به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، پیروز حناچی در مراسم بهره برداری از ۷.۵ کیلومتر از خط ۷ مترو با اشاره به روز شهردار گفت: در این روز یاد و خاطره رزمندگان عزیز و شهید باکری را گرامی میداریم.
وی از تمامی تلاشگرانی که خط مترو را با استانداردهای قابل قبول به نتیجه رساندند، تشکر کرد و گفت: در دورههای مدیریت شهری مختلفی برای به سرانجام رساندن این پروژه عظیم زحمات زیادی کشیده شده است تا این سرمایه گذاری عظیم انجام شود و این زیرساختها به وجود آید.
وی تاکید کرد: هدفگذاری ما در مترو افزایش جابجایی از ۲.۵ میلیون مسافر به ۷ میلیون مسافر در روز است که با تکمیل ظرفیت خطوط مترو و واگنها میتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم، در حال حاضر خطوط متروی تهران ۲ هزار واگن کم دارد.
شهردار تهران با اشاره به تکمیل علایم خط ۷ مترو گفت: در حادثه قطار سمنان بی توجهی به سامانه علایم باعث چنین اتفاقی شد. بنابراین حساسیت ویژهای در این حوزه داشتیم.
حناچی متروی تهران را موضوعی حاکمیتی دانست که باید سرمایه گذاری مناسبی برای آن انجام شود و گفت در متروهای دنیا خطی دایرهای که خطوط را به هم متصل میکند وجود دارد که با تکمیل خط ۶ و ۷ مترو چنین اتفاقی برای متروی تهران نیز رخ داده و همه خطوط به هم متصل میشود و امیدواریم تمامی سفرهای روی زمین در این مسیر به زیر زمین منتقل شود.
وی با اشاره به نصب تجهیزات مترو توسط مهندسان داخلی گفت: تجهیزات علایم این خط در زمان پسابرجام خریداری شده اما نصب تجهیزات در زمان نوسانات اخیر بوده و شرکتهای فروشنده نصب این تجهیزات را بر عهده نگرفتهاند و ما این تجهیزات را توسط مهندسان خود نصب کرده که جای تقدیر دارد.
شهردار تهران گفت : تهدیدهای ظالمانه را به فرصت تبدیل خواهیم کرد.
وی با اشاره به کاهش آلودگی هوای تهران در پاییز و زمستان امسال گفت: درست است که نزولات جوی در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته اما در مقایسه نقطه به نقطه ترافیک در ساعات پیک به این نتیجه رسیدیم بجز بارندگی، کنترل معاینه فنی و هماهنگی بیشتر پلیس و شهرداری در کاهش روزهای آلوده شهر تهران تأثیرگذار بوده است.
حناچی با اشاره به اظهارات یکی از کارشناسان سازمان ملل در خصوص روزهای آلوده هوا در پایتخت گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، سال گذشته ۱۵ روز در تهران تعطیلات ناشی از آلودگی هوا وجود داشت. هرچند که ما این روزها را تعطیل نکردیم اما امسال بر اساس همان استانداردها هیچ روزی به شاخص تعطیلی نرسیده بود.
شهردار تهران همچنین با اشاره به تکمیل خطوط مترو در شهر تهران گفت: منطقه ۲۲ در طراحیهای جدید خطوط به شبکه مترو وصل میشود و مترو عادلانهترین روش برای عدالت محوری است.
وی با اشاره به ارتباط حوزه شهرسازی و ترافیک گفت: در ایران در دانشگاهها این دو تخصص به طور جداگانه تدریس میشود در حالی که در کشورهای پیشرفته دپارتمانهای مشترکی برای تدریس این دو تخصص ایجاد شده است.
وی با تاکید بر اینکه موضوع مترو، موضوع حاکمیتی است، از دولت درخواست کرد در زمانی که به دلیل تحریمها امکان استفاده از فاینانس وجود ندارد، توجه ویژهای به موضوع مترو شود.
ایمنی تهویه تونل خط 7 مترو تامین شده است
شهردار تهران بر تامین ایمنی تهویه تونل ایستگاه های افتتاح شده از خط 7 مترو تاکید کرد.
پیروز حناچی در پاسخ به سوالی درباره امنیت این خط گفت: با توجه به سابقه موضوع، خط قرمز ما ایمنی است و در خط ۷ مترو تهران ایمنی لازم رعایت شده است. هم اکنون قطارها در این خط باسرفاصله ۱۵ دقیقه حرکت می کنند و این زمان در آینده به ۱۰ دقیقه خواهد رسید.
وی ادامه داد: امکانات و تجهیزات خط 7 برای این مقدار تردد قطارها ایمنی کامل دارد و طبق تعهدات پیمانکار، تا خرداد که ایستگاه های مابین بخش شمالی افتتاح خواهد شد، ایمنی برای سرخط های کم تر از ده دقیقه فراهم می شود.
شهردار تهران گفت: هم اکنون ۳ ایستگاه از خط 7 مترو افتتاح شده است و ۵ ایستگاه میانی نیز تا خرداد افتتاح خواهد شد. همکاران من در عمیق ترین بخش های تونل نیز ایمنی تهویه هوا را تست کردند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
حناچی درباره علت تاخیر در افتتاح خط ۶ مترو توضیح داد: ریزه کاری هایی در این خط مانده است که ان شاء الله تا یک ماه آینده بر طرف می شود و این خط نیز افتتاح خواهد شد.
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مجوز تغییر کاربری۶۲ باغ در تهران گفت : متاسفانه در گذشته چیزی در حدود ۱۰۰ هکتار از باغات تهران از دست رفته است، البته این کار بر اساس ضابطه ای صورت گرفت که در طرح تفصیلی، طرح جامع و برنامه توسعه آمده بود و شورای شهر در مصوبه اخیر این ضابطه را لغو کرد. در این شرایط اعطای مجوز به 62 باغ مانند کشیدن ترمز قطار است که قطعاً تا وقتی ایست کامل اتفاق بیفتد قطار مقداری جلو خواهد رفت.
حناچی افزود: این مجوزها در شرایطی صادر شد که لغو آن ها سخت بود؛ یا باید توسط شهرداری خسارت به مالکان پرداخت میشد یا از طریق دیگری که مسیر های سخت تری بود به موضوع این مجوزهای به اصطلاح «لای در گیر کرده» می پرداختیم.
انتخاب مدیرعامل بانک شهر در گرو انتخاب اعضای هیئت مدیره از سوی بانک مرکزی
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت انتخاب هیئت مدیره بانک شهر، عنوان کرد: اعضای هیئت مدیره را سهامداران پیشنهاد کردند و انتخاب از میان آن ها توسط بانک مرکزی انجام می شود. به محض انتخاب اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل جدید هم انتخاب خواهد شد، اما تا آن زمان مدیرعامل فعلی با قدرت به کار خود ادامه میدهد.
حناچی درباره بدهی شهرداری تهران نیز گفت: با توجه به اینکه شهرداری به بانک ها بدهی دارد، نمیتوانیم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم. البته در تلاش هستیم تا این مشکل را برطرف کنیم و بتوانیم از اعتبارات بانکی استفاده کنیم.