کتاب نقش ايده، سوژه و پژوهش در توليد خبر از مجموعه کتاب هاي خلاقيت در خبر است که در اداره پژوهش هاي خبري رسانه ملي نگاشته شده است.
پژوهش خبری صدا وسیما: کتاب نقش ايده، سوژه و پژوهش در توليد خبر از مجموعه کتاب هاي خلاقيت در خبر است که در اداره پژوهش هاي خبري رسانه ملي نگاشته شده است. اين کتاب از 4 فصل زير تشکيل شده است. فصل اول؛ «ايده تا سوژه خبر»، فصل دوم؛ «سوژهيابي خلاقانه در خبر»، فصل سوم؛ «نقش پژوهش خبري در توليد خبر راديو و تلويزيوني» و فصل چهارم؛ «نحوه ملموس، عینی و واقعی کردن گزارش خبري» در مقدمه اين کتاب اين گونه آمده است. خلاقیت در قلب محتواي رسانهاي است. کليشهاي بودن و نبود خلاقيت در توليدات رسانهاي بهويژه توليدات خبري که نوآوري جزء ذات اينگونه محتواهاست، ممکن است در کوتاه مدت و بلندمدت رشد و رقابت رسانه را دچار مشکل کند. يافتن سوژة مناسب خبري، پروراندن سوژه، پيدا کردن زاويه ديد مناسب و در نهايت پژوهش براي خبر از مراحلي است که پيش از پرداختن به موضوع خبري مورد نياز است. در اين مجموعه سعي شده است به سوالات زير پاسخ گفته شود.
مطالب اين کتاب تا حدودي تلاش کرده است تا به سؤالات بالا پاسخ گويد؛ لذا براي نیل به این هدف به جمع آوري و بهره گیری از برخی متون و کتب با شيوه اسنادي و کتابخانه اي استفاده شده است.
متن کامل این کتاب در اینجا قابل دریافت است
پژوهش خبری// گروه رسانه