نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزایش شیوه نظارت مسافران بر عملکرد تاکسیرانان را مهم دانست
وی با بیان اینکه تاکسیرانی سرویس حمل و نقل عمومی نیست، افزود: در میان حمل و نقل شهری، شهرهای بزرگ و موفق دنیا سیستم تاکسیرانی یک سامانه حمل و نقل خصوصی است.
رسولی در خصوص اینکه در ایران به اشتباه فکر میکنند تاکسیرانی همانند اتوبوسرانی سامانه حمل و نقل عمومی است، گفت: در حال حاضر تاکسیهای خطی و متحرک در سطح شهر مطابق الگوهای موفق جهانی به خصوص تاکسیهای غیرخطی باید از شیوه فعالیت فعلی خارج شوند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکسیها باید به سامانه حمل و نقل اختصاصی تبدیل شود، افزود: در این صورت شهروندان در مواقعی که نیازمند سفرهای درون شهری هستند، به نحو بهتری میتوانند از این سیستم استفاده کنند؛ نمونههای این اقدام موفق هم اکنون در اپلیکیشنهای سفری شهری نیز دیده میشود.
وی با بیان اینکه براساس قانون، شهرداری ناظر بر تاکسیرانی است، گفت: شهرداری متولی تاکسیرانی نیست، در صورتی که در حوزه اتوبوسرانی متولی این امر است و همانند مترو به عنوان سیستم حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار میگیرد، اما در مورد ناوگان تاکسیرانی شهرداری تهران تنها ناظر است.
رسولی افزود: نظارتی که شهرداری تهران روی سازمان تاکسیرانی دارد، شبیه نظارتی است که راهداری و حمل و نقل جادهای بر حمل و نقل مسافری ایفا میکند که این جایگاه نظارتی برای تثبیت نظم در شهر است و باید به سمتی حرکت کنیم که تاکسیرانی به عنوان یک سازمان خصوصی پذیرفته شود.
وی گفت: موضوع مهم دیگر این که به جای ایستادن نقطه به نقطه مسافران در شهر، مسافران در ایستگاههای مختلف مستقر شوند یا همانند شیوههای مورد استفاده، اپلیکیشنهای حمل و نقل شهری مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه رعایت این موارد باعث بهبود شرایط خانواده تاکسیرانی میشود، افزود: درپی این موضوع شاهد افزایش نظم ترافیکی در شهر خواهیم بود که رضایت مردم را نیز در پیش خواهد داشت.
رسولی افزایش شیوه نظارت مسافران بر عملکرد تاکسیرانان را موضوع مهم دیگری دانست و گفت: نظارت شهرداری تهران بر عملکرد تاکسیرانان یک نظارت حداقلی است، زمانی این نظارت تکمیل میشود که با نظارت همگانی تکمیل شود.
وی افزود: در هر اقدامی که مصرف کننده بتواند بازخورد ارایه کند و در عرصه عمومی به نمایش درآید به ارتقا سطح اقدامات سیستمها کمک میکند.
رسولی گفت: در همین راستا سازمان تاکسیرانی تهران با راه اندازی «جشنواره تاکسیرانی تهران» و با مشارکت عموم مردم نسبت به مشارکت مردم در انتخاب تاکسیران برتر شهر اقدام کرده است که سبب میشود، رقابت بین تاکسیهای شهرتهران برای ارایه خدمات مطلوبتر به مردم ایجاد شود.
عضو کمیسیون حمل و نقل مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حمایت از رانندگان تاکسی گفت: حضور بخشهای غیرمنسجم همچون تاکسیهای اینترنتی بر مشکلات تاکسیرانان افزوده است.
شادمهر کاظمزاده درباره وضع تاکسیرانی در شهرتهران افزود: به طور کلی تهران دارای مشکلاتی همچون آلودگی هوا و ترافیک بوده که پرداختن به این موضوعات اجتناب ناپذیر و مستلزم گسترش و بهینه سازی حمل و نقل عمومی است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در حوزه ترافیک مهمترین محورها ساماندهی تاکسیها و خطوط اتوبوسرانی است، گفت: امروزه یکی از مشکلات تاکسیها حضور بخشهای غیرمنسجم مثل اسنپ یا تپسی است و ماشینهایی که در قالب تعاونی تاکسیرانی یا به صورت مشخص زیر مجموعه شهرداری نیستند، با تاکسیها به رقابت پرداخته و حوزه کاری آنها را محدود میکنند.
کاظم زاده افزود: رانندههای تاکسی انتظار دارند که سازمان تاکسیرانی خدماتی را برای آینده آنها از لحاظ شغلی در نظر و از لحاظ قطعات و مواد یدکی نیز مورد حمایت قرار داشته باشند که خوشبختانه این موضوع توسط سازمان تاکسیرانی در حال پیگیری است.
عضو کمیسیون حمل و نقل مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه استفاده از خودروهای تک سرنشین از مشکلاتی است که در فرهنگ حمل و نقل ما به وجود آمده است، گفت: این در حالی است که استفاده از تاکسی و حمل و نقل عمومی با چندین مسافر به طور همزمان در مصرف انرژی و سوخت که سرمایه ملی کشور ما بوده صرفه جویی میکند.