.
این فهرست روز چهارشنبه به عنوان شاخصی برای نحوه پاسخ گویی و اقدام تلافی جویانه اتحادیه اروپا درباره یارانه آمریکا به شرکت بوئینگ منتشر شد.
کمیسیون اروپا اعلام کرد ، درباره فهرست نهایی بر اساس کالاها و محصولاتی که در این فهرست منتشره جدید آمده است در آینده نزدیک تصمیم گیری خواهد شد.
جیم برونسدن از گزارشگران فایننشال تایمز در این خصوص گفت : « نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا قرار است در ماههای آتی برای شرکت در گفتگوهای تجاری کلی تر دور میز مذاکرات بنشینند. این مذاکرات تجاری در واقع راهی برای کاهش تنش های تجاری دو سوی اقیانوس اطلس و به طور اخص راهی برای پیشگیری از خطر لطمه ترامپ به صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا خواهد بود.»