در پيشگفتار اين کتاب اينگونه آماده است، راديو به عنوان رسانه ای صميمي و گرم هميشه جايگاه خود را در بين مردم داشته است. پوشش وسيع، تجهيزات ساده و سهولت در دسترسي از راديو؛ رسانهاي بسيار مهم در عرصة خبر و اطلاعرساني ساخته است.
پژوهش خبری صداوسیما: کتاب دوم از مجموعه خلاقيت و نوآوري در خبر با عنوان مصاحبه، گزارشگري و گويندگي خبر است. اين کتاب در پنج فصل «خبر راديويي چگونه بايد باشد» ؛ «گويندگي راديو» ؛ «مصاحبة راديويي» ؛ «زير و بم گزارش خبري راديويي» و «فيچر راديويي» نوشته شده است. در پيشگفتار اين کتاب اينگونه آماده است، راديو به عنوان رسانه ای صميمي و گرم هميشه جايگاه خود را در بين مردم داشته است. پوشش وسيع، تجهيزات ساده و سهولت در دسترسي از راديو؛ رسانهاي بسيار مهم در عرصة خبر و اطلاعرساني ساخته است. هر چند با ورود شبکههاي اجتماعي و فضاي مجازي رقابت بر سر مؤلفه سرعت بين اين رسانه و فضاي مجازي وجود دارد، اما خبر راديو هنوز در ميان مردم طرفداران خاص خود را دارد و مردم در سفرها، رفتوآمدهاي شهري و در ساعاتي از شبانه روز بهطور بالقوه مخاطب اين رسانه هستند. يادمان نرود که راديو با توجه به رشد و توسعة رسانهها همچنان رسانهاي گرم است. اين روزها با افزايش دارندگان گوشيهاي هوشمند، قشرهاي مختلف مردم هنوز از گيرندههاي قديمي و جديد براي اطلاعرساني، آموزش و سرگرمي استفاده ميکنند.
در اين مختصر بهدنبال آن بودهايم از خلاقيت در خبر رسانهاي صحبت کنيم که اتکا بر حس شنوایی دارد و نبود ارتباط تصویری محدوديتي براي اين رسانه ايجاد نکرده است. اين رسانه از زمان تأسیس خود از محدوديت تصويري به عنوان برتری و امتیاز استفاده کرده است و مخاطب را براي درك پيام به مشاركت وا ميدارد. شبکههاي راديويي جهان کوشش زيادي برای افزايش مقبوليت و جذابيت در بين مخاطبان و مصرفکنندگان رسانه دارند تا آنجا که مخاطبان از دنبال کردن خبر اين رسانه لذت ميبرند.
، در پنج فصل موضوع خبر راديو از زواياي مختلف به لحاظ خلاقيت بررسی میشود که به شرح زیر است:. فصل اول؛ «خبر راديويي چگونه بايد باشد» ؛ فصل دوم؛ «گويندگي راديو» ؛ فصل سوم؛ «مصاحبة راديويي» ؛ فصل چهارم؛ «زير و بم گزارش خبري راديويي» و فصل پنجم «فيچر راديويي».
متن کامل این کتاب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری// گروه رسانه